זינוק חריג במספר גני הילדים שנסגרו בעקבות חשיפה לחולים מאומתים. כך עולה מנתונים שהוצגו הבוקר (יום ג') בישיבת הערכת המצב של משרד הבריאות. מהנתונים עולה כי נכון לאתמול, 350 גני ילדים סגורים בעקבות כניסה לבידוד של הילדים, הגננות והסייעות.
יש לציין כי כניסה לבידוד של ילדי הגן עשויה להתרחש בעקבות הדבקה של אחד הילדים או הגננות. מנתוני משרד הבריאות מיום ראשון השבוע עולה כי עד כה התחסנו כ-67% מעובדי ההוראה במנה אחת לפחות, ו-51% מהם השלימו את קבלת שתי מנות חיסון הקורונה. כאשר לוקחים בחשבון גם את המחלימים עולה כי כשליש מעובדי ההוראה עדיין לא חוסנו בשתי מנות של חיסון פייזר.
3 צפייה בגלריה
גן ילדים בגבעתיים
גן ילדים בגבעתיים
מאות ילדים ואנשי צוות בבידוד. גן רימון בגבעתיים
(צילום: דנה קופל)
מנגד, נרשמת יציבות במספר בתי הספר שנסגרו והוא עומד כעת על 38. אירועי ההתפרצות המרכזיים שנרשמו בימים האחרונים וגרמו לסגירה של גנים ובתי ספר התרחשו בהוד השרון, רמת השרון עמק חפר, גבעת שמואל, אופקים, ג'ת ופתח תקווה. מהנתונים עולה שבעוד שבחברה החרדית ובחברה הכללית יש ירידה במספר המאומתים החדשים בקרב ילדים – בחברה הערבית נרשמת דווקא מגמה הפוכה.
מחודש ספטמבר נסגרו יותר מ-4,900 גני ילדים גנים בעקבות חולה שהתגלה בגן וכחצי מיליון תלמידים ומורים היו בבידוד לסירוגין. להורים נמאס להיכנס לבידודים ועיקר הזעם שלהם מופנה כלפי צוותי חינוך המסרבים להתחסן ומסכנים בכך את הילדים ובני משפחותיהם.
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
כמחצית מעובדי ההוראה התחסנו בשתי מנות. חיסוני קורונה בירושלים
(צילום: AFP)
קבוצה של 90 הורים לילדים בגנים ובבתי ספר מהרצליה, תל אביב, ראש העין, כפר סבא, רמלה וראשון לציון שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולשלטון המקומי בדרישה לקבוע הסדר "איים ירוקים" במערכת החינוך. ההורים דורשים כי עובד הוראה שאינו מחוסן יידרש כתנאי לכניסה לגנים ולבתי הספר להציג בדיקת קורונה שלילית בכל כמה ימים. אם לא ייענו, הם מאיימים להגיש עתירה לבג"ץ.
"מעבר לסכנה הבריאותית, לילדים נגרם נזק נוסף", אמרה רוני וינדמן קדם מהרצליה, אחת מההורים החתומים על המכתב. "צריך להבין שבכל פעם שילדים נחשפים, נפגע חופש התנועה והיכולת להתפרנס של משפחות רבות. במקרה שלנו משפחות משלושה גנים נמצאות בבידוד, פגיעה ביכולת הפרנסה של כ-100 משפחות. החלטנו להיאבק כדי להגן על ילדינו ועל יכולתנו להתפרנס בכבוד".
רעות הרץ, תושבת הרצליה וממובילות המאבק, אמרה כי הורים מכל רחבי הארץ מצטרפים ובין הפונים גם רשויות מקומיות התומכות בדרישה. באמצעות עו"ד נתן גוטמן מדגישים ההורים כי אין להם כל דרישה לקבוע חובת חיסון. במכתבם טענו, כי למרות מספר המתחסנים הגדול לא ניתן להשיג "חסינות עדר" בשלב זה, בין השאר משום שלא ניתן לחסן ילדים מתחת לגיל 16 – קבוצה שמהווה כ-30% מהאוכלוסייה בישראל.

"חשוב להדגיש כי הקורונה אינה מחלה של מבוגרים בלבד. מתחילת המגפה, שיעורי התחלואה בקרב הצעירים היו גבוהים יותר מאשר בקרב קבוצות הגיל האחרות, אף ששיעור החולים במחלה קשה היה נמוך יותר", ציינו. ההורים הדגישו כי חיסון צוותי הוראה הוא מרכיב קריטי בהתמודדות של המדינה עם המשך התפשטות המגפה.
"מאז פתיחת מערכת החינוך לפני כשבועיים דווחו מקרים רבים של חשיפה והדבקה של ילדים לצוותי הוראה שאינם מחוסנים", כתב עו"ד גוטמן. "מקרב מרשיי כ-40% היו בבידוד והמסגרת החינוכית נסגרה עקב חשיפתם לאיש צוות חינוכי מאומת לנגיף הקורונה".
לדבריו, הדברים מקבלים משנה תוקף לאור העובדה כי עובדי מערכת החינוך עוברים בין ערים ויישובים, וכך למשל, עובד מעיר "אדומה" מגיע לעבודתו במסגרת החינוכית בעיר "ירוקה". "מכאן שברור הוא שקיימת סכנה ממשית להעברת תחלואה בידי מי שאינו מחוסן והעובר בין יישובים ופוגש עשרות ילדים שאינם מחוסנים", ציין.
3 צפייה בגלריה
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
"מעבר לסכנה הבריאותית, לילדים נגרם נזק נוסף". ארכיון
(צילום: שלו שלום)
"פתיחת מערכת החינוך במציאות הנוכחית מבלי להסדיר 'איים ירוקים', במוסדות החינוך בהן שוהים מאות אלפי ילדים ונוער שאינם מחוסנים, מהווה פגיעה חומרה בשורה של זכויות חוקתיות של מרשיי וילדיהם הקטנים, וישנה חובה על רשויות השלטון, ובייחוד על משרד החינוך והרשויות המקומיות, להבטיח כי הילדים ילמדו בסביבה בטוחה, ככל שניתן במוסדות החינוך", נכתב.
סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, אמרה כי "חוסר היציבות בגני הילדים הוא בלתי נסבל כאשר מדובר על בידודים והדבקות מאנשי צוות. כל יום אנו שומעים על מקרה חדש של גן שיצא לבידוד בשל אשת צוות לא מחוסנת. המשמעות היא 14 ימי בידוד של ילדים רכים, שנגזר עליהם לבלות בין 4 קירות ללא שום יכולת לחברה. זאת נוסף על פגיעה כלכלית במשפחות רבות אשר נאלצות להישאר בבית ללא פרנסה".
היא הוסיפה: "לא יעלה על הדעת שלאחר שהסתדרות המורים איימה בהשבתה במטרה לתת עדיפות לצוותים חינוכיים, כעת מעבירה מסר של בחירה חופשית אם להתחסן או לא. איפה המחשבה על הילדים? על סכנת ההדבקה ועל גזירת הבידוד הנוראית עבורם? מי שבוחר לעבוד עם ילדים חייב להתחסן, זה חלק מאותה שליחות משמעותית של המקצוע. זו הזדמנות פז להראות שליחות מהי".