הממשלה הפדרלית באתיופיה הכריזה הערב על "הפסקת אש חד-צדדית" במלחמה בחבל תיגראי בצפון המדינה, שבו נלחמים כוחות הביטחון עם המורדים הבדלנים. זמן קצר לפני הודעת הממשלה נכנסו כוחות המורדים לבירת המחוז, מקלה, והתקבלו בתשואות על ידי התושבים המקומיים. דובר "החזית העממית לשחרור תיגראי" אמר שהבירה המחוזית מקלה נמצאת כעת בידי המורדים.
5 צפייה בגלריה
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם בצבא אתיופיה באזור תיגראי
(צילום: AFP)
ההתפתחות הדרמטית היא נקודת מפנה במלחמה שנמשכת קרוב לשמונה חודשים בחבל תיגראי. לפי האו"ם המלחמה באזור יצרה משבר הומניטרי חריף ו-350,000 איש נמצאים בסכנת רעב. המלחמה החלה בנובמבר, כשראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד שלח את כוחות הצבא לתיגראי. אתיופיה פתחה במערכה נגד "החזית העממית לשחרור תיגראי" (TPLF) ששלטה במחוז.
מנהיגי "החזית" התנערו מסמכותה של הממשלה הפדרלית באדיס אבבה, מרדו בהחלטותיה ואף ביצעו מתקפות נגד בסיסים של צבא אתיופיה. אביי הבטיח לאתיופים ניצחון מהיר על הבדלנים - והכוחות הפדרליים כבשו את בירת המחוז מקלה כבר בסוף נובמבר ו-TPLF הודחה מהשלטון שם.
5 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
אתיופיה מלחמה ב תיגראי פליטים אתיופים ב סודן
פליטים שעזבו את תיגראי והגיעו לסודן. המלחמה יצרה משבר הומניטרי קשה
(צילום: AP)
אתיופיה הקימה בתיגראי ממשלה אזורית זמנית, אך בינתיים המלחמה נמשכה והפכה נרחבת. בשבוע שעבר דיווחו תושבים באזור שכוחות המורדים נכנסו לכמה יישובים מצפון לעיר מקלה. בשלישי נהרגו יותר מ-60 איש בתקיפה אווירית בשוק באחד היישובים.
היום, אחרי כמה ימים של לחימה אינטנסיבית, צעדו לוחמי "כוחות ההגנה של תיגראי" (TDF) לבירה מקלה. גורם בממשלה הזמנית דיווח: "TDF כבשו את העיר. הם נכנסו. העיר חוגגת. כולם בחוץ, רוקדים". עדי ראייה במקלה דיווחו שחלק מהתושבים שחגגו את חזרת המורדים הדליקו זיקוקים וקראו: "אביי הוא גנב!". אחרים שרו שירים שמהללים את TPLF ונופפו בדגל ארגון. במקביל דווח כי נציגי הממשלה הזמנית נמלטים בעקבות כניסת כוחות המורדים לבירת המחוז מקלה.
בהודעת התקשורת הממלכתית באתיופיה הכריזה הממשלה על "הפסקת אש חד-צדדית וללא תנאים שמתחילה היום, 28 ביוני". הממשלה הפדרלית מסרה שמי שביקשה את הפסקת האש היא הממשלה האזורית שהוקמה בתיגראי. המורדים טרם מסרו תגובה להכרזה על הפסקת האש.