2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מוכנים לחדש את השיחות, בתנאים. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, אמר היום (ד') כי ההנהגה הפלסטינית מוכנה לחדש את המשא ומתן עם ישראל על בסיס הלגיטימציה הבינלאומית, מהמקום שבו נעצרו השיחות או כאשר ישראל תתחייב לקיים את ההסכמים שכבר נחתמו.

הצהרתו הגיעה בתגובה לדברי שר הביטחון בני גנץ אתמול במליאת הכנסת. בדיון באישור ההסכם עם בחריין אמר גנץ כי "ההנהגה הפלסטינית לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המו"מ ולעבוד יחד על מציאת פתרון".
גנץ הוסיף: "אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית – אם לא עבורכם, עשו זאת עבור ילדיכם. להם, דור העתיד, מגיע עתיד של שלום".
גם שר החוץ גבי אשכנזי קרא אתמול לחדש את השיחות. אשכנזי אמר כי הוא מאמין שבקרוב מדינות נוספות יצטרפו למדינות המפרץ וכי "זו הזדמנות לקרוא לפלסטינים להצטרף לשיח הזה, לדרך הזאת שאנחנו מתחילים להתוות. זה הזמן לשיח של אחדות ויצירת שלום אמיתי וכן, ללא תנאים מוקדמים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
"הגיעה העת לחזור לשולחן המו"מ". גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
סבב המו"מ הישיר האחרון התקיים בשנים 2013 ו-2014 בתיווך ארה"ב. אז הסמיך ראש הממשלה בנימין נתניהו את שרת המשפטים דאז ציפי לבני לנהל את המגעים מול הפלסטינים ובראשם מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת. את המגעים ליווה מזכיר המדינה בממשל אובמה, ג'ון קרי, שהגיע לביקורים רבים בישראל ובאזור.
המו"מ נפסק באפריל 2014, לאחר שישראל עיכבה את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הפלסטינים והרשות החליטה להצטרף למוסדות באו"ם, צעד שהתחייבה להימנע ממנו במהלך המגעים. מאז עלו יוזמות שונות, אך אף אחת מהן לא הבשילה לכדי מגעים רציניים והפלסטינים המשיכו במדיניות ההצטרפות לארגונים בינלאומיים.
מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן התערער גם הקשר של האמריקנים עם הפלסטינים, לאור צעדים שנתפסו בעיניהם כחד-צדדיים ומוטים לטובת ישראל, ובהם ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב מתל אביב אליה. מאוחר יותר הציג הממשל האמריקני את "עסקת המאה" שנדחתה על הסף על ידי כל הגורמים הפלסטינים הרשמיים. נציגות אש"ף בוושינגטון נסגרה והופסק הסיוע הכספי של ארה"ב לפלסטינים.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הצהיר מאז כמה פעמים כי לא יקבל את ארה"ב כמתווכת יחידה במו"מ עם ישראל והציע לערוך ועידת שלום בינלאומית בחסות האו"ם. בחודשים האחרונים ניתקו הפלסטינים קשרים נוספים מול ישראל ובהם התיאום הביטחוני והעברת כספי המסים, במחאה על קיזוז קצבאות המחבלים ומשפחותיהם על-ידי ישראל.