העימותים במליאה לא מפסיקים: שר הדתות המיועד, מתן כהנא, תקף את יו"ר ועדת הכספים היוצא משה גפני לאחר שלראשונה זה שמונה שנים מונה שר מהציונות הדתית במשרד שהוחזק על-ידי ש"ס.

"השבוע הותקפנו בצורה קשה ע"י מספר חברי כנסת מהסיעות החרדיות. ולא כולם, כי אני יודע שיש מי שהסתייג מהדברים. הם אמרו שזאת ממשלת שמד וצעקו שנוריד את הכיפות", אמר הערב (ראשון) כהנא, אל"מ במילואים ששירת כטייס קרב ולפני כן כלוחם בסיירת מטכ"ל. "אני אשאל אותך חבר הכנסת גפני. מתי אתה, חבר הכנסת גפני, שכבת במארב בגשם, בקור אימים, והתפללת תפילת שמונה עשרה בשכיבה? זה קרה לך פעם?", צעק. "מתי לבשת ציצית באימונים מפרכים כשזה היה הדבר הכי לא נוח בעולם? עשית את זה פעם עם החברים שלך?
"מתי אכלת במשך שנים אוכל קר בכלים חד פעמיים כי חששתם שאולי יש בעיה בכשרות? ומתי אתה ודרעי התפללתם לאלוקים לפני שיצאתם לקרב? מי אתם בכלל שתלמדו אותנו על קידוש השם? מי אתם בכלל שתלמדו אותנו על יראת שמים? תתביישו לכם ועל ההתנהגות שלכם. זה חילול השם נוראי".
1 צפייה בגלריה
משה גפני מתן כהנא
משה גפני מתן כהנא
משה גפני ומתן כהנא
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
שר הדתות החדש פנה לציבור החרדי ואמר: "ראיתם את המנהיגים שלכם בקורונה ובאסון מירון. אל תדאגו, אנחנו נשמור עליכם. אנחנו נשמור על הצביון היהודי של המדינה ונהיה כאן לקדש שם שמיים כמו שהכיפות הסרוגות עושות בכל מקום". גפני המשיך לצעוק לעברו תוך כדי שהתנדנד בחוזקה בכיסאו וכהנא השיב לו "תפסיק לחלל את שם השם".
השר דוד אמסלם, שניסה גם הוא להשחיל דברים, צעק לכהנא בלגלוג: "יש לכם רב חדש, הרב גלעד קריב", ושאל מתי הממשלה שהוא יהיה חבר בה תפנה את חאן אל אחמר, הכפר הבדואי שלמרות פסיקת בג"ץ שאפשרה זאת - נתניהו לא פינה. "רק אתה היית בצבא?", צעק אמסלם. "כהנא, אין לך בושה לעלות?".
יו"ר רע"מ מנסור עבאס נאם בהמשך, ואת מרבית נאומו נשא בערבית - אז אמר שהוא יפעל "להחזרת האדמות שהופקעו" מערביי ישראל. לאחר מכן, נאם בעברית, ונשמע קצת אחרת: "רע"מ החליטה לקדם את השיח האזרחי, שמחבר בין כולנו. רע"מ מנסה לקדם שיח שיוביל למערכת יחסים בין יהודים וערבים. ניהלנו שיח סובלני, והתעקשנו לא לחרוג מהנורמות המקובלות, ואנחנו עדיין אוחזים בגישה הזאת".

עבאס הוסיף כי "אנחנו שייכים לעמים שונים לדתות שונות ולמגזרים שונים. יש דבר אחד שמחבר בין כל אזרחי המדינה וזאת האזרחות. אנחנו רוצים שכל סיעות הבית יתחילו לחשוב אחרת. אף אחד לא מכר את הנגב לרע"מ. הנגב עדיין בתוך מדינת ישראל. תושבי הנגב הם אזרחי ישראל. סכסוכי בעלות על קרקעות יש בכל מדינה.
"גיליתי שבעיות של אזרחים הופכות לסוגיות לאומיות ואז אנחנו צריכים לפתור את כל המשברים. לתת פתרון לסכסוך בן יותר מ-100 שנה כדי לתת פתרון למצוקות החיים של אזרחי המדינה: חינוך, רווחה, תעסוקה, הסדרת יישובים שיקבלו מעמד מוניציפלי כדי שאפשר יהיה לפתח חקלאות. אני מקווה שהשותפות שאנחנו מנסים לקדם תגשר על הפערים ברמה הלאומית וגם ברמה הדתית, ותביא אותנו ביחד לדיאלוג ודו-שיח כדי שנבין אחד את השני ולא נעמוד אחד מול השני כאויבים. זה מבחן לא רק של הקואליציה שקמה היום, אלא המבחן של האופוזיציה".

"אף אחד לא מכר את הנגב לרע"מ, הנגב עדיין נשאר בתוך מדינת ישראל", אמר עבאס. "יש סכסוך על הבעלות על הקרקעות. גיליתי שלכאורה אנחנו צריכים לפתור את כל המשברים הלאומיים, לתת פתרון לסכסוך מעל 100 שנה כדי לתת פתרון למצוקות החיים של אזרחי המדינה". לאחר קריאת ביניים מצד השר אמסלם מהליכוד, אמר לו עבאס: "לרע"מ יש חזון - החזון שלנו לחיות בשלום, בביטחון, בסובלנות".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שנותר באופוזיציה, אמר כי אמנם יש מקום לשמחה, אך לא לשאננות. "נשתחרר מהדוקטרינה של כן ביבי ולא ביבי, וניגש לעיקר. נדבר על פוליטיקה עקרונית. לא לילד הזה התפללנו, זאת ממשלה רעה כשמדברים על התיקים החשובים לאזרחים הערבים כמו משרד הפנים ומשפטים.
"התבשרנו על שותפות יהודית ערבית בממשלה הזאת. בממשלה שעם שותפות ערבית ישראלית פוגעת בירושלים, בנגב ובאזרחים הערבים. אנחנו מחפשים שותפות אחרת, על בסיס שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי שאין בממשלה הזאת".
יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, פנתה לחברי הכנסת שהחל מהערב יהיו באופוזיציה ואמרה: " אני מאוד מבינה ומזדהה עם הכאב של מי שמאבדים את הכוח ואת השלטון שהם רגילים להחזיק כל כך הרבה זמן. זה אף פעם לא נעים להפסיד, אבל שום הפסד לא מצדיק ניצול ציני מכוער של תמונות של אנשים שנרצחו בפיגועי טרור. שום הפסד לא מצדיק הסתה.

"העבודה רק מתחילה, אנחנו משביעות היום ממשלה שהושקע מאמץ עצום בהקמתה, באמת היה מאוד מאוד לא פשוט, אבל היה קשה אפילו לדמיין שתקום", אמרה שרת התחבורה המיועדת. היא הזכירה את נאום הבכורה שלה לפני שמונה שנים, ואמרה שגפני הזמין אותה להצטרף לדגל התורה. ממלא מקום יו"ר הכנסת, יעקב מרגי, נכנס לדבריה ואמר: "הוא לא התכוון, את עושה לו נזק", אך מיכאלי התעקשה כי הדברים מופיעים בפרוטוקול. "ח"כ גפני, עכשיו כשאתה עולה לדבר אחריי, אני מפצירה בך לזכור את הדברים שמשותפים בינינו ולא לחטוא חלילה בלשון הרע או בשנאת חינם. היום מתחיל עידן חדש במדינת ישראל והעבודה רק מתחילה".
גפני, שעלה אחרי מיכאלי, טען כי הממשלה החדשה תמחק את הצביון היהודי של ישראל. "מה יגידו לילדים שלהם? לא יהיה שבת וגיור וטהרת המשפחה, ולא חינוך ולא תורה ולא לומדי תורה. הממשלה הזאת קמה על הפרה סיטונאית של הבטחות. היא שומטת את הקרקע מתחת לציבור ופוגעת פגיעה אנושה בשלטון העם", האשים גפני. "היא קמה על יסודות של בוז לכל דבר שבקדושה, שעה שהחברים בה נלחמים בקדוש ברוך הוא ותורתו".


שר הבריאות הבא, ניצן הורוביץ, נאם גם הוא ואמר: "היום אנחנו נקראים לבצע את הפעולה הבסיסית שאליה נבחרנו והיא, להביא לידי ביטוי את רצון הציבור והציבור בישראל בחר בשינוי. ארבע פעמים בשנה וחצי האחרונות אמר הציבור בצורה ברורה שהגיע הזמן להחליף את השלטון. זו ממשלה שתחליף את השלטון המושחת המסית והמסואב בממשלה שרואה לנגד עיניה את כלל האינטרסים של הציבור הישראלי. ממשלה שלא תסמן בוגדים כמו שאתם עשיתם. עוד בטרם הוקמה הממשלה כבר עושה היסטוריה ולראשונה הקואליציה מורכבת גם ממפלגה ערבית. בפעם ראשונה מקום המדינה. ובממשלה הזאת יכהן שר ערבי ממרצ. זו התשובה לכל הגזענים והאלימים שרצו לסמן את הערבים במדינה כאויב של כולם".