אל"מ (במיל) שמעון דרעי, מפקד טקס הדלקת המשואות, סיפר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet על ההבדלים בטקס החגיגי לעומת השנה שעברה, שבה אזרחי ישראל היו נתונים תחת הגבלות קשות בשל מגפת הקורונה.
"בהשוואה לשנה שעברה, השינוי הוא עצום", אמר, "חזרנו לממדים הטבעיים שלנו - על המגרש בטקס ישתתפו כ-350 חיילים, ולא 18 כמו לפני שנה. ההכנות בהתאם, הן קשות ומדוקדקות יותר, גם האימונים, ואנחנו מוכנים".
3 צפייה בגלריה
שמעון דרעי, מפקד טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
שמעון דרעי, מפקד טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
שמעון דרעי, מפקד טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
(צילום: אוהד צויגנברג)
- יהיה קהל גדול יותר, מחיאות כפיים ושמחה גדולה? "הקהל עדיין לא בגודלו הטבעי, לא 4,500 איש ברחבת הטקס ולא שלושה יציעים מלאים וגדושים עם קהל שמריע ומנופף בדגלים - אבל בכל זאת יהיה קהל על פי ההגבלות והנחיות הקורונה. עברנו שנה לא קלה, גם 700-600 אנשים בקהל זה מצב מצוין, גם זה שאנחנו יכולים להופיע בצה"ל במלוא תפארתו וגודלו ולחזור לטקס המלא מבחינתנו - זה דבר מדהים".
- יש משהו חדש בטקס? "אנחנו תמיד מחדשים. אתמול בחזרה הגנרלית חשפנו את השינוי בצורות, התאמנו אותן. אנחנו רואים את כל עם ישראל חוזר לאט לאט לשגרה, עדיין לא מלאה, אבל יצאנו מהתקופה הקשה שהייתה ובהתאם הבאנו את הצורות לידי ביטוי. שילבנו את המזרק, את החיסון הראשון והשני, שילבנו את נגיף הקורונה שגרם לנו לכל המשבר הזה, היינו כולנו ביחד בתוך בית גדול עם אחווה ישראלית, ואנחנו מציגים את זה בצורות שיבצעו הדגלנים. ויש עוד כמה דברים".
דרעי הוסיף בהתרגשות: "בסוף אנחנו עם לב גדול וענק, אנחנו מחבקים את כולו וגם את כל צה"ל, הצוותים הרפואיים וכל מי שבשנה הקשה הזאת דאג וסייע לכך שנעבור את הנגיף הזה בשלום. יהיה יפה, משמח ומרגש. הקהל כבר מחכה לראות את הטקס ולהתרגש יחד איתנו".

120 המצטיינים, בגינת בית הנשיא

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר את 120 החיילים והחיילות המצטיינים במהלך החזרה הגנרלית לחגיגת יום העצמאות ה-73 שתיערך מחרתיים בגינת בית הנשיא תחת הכותרת "כל ישראל מירושלים" - בפעם האחרונה בכהונתו.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין מבקר חיילים מצטיינים לקראת יום העצמאות ה-73
הנשיא ריבלין מבקר חיילים מצטיינים לקראת יום העצמאות ה-73
הנשיא ריבלין מבקר חיילים מצטיינים לקראת יום העצמאות ה-73
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"אני רואה את פניכם הנרגשות, ושמח שנוכל לקיים את הטקס המרגש הזה השנה כמעט כהלכתו", אמר הנשיא, "אתם החיילות והחיילים המצטיינים, שלל צבעי כומתות צה"ל שלפניי, לוחמים ולוחמות, תומכי לחימה, חיילי מודיעין - כולכם יחד פניה היפות של הארץ שלנו. התודה היא לכם, ובבוקר יום העצמאות נעלה על נס את היותכם הטובים שבטובים. חג שמח יקיריי." בסיום דבריו הודה הנשיא לסגן-אלוף עודד נהרי, מפקד האירוע זו השנה ה-21.
כמיטב המסורת, נשיא המדינה יארח את החגיגות המרכזיות בבוקר יום העצמאות. הטקס החגיגי ייפתח במטס כבוד בהשתתפות מבנה מטוסי הקרב של חיל האוויר, בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את זרועות הצבא. המצטיינים נבחרו בקפידה והומלצו על ידי מפקדיהם לקבלת אות הצטיינות מהנשיא על שירות משמעותי ותרומה יוצאת דופן לצה"ל ולמדינת ישראל. בתום המטס יסקרו הנשיא והרמטכ"ל את שורת המצטיינים. בשל הנחיות הקורונה, המשך האירוע הוקלט מראש ואחריו טקס המצטיינים יועבר בשידור חי בכל ערוצי הטלוויזיה בשעות 11:05-09:30.
חלקו הראשון של המשדר הוקלט מראש, בהנחייתה של רותם אבוהב ובהשתתפות הזמרים אליעד נחום ואסתר ראדה. הצדעה מיוחדת תוקדש ליוצר אביהו מדינה. יחד איתם, ולצד הנשיא ריבלין, יחגגו גם ישראלים מכל קצוות הארץ בהצדעה מרגשת למתנדבים, צוותי החינוך והצוותים הרפואיים.
חלקו השני של המשדר יועבר כאמור בשידור חי מגינת בית הנשיא, ובמהלכו יתקיים טקס חלוקת תעודות ההצטיינות ל-120 החיילות והחיילים המצטיינים. כבכל שנה, במסגרת האירוע יישאו דברים נשיא המדינה, הרמטכ"ל אביב כוכבי ונציג החיילים המצטיינים.