כ-100 חירשים וכבדי שמיעה הפגינו אחר הצהריים (יום ב') מול הכנסת בדרישה להנגיש באופן דחוף את השירותים הרפואיים בבתי החולים בישראל לתמלול ולשפת הסימנים, עבור מעל 100 אלף ישראלים וישראליות הזקוקים לכך. הצורך עולה במיוחד כאשר כבדי שמיעה מגיעים בעת מגפת הקורונה לבתי החולים ואין מי שייתן להם מענה.
ההפגנה התקיימה בתגובה לאמירתה של נציגת משרד הבריאות בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת החינוך והרווחה של הכנסת, ולפיה "שפת הסימנים אינה שפה".
חירשים וכבדי שמיעה שמגיעים לבתי החולים מקבלים טיפול לקוי משום שהם לא מצליחים להסביר את עצמם או לחלופין להבין את הוראות הרופאים והצוות המטפל, בשל אי ההנגשה של המידע והשירותים לשפת הסימנים ולתמלול.
3 צפייה בגלריה
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
הפגנת החירשים וכבדי השמיעה, היום מול הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
הפגנת החירשים מול משכן הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יוזמת ההפגנה שירלי פינטו אמרה: "התכנסנו למחות על הזלזול בבריאות שלנו. בכל רחבי העולם, במדינות אירופה, בארה"ב, אפילו במדינות העולם השלישי, יש הנגשה של השירותים הרפואיים בבתי החולים לתמלול ולשפת הסימנים. רק במדינת ישראל, מעצמת הייטק - מזלזלים בחירשים. התרגלנו להסתפק במה שיש ולהמר על גורלנו. עד מתי? אנשים מתים כתוצאה מחוסר ההנגשה. לא נעצור עד שמערכת הבריאות תהיה נגישה".
אביטל, אחת המפגינות, סיפרה: "לבתי בת השנה היה חום גבוה ורצנו לבית החולים. כשהגענו אף אחד לא ידע להסביר לי מה יש לה. היא התחילה להקיא באמצע המיון וכשניסיתי לשאול מה קורה לה, אף אחד לא ידע להסביר לי בשפה שאני אבין. רצו להזריק לה משהו ולא ידעתי במה מדובר אז סירבתי. התחלתי לצעוק באמצע המיון, הרופא והמאבטחים חיבקו אותי וניסו להרגיע אותי, אבל הם לא הבינו שאני רק צריכה מישהו שיסביר לי בשפה שלי מה מתרחש".
יעלה, בת 66 מחולון, הוסיפה כי "הבת שלי עובדת כאחות בבית החולים במחלקת ילדים. עברתי ניתוח וכשבאתי למעקב הרופא לא היה מוכן לדבר איתי עד שהבת שלי תבוא. אני רוצה להיות בן אדם עצמאי. הבת שלי אישה עובדת ואין לה זמן. אני לא צריכה להיות תלויה בה. למה אי אפשר שכמו בכל המדינות בעולם יהיה מתורגמן? גם עכשיו, בהנחיות של הקורונה, אני לא מבינה מה אומרים בטלוויזיה ואני צריכה כל הזמן לשאול את המשפחה וחברים".
במהלך ההפגנה התרחשה תקרית מביכה כאשר ח"כ משה (בוגי) יעלון התחיל לנאום בה בטעות, כשהתכוון לנאום בהפגנת העובדים הסוציאלים שהתקיימה בסמוך. אחרי שהתחיל לשאת דברים הבין יעלון שהוא מדבר אל חירשים. הוא ציין כי עמד בעבר בראש עמותת שק"ל הפועלת למען בעלי מוגבלויות, ולבסוף עזב את המקום.