5 צפייה בגלריה
עוצר לילי בפורים
עוצר לילי בפורים
(צילום: דוברות המשטרה)
הממשלה אישרה הגבלות בפורים - אבל מישהו שכח את שושן פורים בירושלים. ההכרזה על עוצר לילי בין חמישי לראשון בבוקר בשעות 05:00-20:30 אינה כוללת את הלילה שבין ראשון לשני, מוצאי שושן פורים, שבו מציינים את החג בבירה. התוצאה: החלטה רשלנית המשאירה פרצה לקיום מסיבות והתקהלויות אסורות – ובחצרות חסידיות רבות כבר נערכים ל"טישים" המוניים.
5 צפייה בגלריה
מחסומים בעין חמד
מחסומים בעין חמד
המשטרה המליצה למנוע הגעה לירושלים
(צילום: עמית שאבי)
ההיגיון מאחורי ההצעה להגביל את התנועה רק בלילות היה הרצון למנוע את האירועים הגדולים, המתקיימים בדרך כלל בשעות אלה, וזאת מבלי לפגוע באפשרות לקיים את המצוות הדתיות המרכזיות של פורים (כמו קריאת המגילה ומשלוחי המנות), שאותן ניתן לעשות גם בשעת ערב מוקדמת יותר.
אלא שסיום הסגר בבוקר יום ראשון הבא הופך למעשה את שושן פורים לפרוץ כמעט לחלוטין, ובקהילות מרכזיות - בעיקר במעוז הפלגים הקיצוניים בשכונת מאה שערים – יודעים לנצל זאת. ההערכה היא שאנשיהן היו מנסים להתקהל בכל מקרה, כפי שנעשה בחנוכה, אך הגבלה חמורה יותר על התנועה הייתה מקשה עליהם מאוד. כעת, משהותר הרסן, הופכת משימת האכיפה לכמעט בלתי אפשרית.
בחצרות רבות בשכונה נהוג לקיים "טיש" מרכזי, שבו האדמו"ר, מנהיג החסידות, עורך שולחן לכל בני הקהילה, והם סועדים יחד, שרים ושומעים ממנו דברי תורה בענייני החג. רוב האירועים נפתחים בשעות אחר הצהריים, לאחר שהחסידים סיימו את סעודות הפורים בבתיהם, ונמשכים אל תוך הלילה – כאמור, בין ראשון לשני, מוצאי שושן פורים, שבו לא הוטל סגר.
עסקן בולט באחת החצרות אמר ל-ynet: "ברור שנעשה טיש גם השנה – בדיוק כמו שבסוכות עשינו מסיבת בית השואבה כל לילה. ההנחיות לא מעניינות אותנו, אבל ברור שאם לא תהיה הגבלת תנועה יהיה לנו הרבה יותר קל". הוא טען כי אין חשש כי הדבר יסכן את בריאותם של בני הקהילה, והסביר: "בבדיקות סרולוגיות נדיר מאוד למצוא מישהו בלי נוגדנים - ולכן לא תהיה כאן הדבקה". לדבריו, "במאה שערים אין קורונה כבר חצי שנה, וגם ארגוני הסיוע הרפואי מדווחים על צניחה בהיקף האשפוזים הביתיים".
5 צפייה בגלריה
אכיפת המשטרה את הסגר השלישי במחסום במחלף קוממיות
אכיפת המשטרה את הסגר השלישי במחסום במחלף קוממיות
(צילום: דוברות המשטרה)
ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב אמנון אלקלעי, אמר בישיבת הממשלה כי הוא צופה אירועים גדולים והפרות בירושלים למרות העוצר. נתניהו שאל אותו ממתי הוא חושב שכדאי להטיל את העוצר כדי למנוע את ההתקהלויות, ואלקלעי השיב לו כי בעיניו צריך למנוע או למזער לחלוטין את ההגעה והתחבורה לירושלים בימים הקרובים.
במשרד התחבורה הנחו הערב את החברות המפעילות להשבית את הקווים הבינעירוניים ביום חמישי, שישי ושבת בין השעות 05:00-20:30, כפי שאושר בממשלה. עם זאת - החברות כבר נערכו לתגבור הקווים למוקדי החגיגות, בעיקר בירושלים ובבני ברק אך גם בערים נוספות, כדי למנוע צפיפות באוטובוסים. הערב הבהירו אנשי משרד התחבורה כי ההנחיות על הפעלת השירות הבינעירוני לירושלים יימסרו בהמשך.

פארסת מלוניות הבידוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו זעם בישיבת הממשלה על ההחלטה של ועדת החוקה לבטל את מלוניות הבידוד - מה שהוביל לשחרורם של ישראלים רבים שחזרו מחו"ל הישר לבתיהם, גם אם לא יוכלו לשמור על בידוד מבני משפחתם. גם ישראלים שחזרו לארץ לא הועברו למלוניות.
"זאת שערורייה", אמר נתניהו, "אין מילה אחרת לחוסר האחריות הזאת. אני מעלה את זה כי אין שום הצדקה רציונלית לדבר הזה. לא ניתן למוטציות להגיע לכאן". בסיום ישיבת הממשלה התקיימו שיחות קשות בין נתניהו ליו"ר ועדת החוקה יעקב אשר (יהדות התורה).
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
נתניהו הבטיח להציג תוכנית חדשה לאכיפת הבידוד. יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר
(צילום: אבי מועלם)
נתניהו ביקש לחדש מיד את חובת הבידוד במלוניות. ח"כ אשר השיב לנתניהו: "משרד הבריאות מטעה אותך. אל תאמין להם. חודש הם גוררים רגליים. את התו הירוק הצעתי לפני חודשים והם התעלמו. שיציגו חלופות לבידוד ולא סתם מילים. אם נראה תוכנית רצינית נאשר לכם".
אתמול לפי הודעת משרד התחבורה, נכח ראש הממשלה בדיון עם שרי התחבורה והבריאות, שבו הוחלט כי משבוע הבא תצומצם למינימום כניסת ישראלים ארצה - למעט מקרים הומניטריים דחופים - עד לכניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ביום.
ראש הממשלה הבטיח לחבר הכנסת אשר כי משרד הבריאות יציג לוועדה שבראשותו תוכנית חלופית לפיקוח על בידוד ביתי במקום בידוד במלוניות - וביקש ממנו הארכה נוספת להצגת התוכנית. ח"כ אשר אמר כי זה בדיוק מה שהוועדה דרשה מהמשרד - ואמר כי הדיון על כך ייערך היום. גורמים בוועדה אמרו כי אם תהיה תוכנית אפקטיבית לבידוד, כפי שחבריה דרשו, הם יחדשו את חובת הבידוד במלוניות ליומיים-שלושה.
הממשלה תצטרך לקבל החלטה חדשה וזו תוגש לוועדת החוקה. עד שזה יקרה - אין חובת בידוד במלוניות.
פורסם לראשונה: 23:28, 23.02.21