2 צפייה בגלריה
משפחת קויתי
משפחת קויתי
המאבק הצליח. משפחת קויתי
משרד החוץ של ארצות הברית הודיע אתמול (רביעי) על שינוי במדיניות שיאפשר הענקת אזרחות אמריקנית לילדים רבים לזוגות להט"בים שלא היו זכאים לה עד כה. מעתה ילד שנולד מחוץ לארה"ב בפונדקאות או הפריה חוץ גופית לבני זוג שרק אחד מהם הוא בעל אזרחות, יוכל לקבל אזרחות בעצמו גם אם אין לו זיקה ביולוגית להורה המחזיק באזרחות. בהודעה נכתב כי הממשל מעוניין "לקחת בחשבון את המציאות של משפחות מודרניות".
לפי המדיניות החדשה, ילד שנולד בעקבות טיפול פוריות או פונדקאות יהיה לאזרח ארה"ב באופן אוטומטי אם שני הוריו היו נשואים בעת הלידה, לפחות אחד ההורים הוא אזרח אמריקני, ולילד זיקה ביולוגית לפחות לאחד מהוריו גם אם הוא לא בעל אזרחות. המדיניות החדשה תחול גם בדיעבד, מה שיאפשר לילדים רבים שלא נחשבו עד כה אזרחי ארה"ב לקבל דרכון אמריקני.
את השינוי במדיניות וושינגטון אפשר לזקוף לזכותם של בני זוג ישראלים - רואי ועדיאל קויתי. רואי נולד בישראל ובגיל ארבע עבר עם משפחתו לארה"ב, שם גדל וקיבל אזרחות אמריקנית. בגיל 31 חזר רואי חזר לישראל, כאן פגש את עדיאל. ב-2013 נסעו השניים לארה"ב והתחתנו בקליפורניה. ב-2016 נולד לשניים הבן לב באמצעות הליך פונדקאות בקנדה, שבו רואי תרם את זרעו. עם שובם לארה"ב קיבל לב דרכון אמריקני ללא עיכוב.
2 צפייה בגלריה
"שינוי של 180 מעלות ממדיניות ממשל טראמפ"
"שינוי של 180 מעלות ממדיניות ממשל טראמפ"
"שינוי של 180 מעלות ממדיניות ממשל טראמפ"
(צילום: AFP)
בינואר 2019 קיבל עדיאל אזרחות אמריקנית, וחודש לאחר מכן נולדה לזוג בת בשם קסם. כמו אחיה הגדול, קסם נולדה בהליך פונדקאות בקנדה, אבל הפעם היה זה עדיאל שתרם את זרעו. עם שובם לארה"ב סירב ממשל טראמפ לתת לקסם דרכון אמריקני לקסם, בטענה שהיא איננה אזרחית אמריקאית היות שעדיאל לא התגורר בארה"ב חמש שנים לפחות לפני לידתה של קסם.
רואי ועדיאל תבעו את הממשל ודרשו שיעניק אזרחות לקסם. בני הזוג טענו כי אם היו הטרוסקסואלים, הייתה קסם מקבלת אזרחות לפי חוקי ארה"ב. בית משפט פדרלי בארה"ב פסק לטובת משפחת קויתי והורה לממשל להנפיק דרכון לקסם. ממשלת טראמפ ערער על ההחלטה. כעת עם פרסום ההודעה על השינוי במדיניות הסתבר שהממשל החדש של הנשיא ביידן קיבל את טענותיהם של רואי ועדיאל, ואינו מתכוון להמשיך בערעור.

"מדובר בשינוי של 180 מעלות במדיניות", אומר עו"ד ליעם שוורץ, שותף במשרד גולדפרב-זליגמן. "המהלך מהווה ניצחון לכל אותם זוגות העוברים תהליך של הפריה חוץ-גופית או פונדקאות, והפסד לממשל טראפ לשעבר, שסירב בכל כוחו לעדכן מדיניות מיושנת שדרשה קשר דם עם הורה אמריקני".
עם זאת הוא ציין: "למרות השינוי במדיניות, חובה לכל ההורים המעוניין להשיג דרכון אמריקאי לידיהם שנולדו בחו"ל לבדוק אם הם אכן עומדים בדרישות התושבות שבחוק האזרחות, ושנשארות תקפות גם עכשיו".