זעזוע וכעס בישראל בעקבות מאמר שפרסם השר לשעבר ובכיר המפלגה הסוציאליסטית הלוקסמבורגית, רוברט גבלס, שבו טען כי הקמת מדינת ישראל הייתה מעשה לא מוסרי - וקרא לסיים את קיומה ולהחליפה במדינה פלסטינית-יהודית. לגבלס, שהתבטא לא פעם בעוינות כלפי ישראל ומדיניותה, אין קשר משפחתי לשר התעמולה הנאצי הידוע לשמצה יוזף גבלס.
3 צפייה בגלריה
רוברט גבלס
רוברט גבלס
"ביטוי לא מקובל של אנטישמיות". גבלס הלוקסמבורגי
3 צפייה בגלריה
נחשב לשר העוין ביותר לישראל באיחוד האירופי. אסלבורן
נחשב לשר העוין ביותר לישראל באיחוד האירופי. אסלבורן
נחשב לשר העוין ביותר לישראל באיחוד האירופי. אסלבורן
(צילום: רויטרס)
גבלס הלוקסמבורגי נחשב מקורב מאוד לשר החוץ של המדינה, ז'אן אסלבורן, שנחשב לשר החוץ העוין ביותר לישראל באיחוד האירופי. לפני כמה ימים פרסם גבלס מאמר ביומון "לוקסמבורג וורט", שנפוץ מאוד בקרב המרכז-שמאל במדינה, תחת הכותרת "קוצים, שיחים קוצניים וענפי זית". הוא הסתמך על היסטוריון ישראלי-גרמני פוסט-ציוני שמחזיק בעמדות קיצוניות ביותר כלפי ישראל.
גבלס טען במאמרו שישראל ביצעה טיהור אתני במהלך מלחמת השחרור, בהנחיית ראשי היישוב, והוסיף שהיא שוללת זכויות דמוקרטיות מהפלסטינים בגדה ובכך מייצרת שלטון אפרטהייד. הוא התעלם מקיומה של הרשות הפלסטינית, שנמנעת מקיום בחירות כבר שנים. גבלס אף טען כי הפתרון ההולם לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא מדינה אחת, פלסטינית-יהודית-דמוקרטית, ואמר שעל האיחוד האירופי לאמץ גישה זו חרף המאמצים הנוכחיים ל"שתי מדינות".
המאמר, שקיבל עמוד שלם בעיתון, מייצר בכוונה מצג שלפיו ישראל אשמה בלעדית בסכסוך, ומתייחס להקמת המדינה כמעשה בלתי מוסרי. בעקבות המאמר פנה שגריר ישראל בבלגיה שאחראי גם על לוקסמבורג, עמנואל נחשון, לעורך הראשי של היומון ודרש לאפשר לו את זכות התגובה. ראשי הקהילה היהודית בלוקסמבורג אף התלוננו על המאמר בפני מועצת העיתונות הלוקסמבורגית, ובשבוע הבא תתקיים פגישה בין שני בכירים בקהילה לגבלס.
3 צפייה בגלריה
"חוסר ידיעה של העובדות וחוסר הבנה של המציאות". עמנואל נחשון
"חוסר ידיעה של העובדות וחוסר הבנה של המציאות". עמנואל נחשון
"חוסר ידיעה של העובדות וחוסר הבנה של המציאות". עמנואל נחשון
(צילום: יואב דודקביץ')
השגריר נחשון מתכוון להעלות את הנושא מול ראש ממשלת לוקסמבורג ומול שר החוץ. "מדובר במאמר שבבסיסו שלילת הלגיטימיות של קיומנו כמדינה, ושדוגל בסיום קיומה של מדינת ישראל", קבע השגריר נחשון. גורמים מדיניים בירושלים אמרו שהיחסים בין ישראל ללוקסמבורג טובים מאוד, וש"אנחנו מקווים שהפרשה המכעיסה לא תעיב עליהם".
משרד החוץ בירושלים פנה במכתב תלונה רשמי ל-IHRA, כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה, בטענה שתוכן המאמר מהווה פרסום אנטישמי לפי הגדרות ה-IHRA. בפנייה נכתב: "המאמר מצייר את ישראל כמקור כל הרע במזרח התיכון, וקורא למעשה לסיומה. אנו חשים שנחצה כאן קו אדום בין ביקורת לגיטימית לבין ביטוי לא מקובל של אנטישמיות ודה-לגיטימציה של מדינת ישראל. לנוכח הגדרות האנטישמיות של IHRA והעובדה שלוקסמבורג היא חלק מהנהגת IHRA – נדרשת כאן תגובה שלכם".
נחשון הוסיף: "מאמרו של הפוליטיקאי הלוקסמבורגי רוברט גבלס מזעזע ומקומם. האיש מסתתר מאחורי הוגה דעות קיצוני כדי לקרוא לסיום קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. גבלס מטיל כתם על היווסדותה של המדינה ומטיף לנו מוסר, מתוך חוסר ידיעה מוחלטת של העובדות וחוסר הבנה של המציאות. מזל שגורלנו הלאומי אינו תלוי באיש הזה ובדומיו".