ועדת הקורונה התכנסה בצהריים (שני) לדיון על מצב עולם התרבות, הבידור והאמנות. לדיון הגיעו נציגים מהענף לאחר שבשבוע שעבר התכנסה הוועדה, בראשות חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, על מנת למצוא דרך לסייע להחזרתו כפי שנעשה עם המסעדות, הקניונים וחדרי הכושר.
5 צפייה בגלריה
ההצבעה בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות בצל התפשטות הקורונה
ההצבעה בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות בצל התפשטות הקורונה
ועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה: "בשבוע האחרון הסתובבתי די הרבה ועקבתי אחרי מה שקורה בחוץ. למרות החום ראיתי את עם ישראל נענה להנחיות. הציבור איתנו ואנחנו צריכים להיות איתו עכשיו, וחלק מזה זה לפתוח עוד ועוד אפשרויות כדי לתת לציבור את מרחב הנשימה הזה. התרבות היא אחד הדברים שצריך להחזיר לעם".
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי עדיין יש ישראלים שחוששים להגיע לבדיקות כדי שלא ייכנסו לבידוד. לדבריו, המדינה רוצה לפתוח את ענף התרבות ברגע ששיעור התחלואה יאפשר זאת. "מצב התחלואה עדיין גבוה", אמר גרוטו. "בסך הכל המגמה הכללית של התחלואה כרגע היא בהתייצבות ואנחנו עושים מאמצים להוריד את הקצב. צריך לזכור שגם כשנראה ירידה צריך לפעול בזהירות ובהדרגתיות כדי שלא יקרה כמו בפעם הקודמת שפתחנו מהר והייתה עלייה בתחלואה".
לדבריו, "אנחנו מבטיחים גמישות מקסימלית ואישור מתווים על בסיס המצב הקיים. המטרה שלנו זה לייצר מתווה אחיד לא משנה אם זה מלון, מסעדה או אולם תרבות. נישאר במתווה של היום עד 9 באוגוסט".
5 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
מנכ"ל הבימה נעם סמל והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו
(צילום: שאול גולן, עדינה ולמן דוברות הכנסת)
שאשא ביטון השיבה לו כי "לעולם התרבות יעד הזמן הוא חשוב. אני מבינה את ההיגיון של שינוי התחלואה, אבל מתי? באיזה שלב של התהליך תגידו שיכולים לפתוח? בלתי נתפס שהכל נפתח ורק עולם התרבות נשאר מאחור. לא מצליחה להבין למה הוא לא יושב על סדר היום כשהוא אחד המקומות הראשונים שאפשר לייצר בהם סדר".
גרוטו אמר כי ההתקהלות מחוץ לאירועים היא המצב המסוכן. "הדברים האלה לא עבדו טוב בפעם הקודמת", אמר. שאשא ביטון אמרה כי "זה מריח לא טוב שהדבר היחידי שאנחנו לא מצליחים לשחרר מכל הבלגן זה את עולם התרבות. לא יכול להיות שדווקא למוסדות שיכולים להתנהל בסדר הכי מופתי אנחנו לא מאפשרים להתקיים. אנחנו מבקשים שיהיה תאריך יעד מוגדר".
מנכ"ל הבימה, נעם סמל, פנה לגרוטו ואמר: "דבר גלוי, אתה מקבל הוראות מראש הממשלה ומשר הבריאות לסגור אותנו? אל תגיד לנו משפטים שאין מאחוריהם דבר. ברבש וגמזו אומרים שאצלנו באולמות יותר בטוח מהמסעדות, אלא אם יש מידע על משהו שקשור למיזוג אוויר. אנחנו יכולים להכניס את הקהל בקפסולות בצורה מכובדת מאוד. אתם פוגעים ברוח הציבור, כי הציבור רוצה".
סמל אמר כי נפגש ביום שבת עם "שחקן גדול ומפורסם שסחב איתו רמקול וגיטרה", לאחר שהופיע בחצר בית ברמת השרון כי לא היה לו מה לאכול. "הוועדה הזאת זה המקום השפוי היחיד בארץ שמדבר אלינו בצורה שפויה, גלויה והוגנת", אמר סמל. "אתם שולחים את האמנים שלנו לחצרות הבתים כדי לחפש פרנסה, אנחנו רוצים לתת להם את הבמות. אם זה פוליטי, תגידו שזו החלטה פוליטית. אני מבקש מכם לפנות לראש הממשלה ולקבל החלטה חדה - זה פוליטי או בריאותי? אם זה פוליטי, נצא לרחובות. אם זה בריאותי - תנו לנו להתמודד".
5 צפייה בגלריה
אנשים יוצאים מהבימה לאחר ביטול ההצגות
אנשים יוצאים מהבימה לאחר ביטול ההצגות
תיאטרון הבימה
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר פורום מוסדות תרבות ואומנות, דני וייס, אמר בדיון כי "יש לנו מתווה עם פתרון להכל. כששר התרבות חילי טרופר נכנס לתפקיד הוא לקח את המתווה הזה ושיפר אותו. אני מחזיק בידי מסמך מ-18 ביוני שיצא מלשכתו של גרוטו עם פירוט כל המתווה. זה הפך להיות התנ"ך שלנו". וייס אמר כי "היועצים שעזרו לנו לכתיבת המתווה הם רוני גמזו וגבי ברבש. הדבר היחיד שגרוע יותר מלהישאר סגור זה לקבל אישור פתיחה ולהיסגר שוב תוך זמן קצר. זה הרסני וקשה להתאושש מזה".
5 צפייה בגלריה
"הסיבות של משרד הבריאות - תירוצים". שאשא ביטון
"הסיבות של משרד הבריאות - תירוצים". שאשא ביטון
"הסיבות של משרד הבריאות - תירוצים". שאשא ביטון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הודה כי הוא לא יודע לקבוע תאריך, אלא נקודות של תחלואה. "לפי מצב התחלואה היינו צריכים לפתוח אותם שלשום", אמרה שאשא ביטון, "אלה מקומות שאנחנו יודעים מי קונה כרטיס, יש פרטים וסדר ישיבה", הסבירה. גרוטו דחה את דבריה. מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, ציפי פינס, אמרה לגרוטו כי "אף אחד לא נדבק באולם תרבות מעולם. לשמיים ולמטוסים יש תאריך יעד, תקבעו גם לנו תאריך ותאפשרו לנו להתחיל לעבוד. לא נמשיך לשבת בבתים".
יו"ר הוועדה שאשא ביטון מתחה ביקורת חריפה על משרד הבריאות, ואמרה כי כל הסיבות שגרוטו מנה הן תירוצים. "אנחנו ננסה להבין מה עומד מאחורי זה", אמרה. "אני דורשת שהדיון בשולחן העגול מחר לא יסתיים בלי שיש תאריך יעד לפתיחת עולם התרבות. שלא ישחקו איתנו את המשחק. אנשי התרבות הם לא בני ערובה של הממשלה ולא של אף אחד אחר. שהממשלה תשחרר מכל התירוצים ותביא מחר מתווה".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר כי "השאלה היא לא אם לפתוח, אלא איך לפתוח - וכמה שיותר מהר. אני לא חושב שצריך לקחת את התחלואה כפקטור מרכזי. מדובר בהתמודדות ארוכת טווח וצריך למצוא איך ממשיכים לקיים חיי תרבות".

חברי הכנסת התעמתו: "אם מאפשרים תרבות - אז גם בתי כנסת"

חבר הכנסת יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "ישנה תחלואה גבוהה אבל זה לא מנע מהם לקבל החלטה להכניס 12 אלף בחורי ישיבות. הממשלה מקבלת החלטות חסרות אחריות ומקצועיות כשאנחנו יודעים שלאנשי עולם התרבות אין מה לאכול. אין להם כסף. פנינו לממשלה - והיא מצפצפת על כולם".
5 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב משה אבוטבול
יואל רזבוזוב משה אבוטבול
יואל רזבוזוב ומשה אבוטבול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ משה אבוטבול מש"ס השיב לו ואמר כי "לפעמים זה נראה שאתה רוצה את המרק רק בשביל שקדי המרק. לא חייבים בכל פעם להזכיר בחורי ישיבות. חבר שלך, שר הבריאות, אמר שההשוואה בין הדברים היא אנטישמיות". שאשא ביטון דחתה את דבריו ואמרה שזוהי לא אנטישמיות, וכי צריך להיות דין אחד לכולם. אבוטבול בכל זאת אמר כי אם מאפשרים לפתוח את עולם התרבות, יש לפתוח את בתי הכנסת מחדש.
ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) אמרה כי "אנחנו מבזים את עצמנו ואת אנשי התרבות. הם צריכים להתחנן שממשלת ישראל תאפשר לאזרחים לחוות תרבות עשירה? אדוני ראש הממשלה, משהו חשוד בעיניי. לא יכול להיות שכמעט כל העולם פתוח ואת עולם התרבות נעלו. משהו מריח לא טוב, אלה לא שיקולים מקצועים המנחים את עולם סגירת התרבות. אנחנו צריכים לקבל תשובות מהדרג הכי גבוה, מראש הממשלה, מה מונע ממנו ולמה הוא עוצר את פתיחת עולם התרבות".