בחברה הערבית זועמים על התנהלות המשטרה בהפגנה אתמול (ו') באום אל-פחם, שהידרדרה במהירות למהומה רבתי והסתיימה בפציעתם של עשרות מפגינים וגם של כמה שוטרים. כעת נשמעות קריאות במגזר להקמת ועדה לחקירת האירועים, שבמשטרה אומרים כי פרצו בשל הפרות סדר ויידוי אבנים. בסרטון שבפתח הידיעה: כמה מהתיעודים שהופצו, בהם נראים שוטרים דוחפים חלק מהמפגינים בניסיון לפזרם, כולל את ראש העיר, ומשתמשים גם במכות אגרוף.
בהפגנה נפצעו כ-35 בני אדם, אך רובם לא נדרשו להתפנות לבית חולים. אדם אחד נפצע קשה, ולטענת עדי ראייה הוא נפגע מרימון הלם בראשו. מוהנד מחאמיד, בשנות ה-30 לחייו, פונה לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם עבר ניתוח שבו מצבו התייצב, וכעת הוא מורדם ומונשם.
9 צפייה בגלריה
תיעוד העימותים והאלימות באום אל פאחם
תיעוד העימותים והאלימות באום אל פאחם
העימותים באום אל-פחם. "התנהגות ברוטלית, לפתוח בוועדת חקירה"
בהפגנה נפצע גם חבר הכנסת יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שלא נזקק לפינוי, ולטענתו פגע בגבו כדור גומי. ראש עיריית אום אל-פחם, סמיר מחאמיד, נדחף ופונה לבית החולים. לפי המשטרה בעימותים נפצעו קל גם שמונה שוטרים.
בהודעת המשטרה נאמר כי העימותים פרצו בשל "הפרות סדר קשות" במהלך ההפגנה, שבמסגרתן ניסו המשתתפים לחסום את כביש 65. היא מסרה כי חלקם יידו אבנים "מסיביות" לעבר השוטרים. "למרות ניסיונות חוזרים ונשנים במשך השבוע להידברות עם ראשי המפגינים וביניהם ראש העיר, לא זכינו לשיתוף פעולה מצידם, דבר שהוביל להתפרעות אלימה ממנה נפגעו אזרחים ושוטרים", נמסר עוד בהודעת המשטרה.
במשטרה טרם התייחסו רשמית לפציעתו הקשה של מחאמיד, אך גורם משטרתי בכיר מסר ל-ynet כי בשלב זה לא ברור מה גרם לפציעתו. הוא איחל לו החלמה מהירה והוסיף כי האבנים שיידו המפגינים הושלכו לעבר שוטרים שניסו למנוע מהם לחסום את כביש 65.

9 צפייה בגלריה
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
השוטרים באום אל-פחם. שמונה נפצעו קל
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
שוטרים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
שוטרים מכוונים נשק למפגינים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
שוטרים מכוונים נשק למפגינים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
(צילום: עלי אלקאעוד "מוטני 48")
מחאמיד הינו בעל מסעדה מוכר מאום אל-פחם, ונוהג לעתים קרובות להשתתף בהפגנות הנערכות נגד האלימות בחברה הערבית, ומה שלטענת רבים במגזר הוא אוזלת יד מצד המשטרה במיגור התופעה. בשיחות עם תושבים בעקבות העימותים הם מבטאים זעם רב על התנהלות המשטרה, מכחישים את טענותיה שהמפגינים היו אשמים באלימות – ומזהירים כי העימותים עלולים להביא ל"פיצוץ".
עאמר מחאמיד, תושב אום אל-פחם, סיפר: "המשטרה עשתה צעד חמור מאוד. הם פגעו במפגינים שהיו בהפגנה שקטה בלי שום מקרה חריג. לצערי התנהגותם האלימה גרמה לפצוע קשה שאנחנו מקווים שיחלים מהר. המקרה הזה יוביל אותנו למאבק יותר רחב".
תושב נוסף טען כי העימותים ותוצאתן הקשה "יגרמו לפיצוץ בכל האזור. לא ישתקו על מעשים כאלו". תושב אחר ששוחח עם ynet הוסיף: "אנחנו נאבקים כדי שהמשטרה תטפל בפשיעה ובארגוני פשיעה שרוצחים את האזרחים. כעת החברה הערבית נתקלה בעוד גוף עבריין – המשטרה – שבמקום לאפשר הפגנה, זעקה וכאב בוחרת לפזר באמצעות רימוני הלם וגז מדמיע".
9 צפייה בגלריה
מהנד מחאג'נה נפצע קשה בהפגנה באום אל פחם
מהנד מחאג'נה נפצע קשה בהפגנה באום אל פחם
"נפגע מרימון הלם". מוהנד מחאמיד שנפצע קשה ונותח בבית החולים רמב"ם
קרוב משפחתו של מחאמיד שנפצע תהה: "מה עשו מוהנד והאחרים כדי שיפגעו בהם? אנחנו סובלים מתופעת אלימות ורציחות וזה נמשך ואין מי שיטפל. על מקרים כאלו לא שותקים. חייבים לצאת ולהפגין כי זה הפתרון היחיד".
בארגון הפעילים "אלחראק אלשבאבי אלפחמאוי" ציינו כי ההפגנה באום אל-פחם נערכה בתום תפילות יום השישי, זה השבוע השביעי ברציפות. "תכננו להתפלל למענם של כל אלה שנרצחו מתחילת השנה. המחאה הלגיטימית בכלל לא הייתה אלימה, אך לצערנו במקום שהמשטרה תפעל למעננו, מה היא עושה? מסמנת את אחד ממובילי המחאה ומעמידה לידו מסתערב ועוצרת אותו. המשטרה מתחילה מהומה ללא כל סיבה וזורקת רימוני עשן והלם וכדורי גומי על נשים וגברים כאחד. יש פצועים ועצורים. טוב שאנו בעידן שיש מדיה וסרטונים ולא ניתן להשתיק ולשקר".
בארגון עדאלה תקפו גם כן את המשטרה: "התמונות המדממות מאום אל-פחם מוכיחות שוב כי לא השתנה מאומה ביחסה של המשטרה אל האזרחים הערבים בישראל, והיא ממשיכה לנהוג בהם כאל אויב. יש לפתוח מיידית בחקירה בלתי תלויה של כל הדרגים במשטרה המעורבים באירועי השבועות האחרונים, שכוללים שימוש בכוח ובאמצעי לחימה נגד מפגינים במחאות לגיטימיות והרג אזרחים בידי שוטרים באירועים בטמרה".
במרכז אמאן גינו גם הם את האלימות המשטרתית ואמרו שאסור לעבור עליה בשקט. "התנהגות המשטרה הברוטלית בהפגנה נגד האלימות והפשיעה באום אל-פחם היא עדות לעומק בעיית השיטור בחברה הערבית".
אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 23:30, 26.02.21