פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, קרא היום (רביעי) לממשלה לפעול במהירות למיגור התפרצות הקורונה החדשה - והזהיר: "אם לא נעשה כלום, נגיע ל-3,000 מתים נוספים תוך חודשיים. אין מנוס מכניסה לסגר". לדבריו, "אם היו פועלים בהתאם להמלצותינו לפני שבועיים ייתכן שהיינו יכולים להימנע מכך, אבל כפי שחזינו התחלואה עלתה משמעותית - כולל תחלואה קשה. אם נמשיך בשיטת 'שב ואל תעשה', התחלואה תמשיך לזנק. עד כה התחזיות דייקו, אז בואו לא נסכן את בריאות הציבור".
כל זאת, על אף תחילת מבצע החיסונים - ולאחר שיותר מ-74 אלף התחסנו בשלושת הימים הראשונים של המבצע. היום הנחה שר הבריאות יולי אדלשטיין את מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי לפעול לכך שבתי החולים יחסנו את האוכלוסייה, בנוסף לקופות החולים, כבר מהשבוע הבא. זאת כדי להגביר באופן משמעותי את קצב החיסונים בישראל.
דבריו של פרופ' אש נאמרו לאחר שהיום פורסמה תמונת המצב השבועית של מפקדת אלון של פיקוד העורף, ובה תמונת מצב עגומה במיוחד. לצד ההצבעה על נתוני התחלואה החמורים, מפקדת אלון הוסיפה כי ישנה סבירות גבוהה שהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה כבר הגיעה לישראל. נדגיש כי אתמול העריכה חברת פייזר שהחיסון שפיתחה יעיל גם נגד המוטציה החדשה, אך הוסיפה שבמידה שלא - היא תוכל לשנות את החיסון כך שיתאים לה תוך כשישה שבועות.
6 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש מתחסן
פרופ' נחמן אש מתחסן
"אם נמשיך בשיטת 'שב ואל תעשה', התחלואה תזנק". פרופ' אש מתחסן
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
מחסום בחוף פרישמן תל אביב
מחסום בחוף פרישמן תל אביב
"העלייה החדה תכפיל את כמות המאומתים". הסגר בראש השנה בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הדלקת נרות חנוכה בבני ברק בגשם
הדלקת נרות חנוכה בבני ברק בגשם
בני הישיבות חזרו בחג - וכמות הנדבקים עלתה. הדלקת נרות בבני ברק
(צילום: רויטרס)
לפי פיקוד העורף, "ניכרת מגמת עלייה בתחלואה בכל מדינת ישראל - וישנה עלייה של יותר מ-50% בכמות החולים משבוע שעבר, להערכתנו בעקבות התקהלויות בחנוכה, פתיחת המשק באופן מלא וייבוא תחלואה מחו"ל". בפיקוד העורף הוסיפו אזהרה: "העלייה החדה והמהירה בתחלואה עתידה להכפיל את כמות המאומתים בטווח הזמן הקצר".
בפיקוד העורף הדגישו כי ישנה עלייה של 110% בכמות הבדיקות, שנובעת מחזרת בני הישיבות לביתם בחג החנוכה. "אחוז החיוביים במגזר החרדי שילש את עצמו - ועדיין אין מספיק נתונים כדי לאמות את מצב התחלואה האמיתי בו", נמסר. "בבני ברק, אשדוד וירושלים עדיין יש התקהלויות".
מתחמי בדיקות ללא צורך בהפניה:
בפיקוד העורף הזהירו גם מהתקהלויות בחג המולד, שמתחיל מחר, ומדגישים כי הן עלולות להוביל לזליגת תחלואה בין מגזרים שונים, כמו למשל מהמגזר הערבי ליהודי. שיעור התחלואה הגבוה ביותר בישראל נרשם במגזר החרדי, אחריו המגזר הערבי ולאחר מכן המגזר הכללי.

כ-10 אלף אובחנו לאחר חקירת פיקוד העורף

בתוך כך, על פי נתוני מפקדת אלון, כמחצית מ-3,251 הנדבקים שאובחנו ביממה האחרונה בישראל - נבדקו רק לאחר שנשלחו להידגם על-ידי החוקרים האפידמיולוגיים. ראיה נוספת לשיפור מערך החקירות במפקדה שהוקמה בחודש אוגוסט האחרון, שקוטע יותר ויותר שרשראות הדבקה, היא העובדה שבעוד שבחודש אוגוסט 25% מחולי הקורונה טענו שלא באו במגע כלל עם אנשים בימים שקדמו לאבחונם - כיום הנתון הזה עומד על 2% בלבד.
6 צפייה בגלריה
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
מספר החקירות - פי 2 מהיעד שהציב צה"ל. חיילות במפקדת אלון
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
בורג' חליפה נצבע בסגול לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות
בורג' חליפה נצבע בסגול לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות
בצה"ל לא נדרשו לבדוק את החוזרים ממנה. דובאי
(באדיבות גלעד עדין)
לפי הנתונים של מפקדת אלון בפיקוד העורף, שאחראית על מערך החקירות, לפני חודשיים - אז המערך עוד היה בראשיתו - אחוז הנדבקים החדשים מדי יום שנבדקו בעקבות חקירות אפידמיולוגיות היה 8% עד 10%. אולם, עם הרחבת החקירות ושיפור איכותן, האמיר הנתון הזה בשבוע שעבר ל-55%. המשמעות: יותר מ-10 אלף נדבקים חדשים שאובחנו בשבועות האחרונים נבדקו רק לאחר שנוצר עימם קשר ממערך החקירות, שהודיע להם על שבאו במגע עם חולה קורונה בימים האחרונים ועליהם להיבדק.
מהנתונים עולה גם כי כיום בכל חקירה ממוצעת מתגלים 12-10 אנשים שבאו במגע עם החולה, לעומת ארבעה מגעים במקרה הטוב לפני חודשיים-שלושה. היקף החוקרים בפיקוד העורף וברשויות המקומיות עומד כיום על 3,000 בני אדם, שמסוגלים לערוך מספר זהה בכל יום של חקירות - פי 2 מהיעד המקורי שהציב צה"ל.
בחודש אוגוסט 25% מחולי הקורונה שנחקרו טענו שלא באו במגע כלל עם אנשים אחרים בימים שקדמו לבדיקה החיובית, אך היום הנתון ירד ועומד על 2% בלבד. בהתאם לכך נכנסו יותר אנשים לבידוד, ושרשרת ההדבקה שהחולים מביניהם היו אמורים לייצר נגדעה.
6 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
פיקוד העורף מנסה לצמצם נזקים. תורי ענק בנתב"ג

בחודשים הראשונים של משבר הקורונה לא היה בישראל מערך קטיעת שרשראות הדבקה אפקטיבי, והאחריות על החקירות האפידמיולוגיות נפלה על אחיות שאינן מוסמכות לכך.
נתונים אלה משמעותיים במיוחד לאור העובדה שמפרוץ המשבר היו בישראל קולות שדרשו להעביר את הטיפול בקורונה למערכת הביטחון, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד הבריאות התנגדו לכך. בפרוץ משבר הקורונה בישראל שר הביטחון היה נפתלי בנט, ועם פרוץ הגל השני היה שר הביטחון בני גנץ. השניים דרשו להעביר את הטיפול למערכת הביטחון ולפיקוד העורף, אך נתניהו הסכים לכך רק לאחר חודשים ארוכים.
מתחילת השבוע, כחודש מוקדם מהצפוי, עלה הספק הבדיקות היומי ל-100 אלף בדיקות שנערכו בכל יום. בפיקוד העורף גם מתחילים לצמצם נזקים ממחדל נמל התעופה בן גוריון, שנשאר פרוץ בחודשיים האחרונים ללא בדיקות קורונה וללא שליחת נוחתים ממדינות בעייתיות כמו טורקיה או איחוד האמירויות לבידודים. בפיקוד העורף מנהלים את מעבדת הבדיקות שהוקמה בימים האחרונים בנתב"ג והחלה לפעול הלילה, והפעילו שבע מלוניות בידוד נוספות לנוחתים הבאים. עד לסוף השבוע יוכל פיקוד העורף להפעיל 25 מלוניות.
בעקבות ההגבלות החדשות והחקירות, חלה עלייה גם בכמות האנשים שנדרשים להישאר בבידוד. רק הבוקר נדרשו כ-20 אלף בני אדם נוספים להיכנס לבידוד, מתוך יותר מ-150 אלף שכבר נמצאים בבידוד. עם זאת, למרות שהמידע נמצא בידי הרשויות, חוקרי פיקוד העורף לא נדרשו על-ידי הממשלה לאתר, להנחות, לבדוק או לבודד את אלפי השבים מדובאי בשבועות האחרונים, שנחתו לפני שהתקבלה ההחלטה להכניס את כולם לבידוד במלונית עם נחיתתם.
מבחינת מבצע החיסונים, קופות החולים עדיין לא הגיעו למכסת היכולת היומית שעליה הצהירו, כ-60 אלף, ומדי יום מתחסנים כמחצית מכך. במשרד הבריאות דחו את המלצת הצבא לנהל את המבצע, אך כן החלו להסתייע בפיקוד העורף: כעשרים קצינים, בהם מומחי לוגיסטיקה, תעשייה וניהול צוותו למרכז השליטה הארצי למבצע "לתת כתף", ובמקביל עשרות חיילי וקציני פיקוד העורף מקימים בימים אלה מתחמי בדיקה ברחבי הארץ שיהיו משותפים לקופות החולים.
כמו כן, כ-500 חובשים ופראמדיקים מצה"ל יגויסו לצורך סיוע במתן חיסונים לאוכלוסייה. המטרה בפיקוד העורף היא להגיע ל-100 אלף חיסונים מדי יום, לצד 100 אלף בדיקות שכבר נערכות מדי יום.
בינתיים, וברקע העלייה בתחלואה הכללית, גם בצה"ל מחמיר המצב ומספר חולי הקורונה הולך ועולה. נכון להבוקר מאובחנים כחולי קורונה 426 משרתים בשירותי חובה, קבע ועובדי צה"ל, כולם במצב קל. שני משרתי צה"ל נוספים מוגדרים כחולים במצב בינוני, ועוד אלפי משרתים נוספים נמצאים בבידוד ביתי.
פורסם לראשונה: 13:25, 23.12.20