ההתפרעויות, הלינצ'ים והמהומות ברחבי ישראל במהלך מבצע "שומר החומות" עשו את שלהם - ואתמול, בשבת הראשונה שאחרי הפסקת האש, רבים העדיפו להתרחק ממקומות הבילוי באזורים שבהם היו פרעות. ביפו, בעכו ובערים הערביות דיווחו על מספר נמוך משמעותית של מבקרים מבדרך כלל, בזמן שהמונים יצאו לחופים ולטבע אחרי הסרת ההגבלות.
"מי שחזר לברים הם בעיקר אנשים מהשכונה, שיצאו מהבית אחרי הימים הקשים האלה", סיפרה לי גולדשטיין, מנהלת "שאפה בר" שבשוק הפשפשים ביפו. אחרי ימים שבהם רחובות יפו היו ריקים מאדם, נצפו מבקרים בודדים בשוק הפשפשים, ובעלי העסקים מודאגים שהשגרה שלפני המהומות לא תשוב בקרוב. "אנחנו עדיין לא רואים אנשים מחוץ לעיר מגיעים ליפו", אמרה גולדשטיין.
8 צפייה בגלריה
שוק הפשפשים ביפו
שוק הפשפשים ביפו
שוק הפשפשים ביפו. שומם בשבת אחר הצהריים
8 צפייה בגלריה
שוק הפשפשים ביפו
שוק הפשפשים ביפו
הבודדים שכן הגיעו
לדברי גולדשטיין, "הבר שצמוד אלינו, שמתבסס בעיקר על לקוחות תושבי חוץ, ריק כמעט לגמרי כבר יומיים". למרות הקושי, היא אומרת שהיא מנסה לשמור על אופטימיות: "יש חשש ששוב יהיה פה בלגן, אבל אנחנו באמת מקווים שזה מאחורינו. קיבלנו לא מעט טלפונים מאנשים שמבררים מה קורה אצלנו ואם בטוח להגיע. אנחנו מחכים שנחזור לימים טובים שבשבת עמוס כאן באנשים".
גם בעלי העסקים הערבים בעיר חשים את ההבדל. שחאדה אבו שחאדה, הבעלים של מסעדת "יאפא כנאפה", סיפר: "אנשים חזרו, אבל זה לא מה שהיה. אנחנו מחכים שיגיעו יותר. לא צריך לערב פוליטיקה, אנחנו כולנו בני אדם. היהודים והערבים פה חברים, אין סיבה שזה יפגע ככה. אין סיבה לפחד, פשוט להגיע ולחזור לחיים". לדברי אבו שחאדה, "ביום שבת בשעות כאלה אנשים היו נדחפים אחד בשני. זו פגיעה קשה בעסקים. לא פתחנו את הסניף השני כי אין אנשים ברחובות".
"באתי לשתות קפה בשוק הפשפשים, והשוק ריק", סיפר איברהים אבו-נעמה, תושב יפו. הוא האשים את בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו בהסתה, ואמר: "ביפו יש דו קיום מופתי שנמשך שנים על גבי שנים, עוד לפני קום המדינה. אני רוצה לחיות בשלום ובדו קיום, הילדים שלי לומדים בבתי ספר דו-לשוניים. למדתי, גדלתי, עבדתי וחייתי עם יהודים. אין דבר כזה יהודי או ערבי, כולנו בני אדם".
8 צפייה בגלריה
שוק הפשפשים ביפו
שוק הפשפשים ביפו
"אנשים ממש מפחדים לשבת כאן". שוק הפשפשים ביפו
אבו-נעמה מספר שהמציאות ביפו הייתה עצובה מאוד בשבוע האחרון. "אנחנו לא רגילים לדברים כאלה", אמר. "תל אביב היא עיר קוסמופוליטית ויפו היא חלק מתל אביב. הדו קיום והססגוניות הזו קיימת ביפו שנים. המצב גרוע לעומת שבתות קודמות, אנשים כנראה מפחדים להגיע. אין פה כלום, באמת. לא בלגן ולא שום דבר".

"יושבים ומחכים שמישהו יבוא"

גם איה דוידוף, שממלצרת באחד הברים בשוק, מודאגת. "אנשים ממש מפחדים לשבת כאן, לא באים", אמרה. "רק התחלנו להתאושש מהקורונה וכבר שוב פעם אין בכלל עבודה. יושבים ומחכים שמישהו יבוא. אנשים עדיין מפחדים להסתובב פה. בדרך כלל אנחנו מחפשים עוד מלצר שיגיע וייתן יד כי אנחנו רצים, והרחוב מלא עם כל השולחנות שלנו. עכשיו פתחנו רק חצי רחוב וגם זה לא מלא".
אבי ושקובר, תושב יפו, אמר כי לא הרגיש חוסר ביטחון בשבוע האחרון - אך ציין שהייתה "תחושה של אי נעימות מסוימת". לדבריו, "ייקח זמן, אבל אפשר לשקם את יפו. יש פה המון יוזמות אמיתיות וכוונות טובות".
כמו ביפו, כך גם בעכו. בעלי עסקים בעכו העתיקה אמרו כי הסמטאות שבה היו אתמול כמעט ריקות מיהודים וערבים. רק תושבים מקומיים, ובעלי החנויות עצמם, הגיעו לאזור. עם זאת, העסקים החלו לעבוד, וחלק מבעליהם אמרו כי למקום הגיעו "יהודים ממוצא רוסי", וזו לדבריהם אינדיקציה להרגעת הרוחות. מחר אמורים לחזור לפעול אתרים כמו אולמות האבירים, מנהרת הטמפלרים ועוד.

8 צפייה בגלריה
חומוס אבו סעיד
חומוס אבו סעיד
"מי שהגיע לכאן זה רק תושבי האזור". "אבו סעיד" באבו גוש
ביום חמישי הגיעה לעיר שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, ונועדה עם בעלי המלונות וחדרי האירוח, וכן עם ראש העיר שמעון לנקרי. ראש העיר ביקש מהשרה לסייע לתיירנים במתן מענקים מיוחדים, וכן לפעול להצבת כוח משטרתי מיוחד בעיר העתיקה. התיירנים הציעו לפתוח בקמפיין להחזרת התיירים היהודים, על רקע משבר האמון, ולשקול הסרת המע"מ בעסקי התיירות בעיר.

"אנחנו הרוב, ביחד נצליח"

גם ביישובים הערביים הורגשה ירידה משמעותית בכמות המבקרים לעומת שבתות אחרות. חלקם סיפרו על ירידה של 60% ואף יותר במספר הלקוחות. בהאא עבד אלרחמאן, הבעלים של מסעדת "אבו סעיד" באבו גוש, אמר כי "היום לא הגיעו אלינו לקוחות יהודים, שבדרך כלל מגיעים תמיד. מי שהגיע לכאן הם רק תושבי האזור. יש ירידה של 70% בעבודה".
לדבריו, "בכל יום שבת אנחנו סוגרים בשעה 22:00 בלילה, והיום סגרנו ב-18:00. הוצאתי עובדים לחופשה בגלל המצב. זאת תקופה קשה מאוד, שאנחנו מפסידים בה. אני פונה לכולם שיגיעו אלינו כרגיל, אין מה לפחד. הכול נגמר וחזרנו לשגרת החיים. הגיע הזמן להוכיח שאפשר לחיות יחד ולפרנס אחד את השני בכבוד. אנחנו הרוב, ביחד נצליח".
מוקדי הבילוי בערים המעורבות וביישובים הערביים נותרו שוממים ביום שבו המונים יצאו לטבע, לאחר הסרת המגבלות שהטיל פיקוד העורף. מרשות הטבע והגנים נמסר שכ-70 אלף מטיילים פקדו השבת את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ, וגם חופי הים היו עמוסים.
גם ביישוב הדרוזי ירכא הייתה תנועה ערה של מבקרים שפקדו את מרכזי המסחר. עם זאת, בעלי העסקים אומרים כי כמות המבקרים עדיין נמוכה לעומת זו שהייתה לפני המבצע.
8 צפייה בגלריה
ביג ירכא
ביג ירכא
ביג ירכא. תנועה ערה של מבקרים
8 צפייה בגלריה
מיכל, מוטי ויהלי בן ה- 4
מיכל, מוטי ויהלי בן ה- 4
מיכל, מוטי ויהלי בן ה-4. "אחרי תקופה כזו צריך להתאוורר"
8 צפייה בגלריה
נג'יב הנו
נג'יב הנו
נג'יב הנו: "עברנו שנה נוראית, וכשהתחלנו להתאושש חטפנו עוד מכה"
נג'יב הנו, הבעלים של סניף "קפה קפה" ירכא, סיפר כי "לא מספיק שעברנו שנה נוראית של קורונה שכמעט מוטטה אותנו אל הקרשים - איך שהתחלנו לאט-לאט להתאושש חטפנו עוד מכה". לדבריו, "בהחלט הורגשה ירידה חדה בכמות המבקרים, לא רק אצלי במסעדה. אני רואה שבכלל באזור ובעסקים שמסביב לי התנועה הייתה מאוד דלה. המצב כרגע שקט ובטוח, ומקווים מאוד שהשגרה תשוב במהרה. מכה אחרי מכה יכולה להרוג את העסקים שגם ככה סובלים".
מוטי ומיכל מקריית מוצקין, שהגיעו לקניות בביג ירכא, אמרו ל-ynet כי "אחרי תקופה כזו צריכים להתאוורר. אמנם לא ספגנו כמו תושבי הדרום, אבל המתיחות בהחלט הורגשה גם אצלנו. כיף כשיש את הרגיעה ואפשר לצאת, אנחנו הרבה יותר משוחררים. ליבנו עם תושבי הדרום, ביום האחרון כשהרגשנו את היירוט מעל הראש זה נתן לנו להרגיש קצת את מה שהם מרגישים כל השנים האלה".
פורסם לראשונה: 23:04, 22.05.21