נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הודיעה שאירופה מתכוונת להאריך את החוזה עם חברת פייזר עד 2023. פון דר ליין הביעה אמון גדול בחיסון של פייזר לקורונה, ואמרה שהאיחוד האירופי יפתח במו"מ לרכישת 1.8 מיליארד מנות של החיסון עד 2023.
חברת פייזר תספק לאיחוד עוד 50 מיליון מנות של חיסונים ברבעון השני של השנה, בנוסף ל-200 מיליון מנות שכבר מיועדות להגיע לגוש האירופי. פון דר ליין הביעה אמון בטכנולוגיה שבה נעשה שימוש בחיסון של פייזר – טכנולוגיה ששונה מהחיסון של אסטרה-זניקה.
3 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
החיסון של פייזר לקורונה
(צילום: רויטרס)
פון דר ליין אמרה את הדברים על רקע הכעס הגדול באיחוד על אסטרה-זניקה – שלא עומדת בהסכם בין הצדדים, ואחרי השעיה זמנית של השימוש בחיסון בעקבות דיווחים על עשרות מתחסנים (מתוך מיליונים) שסבלו מקרישי דם. "אנחנו צריכים להתמקד בטכנולוגיות שהוכיחו את הערך שלהן", אמרה פון דר ליין. מהנציבות האירופית נמסר: "אנחנו שומרים על כל האופציות כדי להיות מוכנים לשלבים הבאים של המגפה, ב-2022 ולאחר מכן".
השימוש בחיסון של אסטרה-זניקה חודש אחרי שסוכנות התרופות אירופית קבעה שיתרונות החיסון עולים בהרבה על הסכנה האפשרית. לפי הסוכנות יש "קשר אפשרי" בין החיסון לקרישי הדם, והבדיקה נמשכת. מדינות ביבשת חזרו להשתמש בחיסון - אך חלקן הטילו הגבלות על השימוש. היום הודיעה דנמרק שהיא מפסיקה לצמיתות את השימוש בחיסון בעקבות התופעות החמורות. ההחלטה תאריך את מבצע החיסונים הדני בכמה שבועות. דנמרק היא הראשונה בעולם שמפסיקה לצמיתות את השימוש בחיסון של החברה השבדית-בריטית.
3 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין קורונה אירופה האיחוד האירופי חיסונים
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
(צילום: AP)
מבצע החיסונים המשותף של מדינות האיחוד האירופי רחוק מהיעדים, בין השאר בעקבות עיכובים במשלוחי החיסונים. באירופה כועסים במיוחד על אסטרה-זניקה, שלא עומדת בהתחייבויות שלה ולא העבירה את מספר מנות החיסון שנקבע בהסכם בין הצדדים.
סוכנות התרופות האירופית אמרה בשבוע שעבר שהיא בודקת קשר אפשרי בין החיסון של ג'ונסון אנד גורם לקרישי דם – בעקבות מקרים נדירים של מתחסנים בארה"ב שסבלו מהתופעה. האיחוד האירופי אישר להשתמש בחיסון – אך השימוש בו טרם החל. אם אירופה תדחה את השימוש בחיסון, מבצע החיסונים שלה עלול להיות איטי אף יותר. בארה"ב כבר החליטו להשעות את השימוש בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון בעקבות אותם מקרים נדירים.
3 צפייה בגלריה
ג'ונסון אנד ג'ונסון חיסון ל קורונה
ג'ונסון אנד ג'ונסון חיסון ל קורונה
החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקורונה. בארה"ב השעו את השימוש
(צילום: shutterstock)
בחודש שעבר אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון שמנהיגי אירופה נכשלו ופעלו באיחור. מקרון אמר שהמנהיגים לא האמינו שפיתוח החיסונים יהיה מהיר כל כך – ושזו הסיבה שכרגע מדינות האיחוד מפגרות אחרי מדינות אחרות במערב. "כל המומחים אמרו: מעולם בהיסטוריה האנושית לא פיתחו חיסון תוך פחות משנה", אמר מקרון. "לא היינו מהירים וחזקים מספיק בנושא הזה. חשבנו שלחיסונים ייקח זמן. לא חשבנו שזה יקרה מהר כל כך".

מדינות האיחוד האירופי סיכמו על הנפקת תו ירוק

בימים אלה מתמודדות מדינות רבות באירופה עם הגל השלישי של הנגיף, ונמצאות תחת הגבלות חריפות. מדינות האיחוד האירופי מקוות שמבצע החיסונים יתקדם וישפר את המצב, לקראת עונת התיירות שתיפתח בקיץ. היום מדינות האיחוד אישרו רשמית להנפיק דרכונים ירוקים למי שהתחסנו נגד קורונה. התעודות יאפשרו למחוסנים, למי שהחלימו מקורונה ולמי שמציגים בדיקת קורונה שלילית לנוע בחופשיות - יחסית - בשטח האיחוד האירופי. במשך יותר משנה חלות הגבלות קשות על מעבר בין מדינות באיחוד, ולתיירות נגרם נזק כבד.
דיפלומטים אירופים אמרו שמחוקקים בגוש האירופי התחייבו להגיע לסיכום על תקנות הדרכון הירוק בחודש מאי. גם הפרלמנט האירופי צריך לאשר את המתווה.