סין ורוסיה על הכוונת, המזרח התיכון פחות. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום ו') כי ארה"ב תצמצם בצורה חדה את כמות מערכות ההגנה נגד טילים שלה שמוצבות במזרח התיכון, ותוציא מהאזור מאות חיילים וכן מטוסים. בעיתון תיארו זאת כשינוי משמעותי ב"טביעת הרגל" האמריקנית באזור.
3 צפייה בגלריה
סוללות הגנה נגד טילים ב בסיס ב סעודיה
סוללות הגנה נגד טילים ב בסיס ב סעודיה
ביידן וסוללה המוצבת בבסיס בסעודיה. המזה"ת לא בראש סדר העדיפויות

המהלך, כך דווח, מתבצע במסגרת כוונתה של וושינגטון להפנות את עיקר מאמציה לבלימת התוקפנות הגוברת מצדן של רוסיה וסין. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", שבו צוטטו גורמים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, הנסיגה תכלול כשמונה סוללות פטריוט המוצבות כעת בעיראק, כוויית, ירדן וסעודיה.
עיקר הסוללות המדוברות מוצבות בסעודיה, ומשטח הממלכה תוציא ארה"ב גם סוללה של מערכת THAAD, שנועדה ליירט טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני. לפי הגורמים האמריקנים, טייסות של מטוסי קרב שהוצבו באזור יצומצמו גם הן.
את מערכות ההגנה שיועברו לאזורים אחרים מפעילים מאות חיילים, ולפי הדיווח הם יעזבו יחד איתן. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי המהלך כבר החל מוקדם יותר החודש. הוא יצא לפועל לאחר ששר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הודיע על כך ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בשיחת טלפון שקיימו השניים ב-2 ביוני.
3 צפייה בגלריה
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. שר ההגנה האמריקני הודיע לו על המהלך בשיחת טלפון
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. שר ההגנה האמריקני הודיע לו על המהלך בשיחת טלפון
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. שר ההגנה האמריקני הודיע לו על המהלך בשיחת טלפון
(צילום: רויטרס)
בעיתון מציינים כי המהלך מבטא את ההשקפה הנוכחית בפנטגון, שלפיה האיום הנשקף מאיראן פחת – בצל חתירתו של ביידן לחידוש הסכם הגרעין מול טהרן. וושינגטון מקיימת מולה משא ומתן לא-ישיר בווינה מאז אפריל בניסיון לחדש את ההסכם. באיראן הבהירו כי הבחירות שנערכו אתמול ברפובליקה האיסלאמית – ובהן צפוי לנצח המועמד השמרן הקיצוני איברהים ראיסי – לא ישפיעו על המשא ומתן.
גורם בכיר בממשל האמריקני שצוטט בדיווח אמר כי הוצאת מערכות ההגנה והכוחות אינה בגדר נסיגה של ממש מהמזרח התיכון, אלא רק חזרה ל"רמה מסורתית יותר" של פעילות ביטחונית-אמריקנית באזור. תחת ממשלו של דונלד טראמפ הגדילה ארה"ב את כמות מערכות ההגנה וכן את כמות החיילים ומטוסי הקרב שלה בכמה מהמדינות באזור, ושלחה אליו גם ספינות קרב – כל זאת במסגרת המאמצים להגברת הלחץ על איראן. הגורמים ששוחחו עם העיתון ציינו בנוסף כי חלק מהסוללות נמצאות בשימוש שנים ארוכות, ויש צורך להחזירן לתחזוקה בארה"ב.
"אנחנו עדיין מחזיקים בעשרות אלפי חיילים באזור, עדיין יש לנו כוחות בעיראק ובסוריה, הכוחות הללו לא עוזבים", אמר אחד הגורמים. "יש לנו עדיין בסיסים אצל בעלות הברית המפרציות שלנו, הם לא הולכים להיסגר. עדיין יש נוכחות משמעותית באזור".
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות ארה"ב בשגרירות בבגדד
תגבור כוחות ארה"ב בשגרירות בבגדד
חיילים אמריקנים בעיראק. "הם לא עוזבים", הבהירו בממשל ביידן
(צילום: רויטרס)
המהלך הנוכחי מגיע אחרי שגם בתחילת אפריל השנה ממשל ביידן הוציא סוללות פטריוט מסעודיה. לפי "וול סטריט ג'ורנל", בפעם הקודמת הוצאו מהממלכה שלוש סוללות.
הוצאת המערכות והחיילים מהמזה"ת מגיעה במקביל לנסיגה שמוביל כעת הממשל מאפגניסטן. הנסיגה אמורה להסתיים עד 11 בספטמבר, אז יצוין יום השנה ה-20 לפיגועי התאומים – שבעקבותיהם פלשה ארה"ב לאפגניסטן ופתחה במלחמה הארוכה ביותר בתולדותיה. טראמפ היה זה שהחל בנסיגה, וחתם בשנה שעברה על הסכם שלום מול הטליבאן, שבמסגרתו היא נקבעה לחודש מאי השנה – אולם ביידן דחה את התהליך בכמה חודשים, בגלל קשיים לוגיסטיים.
פורסם לראשונה: 23:37, 18.06.21