ישראל מתחילה להתחסן עם דוגמה אישית: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין קיבלו הערב (שבת) בשידור חי חיסון נגד נגיף הקורונה. "זאת זריקה קטנה לאדם וצעד ענק לבריאות של כולנו", אמר נתניהו שקיבל את החיסון בבית החולים שיבא בתל השומר מרופאו האישי ד"ר צבי ברקוביץ'. בכך נפתח מבצע החיסונים הארצי שעשוי להשיב את החיים במדינה לשגרה. ynet העביר שידור חי מבית החולים שיבא.
7 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
"יום מרגש לעם ישראל". נתניהו
( צילום: תומר אפלבאום)
7 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
נתניהו לפני קבלת החיסון
(צילום: לע"מ )
"זה יום גדול מאוד למדינת ישראל", אמר נתניהו לפני שקיבל את החיסון. "אנחנו חווים קרוב לשנה את המגפה הקשה ביותר שהאנושות ידעה ב-100 השנים האחרונות וזו תחילת היציאה. הבאנו מיליוני חיסונים למדינת ישראל הקטנה שלנו וכל אחד צריך להתחסן. ביקשתי להתחסן ראשון יחד עם השר אדלשטיין כדי לשמש דוגמה אישית. אני מאמין בחיסון הזה. עשרות אלפים עברו אותו בהצלחה, וצריך לצאת לדרך".
נתניהו אמר עוד: "זה רגע מאוד מרגש, בדרך הנה חשבתי על הילדים שדואגים להוריהם ועל נכדים שרוצים לחבק את סבא וסבתא, בעלי עסקים ומסעדות שיוכלו לפתוח את העסקים, אנשים שיוכלו לחזור למכוני הכושר. נוכל ללכת למגרשי הכדורגל והכדורסל ולפתוח את המדינה מחדש, ולהחזיר אותה למה שהייתה, לחיים הנורמליים. אני מבקש מכולם להצטרף אלינו ולהתחסן".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רגע קבלת החיסון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחרי שחוסן, אמר נתניהו: "אני שמח לבשר לכם שאני מרגיש מצוין. אני מבקש למענכם ולמען ההורים שלכם, למען המדינה היקרה שלנו - לכו להתחסן. אנחנו יוצאים מאפלת הקורונה. זאת התחלת הדרך, יכולים לצאת לאור הגדול".
נתניהו הודה לשר אדלשטיין, לאנשי משרד הבריאות, לצוותים הרפואיים בבתי החולים, למד"א ולקופות החולים, ואמר עוד: "אני מבקש דווקא עכשיו ביתר שאת להקפיד על הכללים - לשמור מרחק, שטיפת ידיים, מסכה ולמנוע התקהלויות. אם כולם מתחסנים יותר מהר, אנחנו מחזירים את החיים לנורמליות שהכרנו ובראש ובראשונה את הכלכלה. אנחנו צריכים את עזרתכם, זה תלוי בכולנו".
7 צפייה בגלריה
נתניהו ואדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין בבית החולים שיבא, הערב
(צילום: לע"מ )
שר הבריאות אדלשטיין אמר: "ראש הממשלה ואנוכי ניתן דוגמה אישית. המבצע הזה בודק את החוסן של החברה הישראלית ואני בטוח שכולנו ערבים זה לזה. החיסון בטוח - בואו ותתחסנו. יש לי זכות גדולה להיות שר הבריאות בממשלת ישראל ויחד עם ראש ממשלת ישראל לפתוח במבצע שבעזרת השם יביא בריאות לעם ישראל. יש סיבות לאופטימיות".
יותר מ-100 מפגינים הגיעו לכניסה לבית החולים, ומחו נגד ראש הממשלה נתניהו במסגרת שורת המחאות נגדו ברחבי הארץ. מבצע החיסונים מתחיל עשרה חודשים אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב הודיע במסיבת עיתונאים כי אדם ששב אז מאיטליה אובחן כחולה הקורונה הראשון בישראל.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, שקיבל אף הוא את החיסון, אמר בהתייחסו לתחילת מבצע החיסונים: "מדובר במאמץ אדיר שנעשה בחודשים האחרונים על ידי גורמים בהנהלת משרד הבריאות, בעזרתם של ראש הממשלה ושר הבריאות. הימרנו ואתם רואים את התוצאה - כשהניסויים בשלו אנחנו בין הראשונים שמקבלים ומחסנים. זה ערב מאוד מרגש שסוגר מעגל של מאמצים רבים.
"כולם מדברים על מחסור וזה לא נכון. יהיו חיסונים לכל עם ישראל. גם עבור הילדים אנחנו רוכשים חיסונים כשהם יצטרפו למעגל. אז אני קורא לכולם לבוא ובהצלחה לעם ישראל. אנחנו עדיין במשא ומתן עם עוד חברות כדי להבטיח חיסונים למדינת ישראל".
מנהל בית החולים שיבא, פרופ' יצחק קרייס, אמר לפני שקיבל את החיסון: "עברנו 10 חודשים של טיפול במחלה. הרבה סבל, מוות ותחלואה. אם הבקבוקון הזה זו הבשורה - אז אנחנו בתחילתו של הסוף. אנחנו מאוד מתרגשים היום. אני מאחל לעם ישראל לחזור מהר בעזרת החיסון ובעזרת המדיניות של משרד הבריאות לחיים נורמליים ולכלכלה משגשגת. מגיע לנו".
7 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה בשיבא לקראת מתן החיסונים
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
ברקע תחילת מבצע החיסונים, עדכן הערב משרד הבריאות כי ביממה החולפת אובחנו בישראל 2,815 נדבקים בקורונה ב-76,577 בדיקות. לפיכך, שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 3.7%. מאז חצות אובחנו 1,064 נדבקים נוספים ובכך מגיע מספר המאובחנים בסוף השבוע ל-3,879.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 732 חולי קורונה. מספר החולים קשה עומד על 445 ומהם נזקקים לסיוע של מכשירי הנשמה 109 חולים. מניין הנפטרים מפרוץ המגפה עומד על 3,070 - 17 מהם הלכו לעולמם ביממה החולפת.
בישראל 23,917 חולים פעילים. 4,438 מהם הם תושבי ירושלים, 754 מתגוררים בתל אביב, 728 בחיפה, 581 בפתח תקווה, 526 בבני ברק, 471 בנצרת, 405 באשדוד, 379 בנתניה, 376 בבאר שבע, 364 בסכנין, 355 בטמרה, 333 בחולון, 309 בראשון לציון ו-297 בשפרעם.
7 צפייה בגלריה
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
החיסון של פייזר בבית החולים
(צילום: טל שחר )
אתמול הגיעו לשיבא מנות חיסון שמספיקות ל-975 בני אדם, וכבר לאחר החיסון של נתניהו, אדלשטיין ומנהל בית החולים, מתחסנים גם כ-50 עובדים - בהם פרופ' גליה רהב, פרופ' גילי רגב וד"ר איתי פסח.
לפי התכנון, מחר ייפתח מבצע החיסונים בבתי החולים בילינסון, איכילוב, ברזילי, וולפסון, הדסה, סורוקה ורמב"ם.
במשרד הבריאות הבהירו הערב בהתייחס למבצע שנקרא "לתת כתף" כי "המבצע יתחיל בשלבים ובאופן הדרגתי. במדינת ישראל יש מאות אלפי חיסונים ועומדים להגיע מיליוני חיסונים נוספים ברכבת אווירית, בעת הקרובה. על פי קצב ההתחסנות נספק חיסונים לקופות החולים ולאתרי החיסון. נוכל לספק לאזרחי ישראל את החיסונים נגד נגיף הקורונה בשתי מנות חיסון כנדרש".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
נתניהו ואדלשטיין עם קבלת החיסון של פייזר
(צילום: שמוליק דודפור)

ביום רביעי פרסם משרד הבריאות את סדר העדיפויות שנקבע למתחסנים. כפי שנקבע, הראשונים לקבל את החיסונים יהיו חברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים, ולאחר מכן בקופות החולים ובמרפאות הפרטיות ומרפאות השיניים.
לאחר מכן יתחסנו עובדי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה שפועלים בבתי החולים, מד"א וארגוני ההצלה. במקום השני בסדר העדיפויות נמצאים עובדי בתי האבות והמטופלים בהם ומבוטחי קופות החולים מגיל 60 ומעלה. קשישים שגרים בקהילה ולא בבתי החולים יוכלו להתחסן בכפוף להחלטת קופות החולים.

בעדיפות השנייה הוצבו אזרחים שסובלים מסדרת מחלות רקע, בהן סוכרת, השמנת יתר חולנית, מחלת הריאות COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטו-אונקולוגיים. מחלימים מקורונה, נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים עם תגובות אלרגיות קשות, נשים המתכננות להיכנס להריון וילדים מתחת לגיל 16 - לא יקבלו בשלב זה את החיסון. עם זאת, למרות שהם חשופים לאחת הקבוצות היחידות שאינן מתחסנות (בני 16 ומטה) - המורים אינם בקבוצות התיעדוף הראשוניות לקבלת החיסון.
משרתי צה"ל צפויים להתחיל ולהתחסן כבר בסוף החודש הקרוב. המתחסן הראשון יהיה הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, "כדי להוות דוגמה אישית ולעודד את יתר החיילים להתחסן". מבין המשרתים יתחסנו תחילה אנשי סגלי הרפואה, לאחריהם יתחסנו משרתי צה"ל אשר משתייכים לקבוצות סיכון. בצבא הוחלט שלא לחייב את החיילים להתחסן, אך ככל הנראה המפקדים יעודדו זאת. בחודש הבא ייערך דיון נוסף בנושא.

שעות לפני תחילת מבצע החיסונים – בקופות החולים מתחו היום ביקורת קשה על משרד הבריאות, על רקע חוסר הוודאות סביב מספר החיסונים שיוקצו לכל קופה, ועל רקע היעדר שקיפות בנושא, לטענתם. בכירים בקופות החולים הסבירו כי עד כה הם אינם יודעים כמה חיסונים יש בישראל, מה תהיה ההקצאה שלהם בשבוע הבא.
המצב בין קופות החולים וזמינות התורים משתנה. בקופות החולים הגדולות, כמו כללית ומכבי, מוקדי הפניות עמוסים במיוחד ומבוטחיהן התלוננו במהלך סוף השבוע על קושי בהשגת תורים ועל זמני המתנה ארוכים במיוחד במוקדים הטלפוניים. בכללית הוזמנו עד כה כ-20 אלף תורים לחיסונים, ולשבוע הקרוב נותרו רק עוד 12 אלף תורים בלבד.
למרות תחילת מבצע החיסונים, במשרד הבריאות העריכו לאחרונה שאין מנוס מ"ריסון מהודק" - ואילו חלק מהשרים בקבינט הקורונה טענו כי בכל מקרה ישראל תיאלץ להיכנס לסגר שלישי. עם זאת, שרי כחול לבן ושר האוצר דורשים לקיים דיון נוסף בעניין הריסון המהודק, בטענה שכשנקבעו הקריטריונים של ממוצע יומי של 2,500 חולים חדשים לא היה ידוע שמבצע החיסונים כבר יתחיל. מחר יקבל קבינט הקורונה הכרעה בנושא, ויחליט בין היתר אם המסחר בישראל ייסגר.