קשה היה שלא לשפשף בתדהמה את העיניים מול תמונות ההסתערות ההמונית על החנויות בבלאק פריידי. מה שלא עשו חגים, ימי הולדת ואירועים משפחתיים, עשה יום מכירות אחד שהזכיר לכולנו איך חיינו פעם, לפני הקורונה.
אבל יום שישי השחור השכיח מאיתנו לא רק את המשבר הכלכלי שמרחף מעלינו, אלא גם את כל כללי הזהירות. מראה הקונים הממתינים בתורים הצפופים מוכיח פעם נוספת שהציבור בישראל עדיין לא הפנים את חומרת המצב. סגרים, מגבלות חברתיות ומאות אלפי משפחות שצנחו באחת אל מתחת לקו העוני לא הספיקו, מתברר, לשכנע אותנו שאם לא נשנה את התנהגותנו, לא נוכל לחזור לשגרת חיינו בעתיד הקרוב.
הציבור בישראל מכר שלשום את הבריאות שלו, בלי לחשוב פעמיים, עבור טלוויזיה או בגד בהנחה. הגרלת הקניונים שנערכה ברגע האחרון במטרה לקבוע אילו מהם יקבלו אישור המראה לטיסת ניסוי בהדבקה קבוצתית, הייתה מגוחכת כמעט כמו הודעתו המבוהלת של שר הבריאות יולי אדלשטיין כי משרדו ישקול מחדש את המשך פתיחתם. יש לקוות שכמה שפחות מפוקדי הקניונים שעלו בגורל הגרילו על הדרך גם קורונה.
בהיעדר שפעת, יש תחושה מתעתעת של הקלה, אבל החורף רק מתחיל. חייבים להאט בהסרת המגבלות, להטיל סגרים אמיתיים על אזורים אדומים ולהגביר דרמטית את האכיפה
הניסיון הכואב מלמד שכל מי שחגג שלשום את השגרה ייאלץ מהר מאוד להיזכר עד כמה אנחנו רחוקים ממנה. בערבוביה החפוזה שנוצרה בין עיקר לטפל, בין פתיחת מערכת החינוך לפתיחת הקניונים והמלונות, אבדה לחלוטין היכולת שלנו לשמור את התחלואה על אש קטנה. במקום להגדיר באומץ את סדר העדיפויות הלאומי, ולנסות לשמר את מה שחשוב לנו באמת, אנחנו שוב מהמרים על כל הקופה, בלי שום אבחנה.
1 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה וקניון איילון פתחו את שעריהם כחלק מהפיילוט
שוק מחנה יהודה וקניון איילון פתחו את שעריהם כחלק מהפיילוט
(צילום: טל שחר, משי אייד)
בהיעדר שפעת, יש תחושה מתעתעת של הקלה, אבל צריך לזכור שהחורף רק מתחיל. קשה להעריך בשלב זה איך תיראה תחלואת הפלו-רונה, ולכן חייבים לשמור על שולי ביטחון רחבים: להאט מאוד בהסרת המגבלות, להטיל סגרים אמיתיים על אזורים אדומים ולהגביר דרמטית את האכיפה. בנוסף, מוכרחים לבצע בהקדם עשרות אלפי בדיקות סקר ביום, כתנאי לפתיחת השירותים השונים. רק כך ניתן יהיה לעצור ביעילות את התפשטות התחלואה, ולפתוח בבטחה ענפים נוספים.
וביום הזה, אי-אפשר שלא להקדיש תשומת לב מיוחדת לשר החינוך, יואב גלנט, שתובע כבר תקופה שמערכת החינוך תיפתח במלואה, אך לא מספק, כהרגלו, שום פתרונות שיבטיחו שהיא תישאר נקייה מקורונה. אז כבוד השר גלנט, אם לא הבנת עד עכשיו: פתיחת בתי הספר ללא אמצעי מיגון הולמים - מכיתות צפופות ולא מאווררות עד קפסולות נזילות - תוביל אותנו במהירות היישר לגל שלישי של תחלואה. החל מהיום יחזרו, לדרישתך, עוד מאות אלפי תלמידים לכיתות. האחריות על בריאותם ועל הבריאות של כולנו - ההורים, האחים והסבים שלהם - מונחת על כתפיך. ראה, הוזהרת.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com