מנהל גן ומטפלת שכחו תינוק בן שמונה חודשים ברכב הסעות במשך כארבע שעות וחצי, נמנעו מפינויו לטיפול רפואי למרות שנמצא מחוסר הכרה ומסרו דיווח כוזב לאמו. רק לאחר יותר משעתיים, בהן ניסו לטפל בו בעצמם, התינוק פונה לבית חולים ונזקק להחייאה. אלה הפרטים המטרידים שעולים מכתב האישום שהגישה הבוקר (יום ד') פרקליטות מחוז מרכז נגד יעקב וילנה קוטובסקי, זוג גרושים בני 67 מרחובות, המפעילים גן בביתם שבעיר.
האישום הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד. השניים נאשמים בעבירות של חבלה בנסיבות מחמירות, הפרת חובה של אחראי ושיבוש הליכי משפט. יעקב, מנהל הגן, מואשם גם בגרימת חבלה ברשלנות. על פי האישום, שהוגש על ידי עו"ד עינת בניטה, הנאשם הסיע כל בוקר ברכב הסעות מספר תינוקות וילדים מביתם אל הגן ובחזרה. ב-17 בנובמבר הסיע בין היתר תינוק בן שמונה חודשים, אותו השאיר ברכב, רק לאחר כארבע שעות וחצי, באקראי, הבחין כי שכח את התינוק.
3 צפייה בגלריה
ילנה קוטובסקי בבית המשפט
ילנה קוטובסקי בבית המשפט
המטפלת ילנה קוטובסקי בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום לילנה  ויעקב קטובסקי אשר נאשמים בשיכחה של פעוט ברכב
הגשת כתב אישום לילנה  ויעקב קטובסקי אשר נאשמים בשיכחה של פעוט ברכב
הנאשם יעקב קוטובסקי
(צילום: נדב אבס)
בשלב הזה הוא הכניס אותו לגן והפציר בנאשמת, גרושתו המשמשת כמטפלת בגן, לעזור לתינוק. הוא הודה בפניה כי שכח את התינוק ברכב. השניים, הבחינו כי מצב התינוק חמור, הוא מחוסר הכרה ואינו מגיב לסביבה. במקום להזעיק סיוע רפואי הם ניסו להשיב את התינוק להכרה בעצמם במשך כשעתיים ורבע. בכך, גרמו לו לחבלה ונזק מוחי ורפואי נוסף לנזק שגם ככה נגרם לו.
לפי האישום, ללא כל הסמכה רפואית ביצעו הנאשמים, בין היתר, את הפעולות הבאות: הנאשם השכיב את התינוק על ספה, הכניס לפיו בקבוק חלב, בלא תגובה מצד התינוק. הנאשם ניער את הבקבוק בפיו של התינוק, ללא תגובה מצידו. הנאשמת הפכה את התינוק על בטנו וטפחה על גבו וישבנו כאשר היא שופכת על ראשו וגופו מים, ראשו של התינוק נשמט. הנאשמת עיסתה את חזהו של התינוק. הנאשמת נדנדה ונענעה את התינוק בין ידיה וברכיה. הנאשמת הפשיטה את התינוק מבגדיו עד שנותר עירום. הנאשמת הזיזה את פניו של התינוק וסטרה על פניו.
בהמשך, יצאו מהגן הנאשמת, כשהיא מרימה את התינוק בידיה, ומטפלת נוספת. בזמן ששהו השתיים בחצר הגן, הן ביצעו בו מעשים שטיבם אינו ידוע במדויק. רק לאחר מכן, התקשר הנאשם לאמו של התינוק, ומסר לה בכזב כי התינוק "אינו חש בטוב". הוא סיפר לה כי בן השמונה חודשים הקיא פעמיים, הוא חלש ועייף וסובל משלשולים. עוד מסר הנאשם כי התינוק היה עייף וישן בשעות פעילות הגן עד לשעה 10:00 בבוקר, אז ניסו להעיר אותו, והוא פתח מעט את העיניים.
3 צפייה בגלריה
אילוס רכב הסעות נכים ילדים
אילוס רכב הסעות נכים ילדים
נשכח ברכב ולא פונה לטיפול רפואי, חייו של התינוק ניצלו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אמו של התינוק ביקשה להחזירו הביתה. מיד לאחר השיחה, נכנסו הנאשמים והמטפלת לחדר התינוקות, חיתלו את התינוק והלבישו אותו. אחר כך עזב הנאשם את הגן כשהוא נוטל את התינוק והסיע אותו לכיוון ביתו. כשהנאשם הגיע לבית התינוק, אמו הבחינה כי מצבו חמור. בהמשך הובהל התינוק באמבולנס לטיפול נמרץ לבית החולים קפלן כשהוא במצב קשה ונזקק להחייאה בחדר מיון.
מיום האירוע ובמשך כשבועיים, סבל התינוק מתרדמת עמוקה, פרכוסים, קיבל טיפול רפואי אגרסיבי ושהה בטיפול נמרץ. בשל הדיווח הכוזב של הנאשם, התקשה הצוות הרפואי לגלות ממה נגרם הנזק החמור לתינוק, ולכן נאלץ לבצע בדיקות אבחנתיות מיותרות שגרמו סבל ניכר לתינוק ולהוריו. במסגרת ניסיונותיו הרבים של הצוות הרפואי לאבחן את הגורמים שהביאו למצבו החמור של התינוק, ביקשו הרופאים מאמו של התינוק לברר מול הגן פרטים מדויקים על אודות יום האירוע.
אמו של התינוק פנתה לנאשם שהסתיר ממנה את שאירע, גם המטפלת פעלה באופן דומה. בשבוע שעבר, 3 בדצמבר, הועבר התינוק לשיקום ונדרש להשגחה צמודה. ההורים התלוננו במשטרה ולאחר מכן נעצרו הנאשמים. בבקשת המעצר כתבה עו"ד בניטה כי "בפרק הזמן של שעתיים ורבע, בו מנעו הנאשמים מהתינוק טיפול רפואי הולם, הם חבלו בו חבלות נוספות מעבר לנזק שנגרם לו בהיותו ברכב סגור. משך כל אותו פרק זמן היו יכולים להעדיף את טובת התינוק, אך הם העדיפו למלט את עצמם מאחריות ובכך גרמו להידרדרות נוספת במצבו הרפואי".
נציין כי הנאשם הפעיל גן ובו היו שתי קבוצות גיל, שאחת מהן מנתה שישה תינוקות ופעוטות בני פחות משנתיים וקבוצת בוגרים שמנתה כתשעה ילדים. הנאשמת גרה במבנה בחצר הבית. בתמורה לסידור המגורים, הייתה הנאשמת אחראית על טיפול בתינוקות באופן יום-יומי.