9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בהצהרה בבית הלבן
(צילום: AP)
ביומו השני בתפקיד חתם אתמול (חמישי) ג'ו ביידן על 10 צווים נשיאותיים שעוסקים במאבק במגפת הקורונה, שממשיכה להשתולל בארה"ב. במסגרת מדיניות הממשל החדש נוסעי טיסות לארה"ב יידרשו לערוך בדיקת קורונה לפני הטיסה, ולהיכנס לבידוד עם הגעתם. "לאור המוטציות החדשות של הקורונה שאתם שומעים עליהן אנחנו קובעים כעת נוהל חדש לאנשים שטסים לארה"ב ממדינות אחרות", אמר ביידן. לא ברור מתי ההנחיה תיכנס לתוקף.
בהצהרה בבית הלבן קרא ביידן לאמריקנים לעטות מסכות, ואמר שכך תוכל ארה"ב להציל את חייהם של 50 אלף בני אדם. הנשיא החדש ביקש מהאמריקנים לעטות מסכות ב-100 הימים הראשונים לכהונתו, ואמר שמדובר בצעד פטריוטי. הוא הוסיף שבמסגרת ההנחיות החדשות האמריקנים יחויבו לעטות מסכות בטיסות פנים, באוטובוסים וברכבות. שלשום, ביומו הראשון בתפקיד, חתם ביידן על צו שמחייב לעטות מסכות במבנים פדרליים.

ביידן הציג בבית הלבן את האסטרטגיה של הממשל שלו למאבק בנגיף שגבה עד כה את חייהם של יותר מ-400,000 אמריקנים. "היום אני חושף את האסטרטגיה הלאומית נגד הקורונה ואת הצווים הנשיאותיים שייאבקו במגפה. האסטרטגיה הלאומית שלנו מקיפה ומבוססת על מדע – ולא על פוליטיקה", אמר הנשיא ה-46 של ארה"ב. ביידן כינה את הטיפול של הממשל החדש במגפת הקורונה "מאמץ מלחמתי רחב היקף".
בהצהרתו מתח ביידן ביקורת על מבצע הפצת החיסונים של ממשל דונלד טראמפ, מבלי לציין את שמו של קודמו בתפקיד. הוא אמר שעד כה מבצע החיסונים, שלא עומד ביעדים, הוא לא פחות מכישלון. "אנחנו רואים את המחיר הטרגי שהכישלון הזה גובה", הדגיש ביידן, וציין שמספר המתים היומי בארה"ב נע בין 3,000 ל-4,000 בשבועות האחרונים. ביידן הציב יעד של 100 מיליון חיסונים ב-100 הימים הראשונים לכהונתו.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן מציג את האסטרטגיה הלאומית למאבק בקורונה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן חותם על צווים למאבק בקורונה
(צילום: AFP)
לאורך מגפת הקורונה האשים ביידן את טראמפ בניהול כושל של המאבק בנגיף. בניגוד לטראמפ, שפעמים רבות העדיף שכל מדינה בארה"ב תקבע מדיניות עצמאית לטיפול במגפה, בוחר ביידן בהגבלות פדרליות שיחייבו את כלל הציבור. "בשנה האחרונה לא יכולנו לסמוך על הממשל הפדרלי שיפעל בדחיפות, במיקוד ובתיאום שלהם היינו זקוקים", אמר ביידן. צווים נוספים עוסקים בהגדלת מערך הבדיקות ובהגברת קצב ייצור החיסונים. הנשיא הדגיש שאחת המשימות המרכזיות של הממשל שלו היא להשיב את אמון הציבור במערכת.
"המצב הולך להחמיר לפני שהוא ישתפר", אמר ביידן, שערב השבעתו השתתף עם סגניתו קמלה האריס בטקס לזכרם של קורבנות המגפה. "לצערנו טקס הזיכרון שהיה לנו שלשום לא יהיה האחרון שלנו. מספר המתים ככל הנראה יגיע בחודש הבא ליותר מ-500,000. מספר הנדבקים ימשיך לעלות. לא נכנסנו לבלאגן הזה בין לילה, וייקח לנו חודשים לשנות את התמונה. אבל תנו לי להיות ברור: אנחנו נעבור את זה, אנחנו ננצח את המגפה. ולמדינה שמחכה לפעולה, אני רוצה להיות בשלב הזה הכי ברור שאפשר: העזרה בדרך".
9 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י. מקווה שעד הסתיו ארה"ב תחזור לשגרה
(צילום: AP)
היועץ הרפואי הראשי של ביידן למאבק בקורונה יהיה ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון האמריקני הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. פאוצ'י, שהיה חבר גם בצוות המיוחד של טראמפ, התעמת פעמים רבות עם הנשיא הרפובליקני על ניהול המשבר. אמש, אחרי הצהרת ביידן, הגיע פאוצ'י למסיבת עיתונאים בבית הלבן. הוא לא הסתיר את ההקלה שהוא מרגיש מהחלפת הממשל ומהעבודה המשותפת עם ביידן. פאוצ'י אמר שבכהונת טראמפ היו רגעים שבהם הוא חש אי נוחות מהצהרות "שלא היו מבוססות על עובדות מדעיות", ומכך שלעיתים הוא נדרש לסתור את דבריו של הנשיא.
פאוצ'י אמר שלמרות שמבצע החיסונים לא עומד ביעדים הוא עדיין מאמין שרוב האמריקנים יחוסנו עד אמצע 2021. הוא העריך שאם 70% עד 80% מהאמריקנים יחוסנו עד סוף הקיץ, בחודשי הסתיו תוכל ארה"ב לחזור למידה מסוימת של נורמליות.
פורסם לראשונה: 22:17, 21.01.21