מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הביעה גם היום (ב') התנגדות לפתיחה זריזה מדי של מערכת החינוך, אחרי שכבר אמש הזהירה בדיון בקבינט הקורונה שפתיחת כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב כבר כעת, כאשר מקדם ההדבקה החל לעלות, מהווה "חוסר אחריות".
ד"ר אלרעי-פרייס השתתפה היום, באופן מקוון, בדיון בוועדת הקורונה שאותו ניהלה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שבו נמתחה ביקורת חריפה על דחיית ההכרעה אמש בקבינט. "כשמקדם ההדבקה עולה, הוא עולה בכל המדינה ביחד", אמרה, "התחלואה במדינת ישראל הרבה יותר מפושטת. לחינוך יש ערך עליון, גם במשרד הבריאות מסתכלים על זה ככה, אבל אי אפשר להגיד נפתח את החינוך בלי קשר למה שקורה בהמשך, כי הילדים האלה באים לבית ספר ואז לבית ולחנויות ובסופו של דבר מקדם ההדבקה עולה והכול קורה יחד".
"זה לא הכול או לא כלום. הפתיחה צריכה להיות הדרגתית ואחראית", הוסיפה ד"ר אלרעי-פרייס. "אף אחד פה לא נגד חינוך של הילדים. כל הילדים האלה הם הילדים שלנו, לי בעצמי יש ארבעה ילדים, אני רואה בכל קשת הגילאים מה זה ללמוד בזום וכמה זה קשה".
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
ראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס
(צילום: מוטי קמחי)
לאורך הדיון נרשמו כמה עימותים צורמים בין מ"מ ראש שירותי בריאות הציבורית לבין הח"כים בדיון, ובמיוחד עם יו"ר הוועדה, שאשא ביטון. כמה פעמים נקטעו דבריה של ד"ר אלרעי-פרייס, שזעמה: "שקט, אני לא התפרצתי". בהמשך שוב קטעה שאשא-ביטון את דבריה, ואלרעי-פרייס הרימה את קולה ודרשה שיתנו לה לדבר. שאשא ביטון הגיבה: "אני קצת בשוק כל פעם באמת מהתגובה".
אלרעי-פרייס טענה כי בדיון "נזרקים דברים שהם פשוט לא עובדות", והציגה את נתוני התחלואה בקרב הכיתות. "התחלואה עולה ככל שעולה הגיל, ולכן גם במתווה הפתיחה אנחנו פותחים את זה מדורג מהגילאים היותר נמוכים לגילאים היותר גבוהים", אמרה.
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ שאשא ביטון כי "שכחו את בני הנוער בבית, אנחנו סופרים את נתוני הקורונה אבל לא סופרים את מאות אלפי בני הנוער שנמצאים בבית חודשים ארוכים. תחשבו מה קורה לתלמידים שנמצאים כל כך הרבה זמן מחוץ למסגרת? מה קורה להם מבחינת הרגלים התנהגותיים, רגשיים, ילדים שאומרים שנמאס להם להיות דבוקים למסך. עבודה של שנים להוציא את הילדים מהמסכים, לאפשר להם פעילות אחרת - כל זה הלך לפח. הדבקנו את הילדים למסכים".
לדבריה, זה הזמן לשאול את בני הנוער כיצד הם מתמודדים עם התקופה. "אפשר לפתוח את מערכת החינוך בצורה זהירה, אפילו בלמידה במשמרות, ילמדו אולי פחות שעות, ירכזו את התוכן ויצמצמו למקצועות ליבה, לא יקרה כלום. יש הרבה מאוד פתרונות, אם היו רוצים להחזיר את הילדים למערכת החינוך היו יכולים לעשות את זה".

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, איתי קרויטרו, התייחס בדיון להפגנות שערכו בסוף השבוע האחרון בני נוער, ולדבריו ייערכו גם בסוף השבוע הקרוב. "אני לא חושב שדמיינו שנגיע למצב שבני הנוער ידרשו לחזור לבית הספר", אמר. "נראה שמתעלמים מהנתונים הנפשיים, זה לא נתפס שאנחנו נמצאים במערכת יש לנו זכות לחינוך ואף אחד לא רוצה לתת לנו אותה".
מוקדם יותר היום התראיין יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ רם שפע (כחול לבן), לאולפן ynet, וקרא להחזיר לבתי הספר גם את תלמידי כיתות ז'-י'. "השיח שמדבר על כיתות ה'-ו' ומדלג על מאות אלפי ילדים שלומדים מכיתה ז' עד כיתה י' וקופץ לי"א וי"ב, הוא שיח שצריך להשתנות", אמר שפע.
לדבריו, גם לתלמידי ז'-י' הלימודים הפרונטליים הם "צורך נפשי קריטי". הוא קרא להחזירם לבתי הספר "גם אם הם ילמדו קצת פחות שעות בכל יום, ויעשו משמרות או כל מני גמישויות ביחד עם ראשי ערים. עדיף להחזיר את כולם בצורה מצומצמת מאשר להשאיר את הילדים בבית".
שפע טען כי "משרד הבריאות מעמיד עמדה מאוד מאוד נוקשה, ובהקשר הזה מעדיף יותר מדי את השיקולים הבריאותיים מאשר את השיקולים החינוכיים. בסוף יש לנו איזון, והמחירים, כרגע, ואני שמח שסוף סוף זה ברור לכולם, המחירים גבוהים מדי".
2 צפייה בגלריה
בית הספר חמד כרמי גת שבזי בקרית גת
בית הספר חמד כרמי גת שבזי בקרית גת
גנץ "יתעקש" מול נתניהו לפתוח את מערכת החינוך
(צילום: רועי עידן )
בדיון אמש בקבינט הקורונה הסתמן רוב להחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב למוסדות החינוך. שר החינוך גלנט אמר שבמערכת החינוך נרשמה דווקא ירידה בתחלואה, למרות הפתיחה החלקית של בתי הספר והגנים. הוא קרא להתעלם ממקדם ההדבקה שרחוק מהיעד – 0.8, ואמר: "חובתנו לקבל החלטה על החזרת מערכת החינוך לפעולה באופן מיידי. אם לא נקבל החלטה בעניין החינוך - המשמעות היא שהחינוך לא ייפתח לזמן רב. האם זו החלטה ששרי הממשלה מוכנים לקבל?".
שר החוץ גבי אשכנזי הביע תמיכה בדבריו של גלנט, והסתמך על הנתונים שהציג גלנט לקבינט הקורונה, אותם הציג אתמול בבוקר גם בריאיון לאולפן ynet. ב-99% מגני הילדים, כך לפי גלנט, לא אובחן אף חולה מאז פתיחתם לפני חודש. כמו כן, לפי הנתונים של משרד החינוך, שבועיים אחרי החזרת תלמידי א'-ד' לכיתות, ב-90% מבתי הספר היסודיים לא אותר אפילו חולה אחד.
בראיון הבוקר לאולפן ynet שפע התייחס לפגישה הצפויה היום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ, שבה ידונו השניים בהצעת החלטה שתובא בפני קבינט הקורונה. "אני מקווה שהפגישה בין גנץ לראש הממשלה תניב פרי, שראש הממשלה יבין שצריך לפתוח את החינוך, כי המחיר כבד מדי". לדבריו, גנץ "יתעקש" על כך. קבינט הקורונה צפוי להתכנס אחר הצהריים לדיון מקוון נוסף. לפי הלו"ז שפורסם, השרים ידונו בישיבה בתמונת המצב הנוכחית וב"צעדי המשך במתווה היציאה".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה