אכזבה מרה למאות עולים מאתיופיה שהיו אמורים להגיע לישראל ביום שישי הקרוב במסגרת מבצע "צור ישראל" אחרי המתנה של שנים ארוכות: עקב סגירת נתב"ג בוטלה הטיסה. נוכח הערפל שמפזרת המגפה, וההתנהלות ההפכפכה של הדרג הפוליטי, לא ברור כעת מתי הם יזכו לממש את חלומם.
מדובר בכ-300 עולים מאתיופיה וכן במאות עולים ממדינות נוספות. העולים מאתיופיה, וקרוביהם שגרים בישראל, מתחננים כבר שנים ארוכות בפני הממשלה שתאפשר להם לעלות כדי שיוכלו להתאחד.
4 צפייה בגלריה
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
(צילום: מוטי קמחי)
נכון לאמש נמסר לעולים המאוכזבים כי הנחיתה בישראל נדחתה ל-31 בינואר. אלא שעמדת משרד הבריאות בקשר לפתיחה המחודשת של נתב"ג עדיין לא ברורה, ויש הערכות שלפיהן הוא יהיה סגור למשך כחודש.
נוכח המצב ניסתה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה לקבוע מתווה שיחריג את הטיסות הללו, ויאפשר לעולים חדשים להגיע תחת פיקוח הדוק: בדיקת קורונה עם הנחיתה ואחר כך בידוד – צעדים שלדבריה ימנעו סיכוי להפצת הנגיף ולהידבקות. נכון לעכשיו, המתווה שלה לא זכה לאוזן קשבת, והעולים ימשיכו לחכות.
4 צפייה בגלריה
מנטגבוש אבה והבן שלה נגוס
מנטגבוש אבה והבן שלה נגוס
מנטגבוש אבה ובנה נגוס
אחת המאוכזבים היא מנטגבוש אבה (60) הממתינה במחנה בגונדר זה כ-15 שנה עם ילדיה במטרה להתאחד עם כל בני משפחתה שעלו זה מכבר – ובהם אמה, אחיה ואחיותיה.
אחיינה מוקט פנטה, המתגורר בישראל, אמר בתסכול: "הם חוששים מאוד שהפוליטיקאים בישראל ישתמשו בהם כקלף מיקוח. איזו סיבה, אם לא פוליטית, יש לא לאפשר להם לעלות? הרי הם יכולים להיכנס מיד לבידוד בלי לסכן אף אחד". לדבריו, דודתו מספרת כי חייה וחיי יתר העולים נתונים בסכנה בגלל "מלחמת אזרחים שנמצאת בפתח באתיופיה".
הממתינים באתיופיה אינם המאוכזבים היחידים. השבוע היו אמורים לנחות בישראל גם מאות עולים מארה"ב, רוסיה, אוקראינה, קולומביה, בריטניה וברזיל. גם הם ייאלצו להמתין.
אחת מהם היא יסמין פיינגלרנט (27) מברזיל. "כיהודייה תמיד הרגשתי מחוברת לישראל. אימא שלי נולדה בארץ, וחלק מהמשפחה שלי גרה בישראל. ביקרתי בארץ כמה פעמים ובסופו של דבר החלטתי שהבית שלי זה בישראל. עזבתי את העבודה, עשיתי הרבה שינויים בחיים, וכרגע אני רק מחכה שיאפשרו לי לעלות".
4 צפייה בגלריה
יסמין פיינגלרנט
יסמין פיינגלרנט
"אני רק מחכה שיאפשרו לי לעלות". יסמין פיינגלרנט
דימה (43) המתין זמן רב לעלות מרוסיה לישראל עם אשתו ושני בניו, וגילה כי השבוע זה כבר לא יקרה. "לארגן טיול משפחתי לחו"ל זו משימה קשה, אז על אחת כמה וכמה כשמתכננים לעבור לגור במדינה חדשה. התהליך הביורוקרטי שעברנו כדי לקבל אישור לעלות לארץ היה מאתגר גם ככה, לקח לנו כשנה וחצי רק לארגן את כל המסמכים שאבדו במהלך המלחמה כדי להגיע לריאיון בשגרירות".
דימה סיפר עוד כי חיי משפחתו מתנהלים על מזוודות כבר כמה שבועות. לדבריו, "כל הבית שלנו ארוז ונותרו רק מספר ימים בודדים לקראת הטיסה לארץ. עוד לא עלינו וכבר אנחנו מרגישים נחיתות אזרחית".
4 צפייה בגלריה
יו"ר ארגון "העולים החדשים" ודים ז'ורוב
יו"ר ארגון "העולים החדשים" ודים ז'ורוב
"לא להזניח את העולים החדשים". ודים ז'ורוב
(צילום: מזילוב יוליה)
ודים ז'ורוב, יו"ר ארגון "העולים החדשים" שמסייע לעולים מחבר המדינות, אמר כי "החלטת הממשלה על סגירת נתב״ג ועוצר הטיסות פוגעים קשות בתהליך עליית עולים חדשים לארץ. השבוע שלוש משפחות מברית המועצות לשעבר שהיו אמורות לעלות לארץ נשארו כלוט בערפל. הן אינן יודעות מתי יצליחו לסיים עם תהליך העלייה שבין כה וכה ארוך, קשה ומלא בביורוקרטיה. אני קורא לממשלת ישראל לא להזניח את העולים החדשים ולאפשר את המשך תהליך העלייה לארץ".
הרב יהושע פס, מייסד ומנכ"ל ארגון נפש בנפש מוסיף: "העלייה היא יעד אסטרטגי עליון עבור מדינת ישראל ואנו בטוחים שהיא תמשיך להיות כך. כואבים מאוד את עצירת העלייה הבוקר, אך מבינים כי זוהי פעולה הכרחית נוכח התפשטות המגפה". בארגון שסייע עד היום לעלייתם ארצה כ-65 אלף עולים מצפון אמריקה ואנגליה מקווים ומאמינים כי ההשלכות של סגירת השמיים על העולים יהיו מצומצמות ככל האפשר. "נמשיך לפעול יחד עם ממשלת ישראל והסוכנות היהודית לעידוד העלייה".
אתמול, רגע לפני הסגר על נתב"ג, נחתה שם טיסה ועליה 140 עולים. היתר, כאמור, ייאלצו לחכות.