רוב הציבור בישראל מאמין שיהודים וערבים ישובו לחיות בשלום זה לצד זה לאחר מבצע "שומר החומות" והמהומות בערים המעורבות. כך עולה מסקר של מרכז אקורד והאוניברסיטה העברית בירושלים.
הסקר נערך בימים ראשון ושני בשבוע שעבר, כאשר המבצע ברצועת עזה היה בעיצומו והרוחות עוד סערו בערים המעורבות. 472 יהודים ו-295 ערבים, רובם בני 25 עד 44, השתתפו בסקר. מרבית הנשאלים היו נשים.
2 צפייה בגלריה
התפרעויות בלוד
התפרעויות בלוד
61% מהיהודים מאמינים שיוכלו לחיות בשלום לצד ערבים. התפרעויות בלוד
(צילום: AP)
87.7% מהנשאלים היהודים אמרו שהם מתנגדים לתקיפות הערבים על ידי יהודים. 82.4% מהנשאלים הערבים הביעו סלידה מתקיפת יהודים על ידי ערבים.
כאשר נשאלו "באיזו מידה לפי דעתך אנשי הצד השני מתנגדים לאלימות נגד הצד שלך?", רק 32.5% מהנשאלים הערבים השיבו כי הם מאמינים שהיהודים בישראל מתנגדים לאלימות. לפי הסקר, ליהודים יש מעט יותר ביטחון בחברה הערבית, שכן 55% מהנשאלים היהודים השיבו כי הערבים בישראל מתנגדים לאלימות.
עוד עולה מהסקר כי 61% מהיהודים מאמינים שיוכלו לחיות בשלום לצד ערבים. 73% מהנשאלים הערבים הסכימו עם הנחה זו.
2 צפייה בגלריה
הפגנת תשובים ערבים בחיפה כהזדהות עם הפלסטינים
הפגנת תשובים ערבים בחיפה כהזדהות עם הפלסטינים
"יש פער בין המציאות למחשבה". הפגנת תושבים ערבים בחיפה לאות הזדהות עם הפלסטינים
(צילום: אלעד גרשגורן)
פרופ' עירן הלפרין מהמחלקה לפסיכולוגיה ומרכז אקורד של האוניברסיטה העברית בירושלים, אשר עמד בראש צוות הסוקרים, אמר כי לא הופתע שהרוב המכריע בשתי החברות מתנגד לאלימות. "הנתון הזה רק מראה כמה יש פער בין הקיצונים בשתי החברות לבין הרוב האדיר של שתי החברות שמתנגד לאלימות", אמר פרופ' הלפרין.
לדבריו, קיים פער מאוד גדול בשתי החברות בין ההתנגדות לאלימות לבין מה שכל חברה חושבת על רמת התמיכה באלימות בחברה האחרת. "מהסקר שלנו עולה ש-45% מהיהודים חושבים שהערבים תומכים באלימות ו-67% מהערבים חושבים שהיהודים תומכים באלימות, כלומר בשתי החברות יש פער בין המציאות למחשבה", הוא הוסיף. "גם במהלך האירועים האלימים, כשאנחנו מנסים להבין כמה אנשים חושבים שאפשר לחיות פה ביחד, קיבלנו תוצאות מאוד מעודדות".