פעיל אופוזיציה בולט ברוסיה נעצר ביום שני בערב במטוס בשדה התעופה בסנט פטרבורג, כשעמד להמריא לפולין. רוסיה פתחה בחקירה פלילית נגדו, והוא עלול לרצות מאסר של עד שש שנים.
מתנגד המשטר שנעצר הוא אנדריי פיבוברוב, בן 39. חברת התעופה הפולנית LOT אמרה שהמטוס שבו היה פיבוברוב כבר החל לנסוע על המסלול בסנט פטרבורג לקראת ההמראה – אך אז מגדל הפיקוח הורה למטוס לחזור על עקבותיו. "הטייס היה חייב לציית לפקודה הזאת, מכיוון שהוא נמצא בשטח שיפוט רוסי", הסבירה חברת התעופה. פולין הודיעה שהיא בוחנת את המקרה.
השוטרים הרוסים הורידו את פיבוברוב מהמטוס כמה ימים אחרי שבלארוס – בהוראת הרודן אלכסנדר לוקשנקו – הורתה למטוס נוסעים שטס מיוון לליטא לנחות במינסק בעקבות "דיווח על פצצה" ועצרה פעיל אופוזיציה בלארוסי שהיה בו. רוסיה, ידידתה של בלארוס, התייצבה לצדה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
מתנגדי הקרמלין טוענים שמעצרו של פיבוברוב הוא שלב נוסף במסע המעצרים וההפחדה של הקרמלין נגד יריבי הנשיא ולדימיר פוטין – לקראת הבחירות לפרלמנט בספטמבר. פיבוברוב עמד בראש הארגון הפרו-דמוקרטי Open Russia – שמקורב למיכאיל חודורקובסקי, טייקון ומתנגד בולט של פוטין שחי בגלות. רוסיה הגדירה ב-2017 את Open Russia "ארגון בלתי רצוי" – בכפוף לחוק שנועד להיאבק בארגונים שמקבלים כספים מגורמים זרים, ומואשמים בפעילות פוליטית. הארגון הפסיק את פעילותו בשבוע שעבר - והודיע שהוא עושה זאת כדי להגן על חבריו מהעמדה לדין.
אחרי המעצר, בשעת לילה מאוחרת, ערכה המשטרה חיפוש בדירתו של פיבוברוב בסנט פטרבורג ופתחה בחקירה נגדו בעקבות קשריו לארגון "בלתי רצוי". היום הוא הועבר לעיר קרסנודאר בדרום המדינה, שבה נפתחה החקירה. האיחוד האירופי קרא היום לרוסיה לשחרר את פיבוברוב בהקדם.
בשלישי בבוקר, בנוסף לחיפושים בביתו של פיבוברוב, ערכה המשטרה חיפושים בבתיהם של אנשי אופוזיציה נוספים - בהם דמיטרי גודקוב, מחוקק לשעבר. "אני לא יודע מה הסיבה הרשמית לחיפושים. הסיבה האמיתית ברורה", אמר גודקוב על החיפוש בבית שבו שהה בפרברי מוסקבה.
הערב דיווחה סוכנות הידיעות TASS שגודקוב נעצר ל-48 שעות. לפי הדיווח הוא נעצר בחשד שלא שילם את החוב שהצטבר על דמי השכירות של הבית, ועלול לרצות מאסר של עד חמש שנים. גנאדי גודקוב, אביו של דמיטרי ומחוקק לשעבר גם כן – אמר שהמשטרה ערכה חיפושים בבתיהם של קרובי משפחה נוספים. "בוקר יפהפה ברוסיה של פוטין", כתב בטוויטר גנאדי, שכיום לא חי ברוסיה.