משרד החוץ קיבל אישור מיוחד לרכוש דירת מגורים בבניין בניו יורק לשימוש שליחיו, בעלות של 5.3 מיליון שקלים (1.55 מיליון דולר), בשיאו של המשבר הכלכלי כתוצאה ממגפת הקורונה והקרב על התקציב בממשלה.
במקביל, בשל טעות בהערכה ברכישה משרד החוץ העמיד למכירה וילה שקנה עבור שגרירות ישראל בהולנד לפני חמש שנים ורק לאחר הרכישה התגלה כי עלויות המיגון והאבטחה של המקום לא יהיו כדאיות.
2 צפייה בגלריה
סנטרל פארק
סנטרל פארק
ניו יורק. ארכיון
(צילום:רויטרס)
ועדה מיוחדת של החשב הכללי במשרד האוצר, בראשות הסגן הבכיר לחשב הכללי, יובל רז, אישרה את בקשת משרד החוץ לרכוש את הדירה בניו יורק בהליך של פטור ממכרז.
מדובר בדירת מגורים בבניין קונדומיניום, המחולק ליחידות דיור, בניו יורק שנרכשת מלורה וולף קנת' ותשמש כדירת שרד לשליחי משרד החוץ. לישראל יש כבר שמונה דירות בבניין המיועד.
ועדת מקרקעי חו"ל באגף החשב הכללי באוצר אישרה באוקטובר 2018 מתווה הכולל מכירת דירה המנוהלת בשיטת קו-אופ, שותפות בתאגיד שהנכס שלו הוא הבניין, בניו יורק ובמקביל רכישת דירה חדשה על שם מדינת ישראל.
בפרוטוקול של ישיבת הוועדה במשרד האוצר שאישרה את הרכישה נכתב כי "המניע המרכזי במכירת הדירה ורכישה של דירה חלופית תחתיה הוא הקושי שבניהול נכסים על ידי המדינה המנוהלים בשיטת קו-אופ".
"העסקה לרכישת הדירה נדרשת באופן מידיי כדי להכין אותה עבור השליח המיועד להגיע כבר בספטמבר הקרוב"
"על כן, האופציה המועדפת של המשרד היא לרכוש דירה נוספת בבניין קונדומיניום במתחם שבו כבר מצויות דירות נוספות בבעלות מדינה".
"מדינת ישראל כיום היא הבעלים של שמונה דירות במתחם זה, באמצעות שלוחותיה השונות בניו יורק. הבעלות על כל הנכסים הנ"ל רשומה על שם מדינת ישראל ומטעמי יעילות וכדאיות הוחלט כי מוטב לרכוש נכס נוסף במתחם זה".
עוד נקבע כי הנציגות בניו יורק ערכה בדיקה השוואתית כדי לבחון את כדאיות הרכישה עם עסקאות דומות שהתבצעו באזור זה בתקופה האחרונה, וכן נבדקו מספר הצעות מחיר, הן במתחם האמור וכן בסמיכות לו.
על פי ממצאי הנציגות, בסיוע משרד תיווך נמצא כי הדירה המבוקשת היא במחיר המיטבי וכן מעניקה את היתרונות הגלומים בדירה הנמצאת באותו המתחם עם דירות נוספות בבעלות המדינה.
הדירה נבחרה על ידי אגף משאבים חומריים וכיום עומדת ריקה מכל אדם וחפץ ומוכנה למסירה. הרכישה גם אינה כרוכה בהוצאות תיווך. דמי ההחזקה החודשיים הם בסך 1,542 דולר – פחות ממחצית ההוצאות ששולמו בגין הדירה הקודמת שהמשרד החזיק.
משרד החוץ ציין כי "העסקה של רכישת הדירה נדרשת להתבצע באופן מיידי, נוכח ההתקדמות והסכמת הצדדים על פרטי העסקה, וכן, על מנת להכין את הדירה החדשה עבור השליח המיועד לאייש אותה כבר בספטמבר הקרוב".

הווילה בהאג: נמכרת בשל עלויות המיגון לאחר שעמדה ללא שימוש

בתוך כך, מדינת ישראל הציעה למכירה וילה מפוארת שנבנתה בשנת 1850 שנרכשה לפני חמש שנים בהאג, המרכז השלטוני של הולנד, והייתה אמורה לשמש בניין לשגרירות ישראל ומעון לשגריר.
עד לאחרונה ישבה השגרירות מעל 40 שנים במבנה משרדים שבעליו ביקש ממנה להתפנות לאחר שהחליט להסב את בניין המשרדים לבניין מגורים.
2 צפייה בגלריה
השגרירות המפוארת בהאג
השגרירות המפוארת בהאג
הווילה המפוארת בהאג
השגרירות הישראלית בהולנד חיפשה מבנה חלופי אך אף אחד לא רצה להשכיר לה מקום בשל אמצעי האבטחה. שלושה בעלי נכסים חזרו בהם לפני חתימה על חוזה אחרי שנחשפו לאמצעי הביטחון הדרושים.
ישראל פנתה למשרד החוץ ההולנדי וזה סייע לזכות במכרז לרכישת הווילה המפוארת אך כאן הדברים רק הלכו והסתבכו.
הבניין נרכש בעלות של 4 מיליון יורו אך עלויות השיפוצים והמיגון שלו שהגיעו ל-15 מיליון יורו הפכו את הפרויקט לבלתי כדאי.
הווילה נבחרה בין השאר בשל מיקומה במתחם מאובטח יחסית ליד מעונו הרשמי של ראש ממשלת הולנד. אלא שרק אחרי הרכישה התברר שכדי למגן אותו צריך להרוס אותו ולבנות את היסודות מחדש ובנוסף להקיף המבנה בחומה.
"היינו במילכוד - רכשנו וילה שהפכה ללא כדאית בגלל הוצאות האבטחה והתנגדות השכנים"
בנוסף השכנים עתרו לבית המשפט בשל התנגדותם לאמצעי האבטחה המאסיביים שישראל התכוונה להכניס למבנה, דבר שהיה מעכב את הכניסה אליו בעוד שנים.
בישראל החליטו לשכור משרדים חדשים לשגרירות שאליהם עברו לפני שבועיים. רק אז הוחלט להוציא לפועל את פרויקט מכירת הווילה הישנה.
גורם שהיה מעורב ברכישת הווילה: "היינו במילכוד. מצד אחד ישבנו במבנה שכור שהיינו חייבים לפנות. מצד שני – רכשנו וילה חדשה שהפכה ללא כדאית גם בגלל הוצאות האבטחה וגם התנגדויות של השכנים".
"בגלל חשש שאף אחד לא ישכיר לנו מבנה – לא יכולנו להוציא למכירה את הווילה עד שקבענו מזוזה בשגרירות החדשה".
לפי שעה, משרד החוץ לא מסר את תגובתו.