טורקיה זועמת על ג'ו ביידן בעקבות סרטון שבו תקף את רג'פ טאיפ ארדואן, והביע תמיכה במתנגדיו של הנשיא הטורקי. אנקרה גינתה את "מדיניות ההתערבות" של המועמד הדמוקרטי בבחירות בארה"ב, ואמרה שדבריו של ביידן מבוססים על "בורות, יהירות וצביעות".
ביידן אמר את הדברים בשיחה עם עורכי ניו יורק טיימס בדצמבר, לפני שהבטיח את המועמדות הדמוקרטית. ניו יורק טיימס פרסם את השיחה ב-17 בינואר. בסוף השבוע הסרטון עלה פעם נוספת לרשת ועורר סערה ברשתות החברתיות בטורקיה, והפך לנושא הפופולרי ביותר בטוויטר במדינה.

4 צפייה בגלריה
ארדואן וביידן בפגישה ב-2016
ארדואן וביידן בפגישה ב-2016
ארדואן וביידן בפגישה ב-2016
(צילום: AFP)
בשיחה עם העורכים אמר ביידן שהוא אימץ גישה חדשה כלפי הנשיא ה"אוטוקרט" ארדואן, שמנהיג את טורקיה כבר 17 שנה. ביידן, שהיה הסגן של ברק אובמה, סיפר שהוא "מודאג מאוד" מהיחס של ארדואן לכורדים בטורקיה, משיתוף הפעולה הצבאי החלקי עם רוסיה ומהגישה לשדות התעופה של צבא ארה"ב בטורקיה, חברה בברית נאט"ו.
"מה שאני חושב שאנחנו צריכים לעשות זה לנקוט גישה שונה לגמרי כלפיו עכשיו, ולהבהיר שאנחנו תומכים בהנהגת האופוזיציה", אמר ביידן על ארדואן. "הוא חייב לשלם מחיר". ביידן הוסיף שוושינגטון צריכה לחזק את מנהיגי האופוזיציה בטורקיה כדי שיוכלו לנצח את ארדואן. "לא באמצעות הפיכה, אלא באמצעות הליך אלקטורלי", הדגיש ביידן.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן על ארדואן: "הוא חייב לשלם מחיר"
(צילום: AFP)
בלשכת ארדואן אמרו שדבריו של ביידן לא משקפים את היחסים הדיפלומטיים הנוכחיים בין המדינות. "אף אחד לא יכול לתקוף את הרצון או את הדמוקרטיה של המדינה שלנו, או לפקפק בלגיטימיות של הנשיא שלנו, שנבחר על ידי הרוב", אמרו בלשכת ארדואן, והזכירו את ניסיון ההפיכה שכשל ב-2016.
"אנחנו מאמינים שלהצהרות בלתי-הולמות שכאלה אין מקום בדיפלומטיה של מועמד לנשיאות בארה"ב, שהיא בעלת ברית שלנו בנאט"ו", אמרו בלשכת ארדואן, והוסיפו שהם מאמינים שהאמירות "לא מקובלות גם על הממשל הנוכחי".
4 צפייה בגלריה
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
(צילום: רויטרס)
הדובר של ארדואן אמר היום שהניתוח של ביידן מבוסס על "בורות, יהירות וצביעות". "הימים שבהם אפשר היה לומר לטורקיה מה לעשות נגמרו. אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את זה – אתה מוזמן. אתה תשלם את המחיר", הזהיר.
דבריו של ביידן עוררו אי-נוחות בקרב גורמים במפלגת CHP, מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה. חלק מהגורמים במפלגה התנערו מהדברים של ביידן וקראו לכבד את הריבונות הטורקית.
מפלגת האופוזיציה הראשית בטורקיה זכתה בשנה שעברה בשורת ניצחונות בבחירות לרשויות המקומיות, וגברה על מפלגת השלטון האיסלאמיסטית של ארדואן גם באיסטנבול ובאנקרה. הסקרים בטורקיה מראים שהמפלגה של ארדואן היא עדיין הפופולרית ביותר במדינה.
4 צפייה בגלריה
ארדואן ואובמה. יחסים מתוחים
ארדואן ואובמה. יחסים מתוחים
ארדואן ואובמה. יחסים מתוחים
(צילום: רויטרס)
טראמפ וארדאן משוחחים לעיתים קרובות, והיחסים ביניהם נחשבים טובים. למרות זאת במהלך כהונתו של טראמפ היו מחלוקות קשות בין המדינות שהובילו למתיחות גדולה. ארה"ב כעסה על החלטתה של טורקיה לרכוש מערכות הגנה אווירית מרוסיה, והאשימה את הבנק הלאומי בטורקיה בסיוע לאיראן לחמוק מהסנקציות. בנוסף התעמתו השניים על ניהול המלחמה בסוריה.
מבקריו של ביידן מעריכים שאם הוא ינצח בבחירות היחסים בין וושינגטון לאנקרה יידרדרו. לארדואן היו יחסים מתוחים מאוד עם ברק אובמה, שביידן היה סגנו.