כתב האישום החמור שהוגש היום (ה') נגד שוטר מג"ב, סמל-שני אפיק טויבי (20) מנוף הגליל, שלו מיוחסת המתה בקלות דעת של חברו ליחידה ולחדר, סמל-שני נעים מאדי, מגולל בנוסף גם התנהגות חמורה לכאורה של הנאשם לאורך תקופה ארוכה, וכלפי שוטרים רבים ששירתו עמו במסגרות שונות.
עיון בכתב האישום מעורר את התהייה היכן היו לאורך הדרך מפקדיו של טויבי – שאף נבחר לשוטר מצטיין? האמנם לא ידעו על המתרחש? הרי חלק מהמעשים המתוארים (לא המשחקים בנשק), דווחו למפקדי היחידה. ואם ידעו, כיצד אפשרו את המשך מעשיו החמורים? בינתיים מינו במשטרה קצין בודק לבחינת הטענות.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
אפיק טויבי (מימין) ונעים מאדי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחלק הכללי של כתב האישום נטען כי המעשים החלו ביולי 2020, עם סיום קורס היסמ"ג (שילוב של היס"מ עם סיירת משמר הגבול): "הנאשם נהג - כבדרך קבע, במועדים שונים ובהזדמנויות רבות - לשחק עם האקדח המשטרתי שברשותו, מסוג 'גלוק', תוך סיכון ממשי לחיי אדם. במסגרת המשחק בנשק, נהג הנאשם לשלוף את אקדחו, ללא סיבה או הצדק כדין, ואז - לעיתים לאחר שדרך את האקדח ולעיתים בלא שעשה כן - להשיבו לפונדה (הנדן).
"הוא נהג לכוון את אקדחו היישר לעבר אחרים, מטווח קצר, לרבות אל עבר נעים מאדי ז"ל, לעיתים תוך שבאקדח ישנה מחסנית מלאה בכדורים; הנאשם הצטייד במחסנית שאינה תקנית עבור האקדח ואף עשה בה שימוש; בחלק מהפעמים בהם שלף הנאשם את אקדחו ולאחר שכיוונו לעבר אחרים, כאמור, נהג הנאשם אף לאיים עליהם באומרו, בין היתר 'אני אירה בך', 'אני אשחט אותך'".
עוד צוין כי "בחלק מהמקרים האמורים בהם שלף הנאשם את האקדח ואיים באמצעותו, הוא אף דרך את האקדח ובחלקם - אף נהג ללחוץ על הדק האקדח ולבצע נקירה. בחלק מהמקרים הנאשם דרך את האקדח בעת שהייתה בו מחסנית מלאה בכדורים, וחרף העובדה שידע כי כתוצאה מהדריכה נגרף כדור לבית הבליעה, כיוון את האקדח לעבר אחרים, מטווח קצר. הנאשם עשה את כל המתואר במקומות שונים בבסיס ומחוצה לו, לרבות בחדרי המגורים של השוטרים בבסיס ובמטווחי הירי".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
ארכיון. טויבי בהארכת מעצר
(צילום: אלעד גרשגורן)
כתב האישום המרכזי, הקשור במותו של סמל-שני נעים מאדי, מפרט כיצד שיחק הנאשם בנשקו, דרך אותו בעוד משחרר את המחסנית, כך שחשב שהכדור לא נכנס ללוע האקדח. לאחר מכן אמר לו "תראה", ירה בו מטווח קצר (פחות ממטר וחצי) ופגע בראשו.
בסך הכול הוגשו נגד טויבי עשרה אישומים, שרובם ככולם עוסקים במשחק בנשק. בחלק מהמקרים הוא איים על חבריו לפלוגה כאשר נשקו דרוך וכאשר יש כדור בבית הבליעה. מדובר ב-13 שוטרים שונים שהיו עדים למעשיו. בחלק מהמקרים היו נוכחים כמה שוטרים בעת המעשה.
אך לא רק בעבירות נשק מדובר. טויבי "התעלל" גם בשוטר צעיר ממנו בתפקיד ונהג בו באלימות פיזית. באחד המקרים ריתק אותו לרצפה ואזק אותו. בשתי הזדמנויות שונות תקף אותו ונהג בו באלימות מינית. במקרים אחרים, על רקע ויכוח שהיה לו עם אחד מחבריו, הוא חנק אותו במיטתו בעת שישן עד שזה התעורר בבהלה. המקרה אירע בתחילת השנה, ודווח על ידי השוטר למפקדיו.
בהזמנות אחרת התיז עליו טויבי במקלחת מים רותחים מצינור, ובמועדים נוספים איים עליו באקדח בחדרו, "אני אשחט אותך".
במשטרה אמרו עם פרסום כתב האישום כי הם רואים בחומרה רבה את המעשים המיוחסים לטויבי, ותיבחן גם התנהלות היחידה לפני המקרה הטרגי ובמהלכו. מפקד מג"ב, נמסר מהמשטרה, הורה על מינוי קצין בודק לנושא: סגן מפקד מג"ב בירושלים, ניצב-משנה טל שקמה.