מבצע החיסונים המוצלח של בריטניה נותן את אותותיו, ובחודש מרץ נרשמה ירידה חדה במספר הנדבקים. מדענים מהאימפריאל קולג' בלונדון מעריכים שמספר הנדבקים באנגליה בחודש מרץ ירד בכמעט 60% בהשוואה לחודש הקודם. לפי תוצאות המחקר, בין 11 ל-30 במרץ 0.2% מאוכלוסיית אנגליה - 1 מכל 500 - נדבקו בנגיף, לעומת 0.49% בפברואר.
"אלה חדשות טובות באמת", אמר פול אליוט, ראש תוכנית REACT שאחראית על המחקר. הוא ציין שהירידה בתחלואה משביעת רצון, "ומראה שאנחנו מתקדמים בדרך הנכונה". אליוט הדגיש שהירידה החדה היא שילוב של סגר שנמשך שלושה חודשים - ושל מבצע החיסונים. "אני חושב שאנחנו מתחילים לראות את אפקט החיסונים. בקרב הקבוצה 'המחוסנת ביותר', בני 65 עד 74 ובני 75 פלוס, שיעור ההדבקה בהחלט נמוך יותר".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
(צילום: רויטרס)
על רקע העובדה שאזרחים ותיקים נמצאים בקבוצת הסיכון, המחקר מצביע על שינוי ביחס בין מספר הנדבקים למספר המתים בבריטניה. לפי המחקר מאז שמבצע החיסונים החל לצבור תאוצה, הסיכוי של נדבקים בקרונה לחלות באופן קשה ולמות מהנגיף נמוך יותר.
המחקר של REACT הוא אחד הגדולים שנערכו על הקורונה באנגליה, המדענים הבריטים בוחנים מדי חודש תוצאות של בדיקות קורונה רנדומליות ברחבי אנגליה. המחקר האחרון כלל תוצאות של 140,000 בדיקות קורונה שנערכו בין 11 ל-30 במרץ.

שר הבריאות הבריטי, מט הנקוק, הגיב לתוצאות המחקר של האימפריאל קולג' ואמר: "הממצאים האלה מבטיחים, ומראים את ההשפעה החיובית של הסגר, ושל תוכנית החיסונים הפנומנאלית שלנו, על השכיחות של הנגיף האיום הזה".
עד כה 31.7 מיליון איש קיבלו את המנה הראשונה של החיסון לקורונה בבריטניה - יותר מ-60% מהאוכלוסייה הבוגרת. שיעור המתחסנים בבריטניה גבוה ומבצע החיסונים שלה - כמו של ישראל - נחשב לסיפור הצלחה עולמי. שיטת החיסון הבריטית שונה מזו הישראלית: בניגוד לישראל, שבה לכל מתחסן שמקבל את הזריקה הראשונה נשמרת גם מנה שנייה, בריטניה מעדיפה לחסן ראשית כמה שיותר תושבים במנה אחת, גם במחיר דחיית המנה השנייה בכמה שבועות נוספים, וכך לספק לפחות הגנה חלקית לתושבים רבים ככל האפשר.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון מבקר במרכז חיסונים בבריסטול
(צילום: MCT)
החדשות הטובות מבריטניה מגיעות יום אחרי שוועדת החיסונים בממלכה המליצה שלא לחסן צעירים בני 30 ומטה בחיסון של "אסטרה-זניקה" – בעקבות הדיווחים על עשרות רבות של מתחסנים שסבלו מקרישי דם (רוב המקרים התגלו אצל נשים בנות פחות מ-60).
יו"ר ועדת החיסונים, וויי שן לים, אמר שהוועדה ממליצה להעניק לצעירים הבריטים חיסון אחר במקום החיסון השבדי – אם הדבר אפשרי. הוא ציין שמי שקיבלו מנה ראשונה של החיסון של "אסטרה-זניקה" יכולים לקבל גם את המנה השנייה. הוועדה מסרה שלחיסון השבדי יש יתרונות רבים, אך ליתר ביטחון עדיף לחסן את הצעירים בחיסון אחר.
6 צפייה בגלריה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
מתחסנים בבריטניה
(צלום: AP)
למרות האופטימיות שעולה מהמחקר, החוקרים מזהירים שהירידה המהירה בתחלואה נמצאת במגמת דעיכה מאמצע מרץ: בשבוע של ה-8 במרץ בתי ספר רבים שבו לפעול במתכונת מלאה, ובשבוע הבא יוסרו הגבלות נוספות - כולל פתיחה נרחבת של המשק.
מבצע החיסונים בבריטניה הוא אמנם מהמוצלחים בעולם, אך מספר קורבנות הנגיף בממלכה הוא הגבוה באירופה: יותר מ-127,000 חולי קורונה מתו מהנגיף.