החלטתו של נשיא ארה"ב לצאת מבית החולים שבו הוא מאושפז, בעודו מדבק וחולה בקורונה, מכעיסה את הקהילה הרפואית בארה"ב. בניגוד להנחיות יצא טראמפ מהאשפוז ברכב משוריין, ועם מסכה על פניו, כדי לנופף לתומכיו שהתאספו מחוץ לבית החולים הצבאי וולטר ריד בסמוך לוושינגטון. רופאים אמריקנים טוענים שבשביל להוכיח שהוא מתגבר על המחלה הנשיא מוכן לסכן את חייהם של האנשים שמאבטחים אותו.
ההחלטה של טראמפ לצאת לזמן קצר מהאשפוז הייתה אחרי שרופאיו הצהירו שחל שיפור נוסף במצבו, ושהוא עשוי להשתחרר מבית החולים כבר היום. המומחים מתלוננים שהיציאה מבית החולים היא הפרה של ההנחיות הבריאותיות של הממשל האמריקני – שדורשות מחולים להיות בבידוד כשהם עוברים טיפול ועדיין מדבקים – ומסכנת את אנשי השירות החשאי שאבטחו את הנשיא.

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
טראמפ מברך את תומכיו מחוץ לבית החולים
(צילום: MCT)
טראמפ, שלאורך משבר הקורונה מואשם בזלזול בחומרת המגפה ובהנחיות, אמר בסרטון שפרסם בטוויטר זמן קצר לפני שיצא לנופף לשלום לתומכיו שהוא "למד הרבה על הנגיף" בעצם ההידבקות. מומחי רפואה בארה"ב מחו על "התעלול היחצ"ני" של הנשיא, ואמרו שהיציאה מבית החולים מוכיחה שטראמפ לא למד דבר. בסקר של רויטרס שנערך בארה"ב השיבו 65% מהנשאלים שטראמפ יכול היה להימנע מהידבקות אם היה מתייחס ברצינות לנגיף.
"כל מי שהיה ברכב בזמן הנסיעה של הנשיא, שהייתה לא הכרחית לחלוטין, צריך להיות עכשיו בבידוד של 14 יום", אמר ד"ר ג'יימס פיליפס, רופא בוולטר ריד וראש מחלקת רפואת החירום באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. "הם עלולים לחלות, הם עלולים למות, למען הצגה פוליטית. בהוראתו של טראמפ החיים שלהם נמצאים בסכנה, ובשביל הצגה. זה לא שפוי".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ ואנשי השירות החשאי ברכב. "היו עם ציוד מגן"
( צילום:AFP)
זיק עמנואל, יו"ר המחלקה לאתיקה רפואית ומדיניות בריאותית באוניברסיטת פנסילבניה, תיאר את הופעתו של הנשיא כ"מבישה". "לגרום לסוכני השירות החשאי שלו לנסוע עם חולה קורונה, עם חלונות סגורים, מציב אותם בסיכון מיותר להידבקות. ובשביל מה? תעלול יחצ"ני", כתב בטוויטר.
ג'אד דיר, מדוברי הבית הלבן, ציין שננקטו צעדי בטיחות הולמים כדי לאפשר לטראמפ ולצוות שלו לצאת מבית החולים – כולל שימוש של המאבטחים בציוד מגן. דיר אמר שלאור צעדי הבטיחות הצוות הרפואי אישר לטראמפ ולאנשיו לצאת ברכב מבית החולים לזמן קצר.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא סיפר: "למדתי הרבה על המחלה"
( צילום:AFP)
כאמור, היציאה מבית החולים הייתה כמה שעות אחרי עדכון שמסרו רופאיו של טראמפ, שאמרו שמצבו ממשיך להשתפר. ד"ר שון קונלי, הרופא של הנשיא, סיפר שטראמפ פונה במסוק לבית החולים וולטר ריד ביום שישי עם חום גבוה, אחרי שפיתח "במהירות" תסמינים של המחלה. צוות הרופאים היה מודאג מירידה ברמת החמצן בדם בשישי, לפני האשפוז, ובשבת - אז טופל טראמפ בתרופה הסטרואידלית דקסמתזון. סוכנות הידיעות AP מציינת שטיפול בסטרואידים מיועד בדרך כלל לחולים קשים.
מומחי רפואה התלוננו שההצהרות שמגיעות מהממשל על מצבו של טראמפ – ובמיוחד מהצוות הרפואי שלו – מעוררות בלבול גדול. קונלי הודה אתמול שלא חשף בפני הציבור שטראמפ קיבל תוספת חמצן לפני האשפוז, ורצה לשקף את "הגישה המעודדת" של הרופאים ושל הנשיא.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
הקהל מחוץ לבית החולים
(צילום: AP)
בסוף השבוע, בניגוד להצהרת הרופאים שטראמפ מרגיש "טוב מאוד", אמר ראש הסגל של הבית הלבן לכתבים שחלק מהמדדים של טראמפ "מדאיגים מאוד". בשיחה סגורה אמר מרק מדוז שלטראמפ צפויות "48 שעות קריטיות". שעות ספורות אחר כך פרסם מדוז הצהרה ברוח שונה לגמרי, ויישר קו עם האופטימיות של הרופאים.
טראמפ וצוות הקמפיין שלו מנסים בימים האחרונים לשדר עסקים כרגיל, חודש לפני הבחירות לנשיאות. ג'ייסון מילר, סגן ראש הקמפיין של טראמפ, סיפר אתמול שבשיחה עם הנשיא השניים התלוצצו. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר שהוא וטראמפ שוחחו על נושאים רבים שעל סדר היום בארה"ב. הבית הלבן הדגיש שטראמפ ממשיך למלא את חובותיו גם כשהוא מאושפז, ופרסם תמונות של הנשיא מחדר העבודה בבית החולים. גולשים לעגו ברשתות החברתיות ל"תמונות העבודה" אחרי שהבחינו שהנשיא חתם על דף ריק.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בחדר העבודה של בית החולים הצבאי וולטר ריד
דונלד טראמפ בחדר העבודה של בית החולים הצבאי וולטר ריד
תקריב של תמונה מחדר הישיבות בוולטר ריד
(צילום: AP)
לפני המחאה על יציאתו של טראמפ מבית החולים, והטענה שסיכן את מאבטחיו בהידבקות, מתנגדיו של הנשיא הזכירו שהוא היה צריך להיות בבידוד - אחרי שמקורבת שלו אובחנה כחולת קורונה. טראמפ נפגש עם תורמים רפובלקינים ביום חמישי בניו ג'רזי, למרות שלבית הלבן נודע שהיועצת הבכירה הופ היקס נדבקה בנגיף. טראמפ נפגש עם עשרות תורמים באירוע גיוס התרומות בניו ג'רזי, שבו היו בסך הכול יותר מ-200 איש. כיממה לאחר מכן הודיע הנשיא שהוא והגברת הראשונה מלניה נדבקו בקורונה.
מארי טראמפ, האחיינית של הנשיא, אמרה בראיון ל-NPR שארה"ב נמצאת "במקום הנורא שבו היא נמצאת" בגלל שחברי המשפחה - כולל הנשיא - מתייחסים למחלות בתור "חולשה בלתי נסלחת". מארי טראמפ פרסמה לאחרונה ספר שבו תקפה קשות את הדוד שלה. משפחת טראמפ ניסתה למנוע את פרסום הספר, ששמו "כך יצרה משפחתי את האיש המסוכן בעולם".
6 צפייה בגלריה
רופא ד"ר שון קונלי הרופא של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עדכון על מצבו נדבק ב קורונה מאושפז
רופא ד"ר שון קונלי הרופא של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עדכון על מצבו נדבק ב קורונה מאושפז
ד"ר שון קונלי. הודה שהנשיא קיבל תוספת חמצן
(צילום: MCT)
הלילה דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי טראמפ קיבל תשובה חיובית לקורונה כבר ביום חמישי והמתין לתוצאת בדיקה נוספת לפני שחשף בטוויטר שנדבק. בריאיון שקיים באותו יום לרשת "פוקס ניוז" אישר הנשיא כי אחד מעוזריו נדבק בנגיף. טראמפ הזכיר רק את הבדיקה השנייה שעשה ואמר כי הוא ממתין לתוצאה. גם רשת CBS דיווחה כי הריאיון התקיים אחרי שהנשיא כבר קיבל תשובה חיובית לקורונה, אך לא ציין זאת.
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", עם התפשטות הנגיף בקרב האנשים הקרובים אליו, טראמפ ביקש מאחד מיועציו שלא לחשוף כי נדבקו. אדם המעורה בפרטים סיפר כי הנשיא אמר לאותו יועץ: "אל תספר לאף אחד". אתמול סיפרו גורמים אמריקנים לרשת CNN שיועציו של הנשיא שכנעו אותו להתפנות לבית החולים, כשהמסוק הנשיאותי ממתין בבית הלבן. טראמפ אמר להם שהוא "לא רוצה להתאשפז", כך לפי CNN.