גורם מדיני בכיר אמר הערב (ג') כי גברו הסיכויים להגעה לעסקת חילופי שבויים עם חמאס, ולדבריו ישראל מחכה כעת להצעה מצד המתווכים המצרים לעסקה שכזו – שתכלול שחרור אסירים ביטחוניים בישראל בתמורה להחזרת גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין וכן את שני האזרחים השבויים בעזה אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
2 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
משמאל למעלה: הדר גולדין, אורון שאול, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
לפי הגורם הבכיר, המצרים מושקעים בסוגיה ומבינים שללא פתרון סוגיית השבויים והנעדרים לא יהיה שיקום של ההרס הרב שהתחולל ברצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות". המעורבות המצרית בהשגת הפסקת האש הפכה את קהיר לנכס בעיני הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן, הרואה בה גורם מפתח לשמירה על היציבות באזור. מדובר לפיכך בהישג גדול מבחינת הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, ששיפר את מעמדו הבינלאומי.
הגורם ציין כי במצב הקיים המצרים נחושים להגיע לעסקה, וישנה ציפייה שיניחו על השולחן הצעה כבר בימים הקרובים. בישראל מעריכים שהמצרים יפעילו לחץ כבד על חמאס להתגמש בעניין השבויים והנעדרים, כדי להתניע את שיקום הרצועה בתמיכה רחבה של הקהילה הבינלאומית.
חמאס מתעקש לפי שעה להפריד את סוגיית השבויים והנעדרים מסוגיית שיקום רצועת עזה, ולדון בשתי הסוגיות בערוצים שונים, אולם בישראל מכריזים שוב ושוב כי לא יסכימו לכך – ומתנים את שיקום עזה בהחזרת השבויים והנעדרים (למעט מתן סיוע המוגדר הומניטרי, כמו מים, חשמל וכדומה).
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל עם בנימין נתניהו
עבאס כאמל עם בנימין נתניהו
נתניהו עם שר המודיעין המצרי עבאס כאמל. המצרים ינסו ללחוץ על חמאס?
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שר הביטחון בני גנץ ידון בסוגיות הללו עם עמיתיו האמריקנים בביקור הבזק שלו מחר בוושינגטון, וצפוי להבהיר פעם נוספת את התעקשותה של ישראל בנושא. שר המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שקיים השבוע שיחות עם בכירים בירושלים ובעזה, רמז לתמיכתו בפתרון כולל לסוגיות ולא בהפרדתן – כאשר התעקש בשיחות עם הצדדים על המונח הערבי ''סָפְקָה'' – עסקה.
משלחת ביטחונית ישראלית אמורה לצאת בקרוב לקהיר כדי לדון בסוגיה. הגורם הביטחוני התייחס למספר שנקב אתמול מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בנוגע לעסקת השבויים האפשרית, 1,111 – רמז לכך שחמאס ידרוש שחרור של 1,111 אסירים בתמורת לשחרור השבויים והנעדרים. "הבעיה היא לא הכמות, אלא האיכות", אמר הגורם. "לא נשחרר אסירים עם דם על הידיים. אין לנו בעיה לשחרר 2,222 גנבי רכב, אבל רוצחים לא נשחרר". גם בחמאס, יצוין, משמיעים כעת קולות של פשרה בנוגע ל"איכות" האסירים שיוחררו במסגרת העסקה, בתמורה לשחרור מספר גדול של אסירים.