המשטרה תפצה ב-30 אלף שקל את אורן סימון, שנעצר לפני שלוש שנים לאחר שהניף שלט סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכיכר גורן בפתח תקווה. כך פסק אתמול (ג') בית משפט השלום בבת ים. סימון עמד לבדו בכיכר, הניף שלט והתבקש על ידי השוטרים לעזוב, וכשסירב עוכב ונעצר למשך 18 שעות. השופטת קבעה כי המשטרה התרשלה וכי אורך המעצר, תנאיו, תחושת העלבון וחוסר האונים שלו מצריכים פיצוי כספי.  
3 צפייה בגלריה
אורן סימון
אורן סימון
אורן סימון
3 צפייה בגלריה
המחאה ליד בית היועמ"ש בפתח תקווה. ארכיון
המחאה ליד בית היועמ"ש בפתח תקווה. ארכיון
המחאה ליד בית היועמ"ש בפתח תקווה. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)

במאי 2017, יום לאחר הפגנה סוערת בקרבת ביתו של מנדלבליט, יצרו במשטרה קשר עם סימון ועם מפגינים נוספים והזהירו אותם לבל יבואו להפגין בשל הטענה מדובר בהפגנה אסורה. למרות זאת, סימון פרסם פוסט בפייסבוק והודיע כי בכוונתו להתייצב ולהפגין. בעת הפגנת היחיד שלו, ניגש אליו אחד השוטרים וביקש ממנו להתפנות. הוא סירב - ועוכב. כעבור שלוש שעות חקירה בתחנת פתח תקווה, הורו השוטרים על מעצרו בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו והפרעה לציבור. את הלילה הוא בילה בכלא הדרים ולמחרת הובא בפני שופט - ששחרר אותו.
אתמול פסקה השופטת אידית קליימן-בלק: "ההחלטה על מעצרו ושליחתו לכלא הדרים עד למחרת היום התקבלה בצורה רשלנית. מדוע לא הוצע לו בתחנה שחרור בתנאים מגבילים? הסיבה היחידה להחלטה על מעצרו היה רצון המשטרה שתנאי שחרורו יקבעו על ידי בית המשפט ולא על ידי קצין משטרה". היא הסבירה כי המשטרה יכולה להרחיק אדם ל-15 יום ובית המשפט למשך חודש.
היא ציטטה מעדות של סימון שבה סיפר: "אני לא משתוקק להיזכר, אבל אספר שהייתי אזוק בידיים וברגליים. נכנס בדלת הגדולה למטה...חיפוש. שוב חוויה קשה. הובילו אותי וביקשו לכרוע ברך ולבדוק מאחור עם פנס לתוך גופי. ההרגשה שלי הייתה שאני חתיכת בשר שמסתובב ממקום למקום. הסרט שרץ לי בראש זה כלא, לא תחנת פתח תקווה. אני סגור בכלוב עם שני פושעים. צעקות כל הלילה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד יובל יועז,  עו"ד דניאל חקלאי
עו"ד יובל יועז,  עו"ד דניאל חקלאי
עורכי הדין יובל יועז ודניאל חקלאי שייצגו את אורן סימון
(צילום: מוטי קמחי)
השופטת הוסיפה: "קלות הדעת שבה הוחלט על מעצר בפועל ללא בחינת חלופת מעצר, אורך המעצר, תנאי המעצר ותחושת הפחד, העלבון וחוסר האונים שהיו מנת חלקו של התובע בכל שעות המעצר עד שיחרורו, הריני אומדת את סכום הפיצוי לתובע בסך של 30 אלף שקלים".
את סימון ייצגו עורכי הדין דניאל חקלאי ויובל יועז שמסרו: "מלכתחילה לא הייתה כל הצדקה להתנהגות האגרסיבית של משטרת פתח תקווה כלפי המפגינים בכיכר גורן נגד היועץ המשפטי לממשלה. מעצרו של אורן סימון היה נקודת קיצון בהתנהלות הבלתי חוקית של המשטרה וטוב עשה בית המשפט שהציב תג מחיר על מעצר שווא של מפגינים שעומדים על זכותם היסודית לחופש הביטוי והמחאה".
פורסם לראשונה: 23:27, 27.10.20