שר התרבות והספורט, חילי טרופר, תקף הבוקר (ה') את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען שהעיכוב בהכנת תקציב המדינה נובע משיקולים פוליטיים ואישיים שלו, שמטרתם לאפשר לו לפרק את ממשלת האחדות במועד הנוח לו. בראיון לאולפן ynet הוא הוסיף: "יש אדם אחד שעסוק בלשמור לעצמו נקודות יציאה. זה לא ענייני ולא ראוי. מי שלא מביא תקציב מדינה - כנראה ששיקולים אישיים מתערבבים אצלו".
- זה הקו האסטרטגי של כחול לבן לימים הקרובים, לדחוף את נתניהו לפינה בעניין תקציב המדינה? אני שומע גם לחצים מתוך הליכוד בסוגייה הזו, משרים בכירים. אתם מתואמים עם אנשי ליכוד בעניין? "אנחנו לא מתואמים עם אנשי ליכוד, אנחנו מתואמים עם כל מי שטובת המדינה בראש מעייניו. תקשיב גם לשר האוצר, שמבין שהדבר הכי בסיסי הוא להעביר תקציב מדינה. אני מסתכל על המשרד שלי, אני עוד לא יודע מה מצבי התקציבי לשנת 2021, שזה עוד חודשיים. מה אני אמור להגיד למוסדות התרבות? מה אני אמור להגיד לארגוני הספורט? אין לי תשובות אליהם".
- אתה שומע אנשים כמו שלמה קרעי ומיקי זוהר, שהם ללא ספק הדוברים של ראש הממשלה, שקוראים לפרק את הממשלה. אמר לי קרעי לפני יומיים "לא נעביר תקציב כי אז חלילה הציבור יחשוב שהממשלה הזו נורמלית ומתפקדת". "אז אני חושב על כל האזרחים ששומעים את המסרים של קרעי וזוהר ואני מבין למה ישראלים מאבדים אמון בהנהגה שלהם. הם עסוקים בפוליטיקה קטנה, לגלגל האשמות ולהסביר למה בתקופה הזאת צריך ללכת לבחירות. זה לא המקום של כחול לבן. בתקופה הזו צריך להזיז הצידה את כל הספינים ונקודות היציאה שאנשים מדמיינים לעצמם, ולהתפנות למה שטוב לישראלים".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
השר טרופר. "לא נבהלים מההתפטרות של זמיר"
(צילום: גיל יוחנן )
- אתמול הצבעתם בעד הארכה בשבוע של איסור ההפגנות. יזהר שי, השר, הצביע נגד. אתה חי עם זה בשלום? "נעשה סדר: לא הצבענו אתמול על ההפגנות. הצבענו על הארכת מצב החירום המיוחד. גם עכשיו, כשיש ירידה בתחלואה, ישראל עדיין אחת המדינות האדומות בעולם, אולי האדומה ביותר. לכן בלית ברירה יש לעשות צעדים משמעותיים וסגר הדוק. ברגע שהסגר יתחיל להיפתח, נכון גם לאפשר להפגנות להמשיך, או לחזור למה שהיה לפני. בניגוד לספינים, לא מנענו הפגנות. גם בשבוע הזה ראית שהיו הרבה מאוד הפגנות בישראל. כל מה שעשינו זה הגבלנו התקהלויות".
- יש לכם גם בעיות מבפנים. כחול לבן מתפרקת? השר זמיר עזב את הממשלה, יש לחצים גם על אחרים. זה על הפרק מבחינתכם? "ממש לא. אנחנו לא נבהלים מקולות מגוונים. יש דיון טוב. אסף זמיר עזב את הממשלה אבל נשאר ח"כ מטעם כחול לבן, ואמר שטוב שכחול לבן בממשלה. ברמה אישית, היה לו קשה מידי. אני מכבד אותו אבל חלוק עליו בעניין הזה. שכל אחד יזוז רגע מהאמוציות ומהספינים וישאל את עצמו אם באמת טוב לישראל שכחול לבן תצא. יכול להיות שאני ארוויח עכשיו שתי דקות של מחיאות כפיים, אבל אז, שר המשפטים יהיה אמיר אוחנה ובמשרדים אחרים גם יהיו חילופים. גם אם זה גובה מאיתנו מחיר פוליטי מסוים, השיקול היחידי של כחול לבן הוא מה טוב לאזרחים".
- אתה בכלל חושב שנתניהו מעוניין בקיומה של הממשלה? אני לא מדבר על הרוטציה בכלל, אלא על להיכנס לתוך 2021? או שיעשו הכול כדי לגרור את המדינה לבחירות? "אני לא יודע, אני לא פרשן של נתניהו. אני יכול רק להסתכל על המעשים, המעשים הם לא ביטוי של שותפות אמיתית. שותפות אמיתית לא נראית ככה. אני מקווה שראש הממשלה וכל חברי הממשלה יבינו שהרגע הזה גדול מכל שיקול פוליטי. צריך עכשיו ממשלה יציבה, תקציב, מינויים, מפכ"ל, מבקר מדינה, צריך להתעסק ביציאה דיפרנציאלית מהסגר".
2 צפייה בגלריה
נתניהו מבקש לשמור על ההנחיות בצל התפשטות הקורונה
נתניהו מבקש לשמור על ההנחיות בצל התפשטות הקורונה
טרופר על נתניהו: "לא ענייני ולא ראוי"
- בעקבות הנתונים שאנחנו רואים בימים האחרונים, אתם דוחפים לשחרור מן הסגר גם משבוע הבא? "אנחנו חושבים שכבר משבוע הבא צריכים לעשות צעדים ראשוניים, זהירים, מדודים. כולנו חווינו את הגל השני ולכן אנחנו נהיה זהירים. ועדיין, אין סיבה לסגור הרמטית הכול. יש דברים שיכולים להיפתח, בלי קהל, אולי צריך לחשוב על הגילאים הצעירים. צריך לעשות צעדים לא בפזיזות אבל גם לא בהיסטריה".
- מה הכוונה בצעדים כאלה? "בגדול, מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל, במספרים קטנים, אין סיבה לא לפתוח. אם זה עו"ד שעובד בלשכתו ולא מקבל קהל, אם זה אנשי היי-טק, אם זה בספורט. למה שלא יחזור להתאמן?".
- מה קורה בתחום התרבות והספורט? "לשמחתי הצלחנו להחריג גם את כל הספורט הבינלאומי. הנה, הערב נבחרת ישראל משחקת מול סקוטלנד. עבדנו על זה. יש הרבה ספורטאים אולימפיים שממשיכים להתאמן. עכשיו בעיקר אנחנו פועלים כדי להחזיר את הליגות הבכירות ואת היכולת להתאמן. בעוד שבוע-שבועיים, כשהתחלואה תרד עוד קצת, הם גם יוכלו לחזור ולשחק. כמובן הכול בצורה אחראית, עם מתווה הבידוד הביתי של השחקנים.
"גם בתרבות, אנחנו מנסים לייצר כמה שיותר דברים, בעיקר מקוונים. גם ב'הבימה', גם בתיאטרון חיפה, בהרבה מאוד מקומות עושים עכשיו דברים מקוונים, מקליטים הקלטות כדי שאנשים גם יוכלו ליהנות מרחוק. כמובן שהאתגר הגדול שלנו, ולא ננוח עד שנממש אותו, הוא להחזיר את עולמות התרבות והספורט לפעילות מלאה".
- בית"ר ירושלים, למרות הכול, ממשיכה להתאמן. מה דעתך על זה כשר בממשלה? "החוק מחייב את כולם והנהלים מחייבים את כולם. אני לא משפטן, אני לא נכנסתי לסעיפים אם מה שעשו שם עומד בתנאי החוק או לא".