"אף אחד לא מסתכל על התלמידים האלה": ראש עיריית גבעתיים רן קוניק וראש המועצה המקומית ירוחם טל אוחנה התייחסו היום (ד') באולפן ynet למצבם המורכב של תלמידי חטיבות הביניים בתקופת הקורונה – שכבת גיל שנותרה בשלב זה בלי מתווה או תוכנית לחזרתה לכיתות.
לדבריהם, "המורים לא מסכימים ללמד בשעות אחרות, גורמי הבריאות מתעקשים על מורה אחד בכל כיתה בחטיבה בשעה שבמוסדות לימוד אחרים מלמדים גם שלושה וארבעה, ויש עוד מכשולים לא הגיוניים".
3 צפייה בגלריה
נוער פארק
נוער פארק
"רואים אותם ברחובות". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קוניק: "אני לא מבין למה זה לא קורה. הילדים האלה צריכים ללמוד במשמרת שנייה, מהשעה 13:00. לימודים רגילים, בכיתות, בקפסולות, עם המורים שלהם. אבל במערכת החינוך, שכנראה מנוהלת על ידי ארגוני המורים למיניהם, זה לא קורה. אז הם יושבים בבית, אף אחד לא מדבר איתם או אליהם, הם לא כלולים במתווה החינוך. מדברים רק על הקטנים ואז קופצים לי"א-י"ב - ואז רואים אותם ברחובות".
- מי בעצם מגביל אותך? ראינו ראשי ערים שלוקחים את העניינים לידיים, גם במסחר וגם במערכת החינוך. למה שלא תקבע את שעות הלימוד מ-13:00 כמו שציינת? "אני לא יכול. אסור להם להיכנס לשטח בית הספר, אפילו לא בשעת אחר הצהריים. משרד החינוך אוסר על זה היות שהם כביכול מתערבבים עם הקפסולות של הבוקר, שזה שטויות".
לדבריו, גם המורים לא מסכימים לבוא לבתי הספר - כי ארגוני המורים אוסרים עליהם ללמד בשעות הללו: "אם היו מעבירים את הסמכויות לעיריות, כולל סמכויות חוקיות לנהל את המורים ואת בתי הספר בתקופה הזאת, אני בטוח שכראשי ערים ומועצות היינו מחייבים את המורים להגיע ללמד מ-13:00 עד 17:00 או אפילו 18:00".
3 צפייה בגלריה
נייד טלפון סלולרי בני נוער נערים אילוסטרציה
נייד טלפון סלולרי בני נוער נערים אילוסטרציה
אילוסטרציה. "לא מספקים פתרונות ולו חלקיים"
(צילום: shutterstock)
אוחנה: "ניהלתי דיון עם מנהלי בתי הספר שלי ושאלתי אותם מה עושים עם תלמידי חטיבות הביניים. זאת אחרי שגייסתי מיליוני שקלים כדי להפעיל כוחות הוראה שאינם נמנים עם מורי משרד החינוך, במטרה לספק פתרונות ולו חלקיים עבור קהל היעד הזה. ואז מגיעות ההגבלות, שאין בהן שום היגיון. הרי משרד הבריאות קבע שכל קפסולה תפגוש בין שלושה לארבע מורים. מדוע אני לא יכולה גם להפגיש את תלמידי חטיבות הביניים עם אותו המספר?".
- בעצם את גייסת מורים שהם לא חלק ממערכת החינוך? "נכון. גייסתי מתרגלים או עובדים שנמצאים בחינוך הבלתי פורמלי כדי שנוכל לקיים את המפגשים האלה, אלא שמשרד הבריאות אומר 'חברים, בגילים האלה ניתן עד מורה אחד'. מורה אחד? זה לא אפשרי, לא ישים, לא הגיוני, עם כל הרצון לתת להם מענים. מנהל התיכון הגדול במועצה אמר לי שאם הוא היה צריך לבחור – הוא היה מחזיר לבתי הספר את תלמידי חטיבות הביניים ולא את תלמידי התיכונים. הילדים האלה לא שייכים לאף מקום. הצרכים הרגשיים שלהם הם אחרים לגמרי".
3 צפייה בגלריה
טל אוחנה רן קוניק
טל אוחנה רן קוניק
טל אוחנה ורן קוניק. "הילדים האלה לא שייכים לאף מקום"
(צילום: אלעד מלכה)
- מה משרד הבריאות מפספס? מה הם לא מבינים שם? "אני חושבת שמשרד הבריאות מנסה לנהל את המצב הזה בקפדנות גדולה לאור העלייה במקדם ההדבקה. אבל מה שרן אמר, ומה שאנחנו זועקים כבר הרבה מאוד שנים, זה שהחוכמה לא רק אצלם. תגדירו את הסייגים, תגידו לנו מה מותר ומה אסור. אתם מתעקשים על מורה אחד לחטיבות הביניים אבל מחריגים לשלושה או ארבעה בתיכון? אין בעיה, אנחנו נעמוד בזה, רק תנו לנו את האפשרות, תנו לנו את הסמכות. אל תקומו בכל בוקר עם הנחיות חדשות.
"ראינו את זה עם נושא המפגשים החיצוניים. אני בעד לימודים בחוץ. מזג האוויר מאפשר את זה. תנו לי את האפשרות ללמד את חטיבות הביניים בחוץ. תעשו בקרה הכי מדויקת שאתם יכולים. אני אעמוד בכללים, אבל אל תשימו סייגים שלא סבירים, וכאלה שגם לא ננקטו בבתי ספר יסודיים או תיכוניים.
"הגיל הזה מביא הרבה מאוד התנהגויות סיכון. יש שם הרבה מאוד צרכים רגשיים. אנחנו לא מדברים עליהם בכלל בשום מתווה עתידי, זה הזמן לאפשר לנו לקחת אחריות".
קוניק: "אני לא בטוח שבמקרה הזה משרד הבריאות הוא האשם. אני חושב שיש פה חוסר יכולת של המדינה, של הממשלה, להתמודד עם ארגוני המורים. אני חושב שכולם מבינים שלא צריכה להיות שום בעיה בריאותית לאפשר לגילים אלה ללמוד במשמרת שנייה. יש פה בעיות שצצות עכשיו, בעיות מהותיות, המון ריקבון שצץ בתקופת הקורונה, שעד כה המדינה הצליחה איכשהו להסתיר אותו".