שר התיירות לשעבר אסף זמיר טען כי יו"ר כחול לבן בני גנץ נסע לוושינגטון כדי "לנקות אחרי נתניהו" ולוודא שהאינטרסים הביטחוניים של ישראל לאור כינון היחסים יישמרו, ואמר: "גם שם הוא ראה את האינטרס של ישראל לפני הכל, כמו בכניסה לממשלה שתמכתי בה - וגם בפירוקה מקרוב".
זמיר אמר בריאיון לאולפן ynet כי נתניהו חתם על הסכמים שהפקירו את הזירה הביטחונית מבלי שעדכן את צה"ל ואת מערכת הביטחון - ובראשה השר גנץ. "מי שבטוח הציל את העליונות הביטחונית של מדינת ישראל בימים האחרונים, תוך ויתור על האגו ולמרות שלא סיפרו לו - זה בני גנץ", אמר זמיר. "הסיבה שלא תהיה פה פרשת הצוללות 2 היא כל עוד בני גנץ הוא שר הביטחון ששם את האינטרסים הביטחוניים לפני הכל", הוא הוסיף. "אי אפשר לעבוד עליו בניסיון שלו. הוא היה 30 שעות באוויר בשביל שלוש פגישות כדי לוודא שהאינטרס פה נשמר וחתם על הסכמים חשובים מאוד", הוסיף השר לשעבר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי רויטרס)
אתה רואה היום את כחול לבן כמפלגה שבשלה לפוצץ את העסק הזה מבלי שנתניהו עושה את זה ביוזמתו? "כן, חד משמעית", קבע זמיר. "אני חושב שהוכחנו, ושבני גנץ הוכיח לאורך כל הדרך, שזה לא תמיד רק האינטרס הפוליטי, אלא האינטרס הלאומי.
השר לשעבר טען כי אין מה לחכות על לסוף דצמבר בממשלה, אם המשמעות היא שלא יהיה תקציב דו-שנתי. "בשבועיים האחרונים זאת האמירה. ככה זה לא יכול להימשך. אין ספק שהציבור סובל, וזה שאנחנו סובלים זה תוצר לוואי. התפקיד של הפוליטיקאים לפעמים הוא לסבול.
"אנחנו חיים יומיום בממשלה שהיא בהפרה יסודית של ההסכם", אמר זמיר - אך הודה שהוא מבחין שבשבועיים האחרונים נתניהו וזוהר הרבה יותר מפויסים וממלכתיים. "אני חושב שהם ראו סקרים שגרמו להם להבין שהציבור לא אוהב את ההשתלחות הזו", אמר זמיר, "אבל המילים היפות של נתניהו מספיקות עד גבול מסוים, המעשים הם אלה שיכריעו האם פניו לממלכתיות ולחיפוש הטוב והמשותף".
מה הקו האדום שלכם? "לי יש שלושה קווים אדומים, אבל הראשון הוא התקציב. אם אין תקציב למדינת ישראל, אין זכות קיום לממשלה הזאת. אנחנו בישורת האחרונה. אני מעריך שנתניהו לא יתעלה לרגע ולא יוותר על תחנת היציאה. הוא לא יוותר על טובתו האישית".
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
אסף זמיר
(צילום: אבי מועלם)
לדברי חבר הכנסת, פירוק הממשלה יכול לקרות דרך אי-אמון קונסטרוקטיבי, אך הוא הודה שמדובר במהלך מאתגר כיוון שאין מועמד להחלפת נתניהו. "אנחנו מדברים עם כולם", אמר זמיר והודה שמדובר באיום. לשאלה אם הפך ל"כוח קומנדו" שאומר את מה שהמפלגה לא יכולה לומר בפומבי, השיב זמיר כי "החרפת הטון נעוצה בין היתר בעזיבתי. ישראל במשבר אמיתי והיא לא צריכה ניסויים, היא לא צריכה בחירות תאורטיות, היא צריכה ממשלה מתפקדת. אני פשוט איבדתי אמון ביכולות של הממשלה הזאת לתפקד, המבחן יהיה התקציב".
זה נראה כמו אקדח ריק מכדורים. "הבחירות זה לא אקדח ריק. כי אנחנו יודעים איך יוצאים ולא יודעים איך נשוב. האמינו לי, שהדבר שאני הכי רוצה הוא שהממשלה תתפקד, אבל אני לא מאמין שזה הולך לקרות. לכן תוך שבוע צריך לקבל החלטה".
התרגלת לזה שאתה לא שר בממשלה? "די מהר", הודה זמיר. "גם כשהייתי שר, זה לא הרגיש תפקודי במיוחד בגלל הממשלה. לו היינו צריכים להתנהל מול שטייניץ, כנראה שהממשלה הייתה מתפקדת יותר, אבל אני לא חושב שגישתו או אופיו משקפים לא את השותפות, לא את ההתנהלות, לא את צורת קבלת ההחלטות ולא את מדרג האינטרסים שהממשלה נאלצת להתמודד איתם".
3 צפייה בגלריה
חתימה על ממשלת אחדות
חתימה על ממשלת אחדות
נתניהו וגנץ חותמים על הקמת הממשלה
מה הרווחת מהמהלך הזה של ההתפטרות? בסופו של דבר, יצאת מהממשלה, אבל היא נשארה שם. "קודם כל, לא הייתי מסוגל לשבת יותר תחת בנימין נתניהו. עשיתי את זה בקושי גדול מלכתחילה בגלל הקורונה. האמנתי בלב שלם שהוא יתעלה על הרגע ושנכונן ממשלה שתקבל החלטות על בסיס הצרכים של מדינת ישראל. פעם אחר פעם זה הלך ונהיה יותר מופרע, והגעתי לקו האדום שלי שבו אמרתי שברמה האישית אני לא יכול להצביע חודש שלם נגד החלטות הממשלה ואז להמשיך לשבת בה ולבקר אותה. אני נושא באחריות קולקטיבית להחלטות הממשלה גם אם הצבעתי נגדן.
"שנית, אני כאילו מכשיר אותן וזה מחליש את עוצמת הביקורת שלי", הוסיף חבר הכנסת. "אמרתי שאם אני רוצה להנמיך את הטון, אני יכול להישאר בממשלה. אבל אם אתה רוצה להמשיך ולבקר - אולי אפילו להוביל פעולות, אז מן הראוי מבחינה ערכית, פוליטית וציבורית לעשות את זה מספסלי הכנסת".
יש הטוענים שאתה מתכונן לבחירות בעיריית תל אביב. "אני אענה לכם בכנות - זה לא עבר לי בראש"
אבל אם חולדאי מפנה את הבמה? "זה תאורטי, זה דבר שלא יקרה בעיניי", אמר זמיר. "ואם הוא יקרה בקרוב - זה גם לא רלוונטי לגביי. הסיבה האמיתית לסמיכות הזמנים שבהם התפטרתי והוא הכריז שירוץ בבחירות הכלליות היא ששנינו בעלי מטען ערכי דומה. שנינו רואים מה קורה למדינה, לאיזה שיא הגענו, על פני איזו תהום עומדים וזועקים את הזעקה שחייבים שינוי, כי אם זה ימשיך ככה, המדינה תתרסק".