הרשות להגנת הפרטיות הודיעה היום (א') כי סיימה חקירה פלילית נרחבת, שהתנהלה בשיתוף משטרת ישראל ותחנת פתח תקווה, נגד חוקרים פרטיים החשודים בעבירות של פגיעה בפרטיות והתחזות לאחר, הכוללות כניסה למאגרי מידע שמהם שלפו מידע אישי על אזרחים.
החקירה החלה בעקבות תלונות של אזרחים, שדיווחו על כניסה לא מורשית לאזורים האישיים שלהם באתרי אינטרנט של חברות ביטוח שונות. ברשות להגנת הפרטיות הבחינו כי החשודים, שעבדו במשרד חקירות, הצליחו להשיג מידע אישי השייך לאנשים שלגביהם הם הוזמנו לייצר דו"חות מסוימים באמצעות גישה ישירה למאגרי המידע של חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומוסדות אחרים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החקירה המסועפת הובילה גם לחשיפת האופן שבו השיגו אותם עובדי משרד חקירות את המידע שאפשר להם להתחזות – בין היתר רכשו החוקרים את אותו מידע מחוקר אחר, שהצליח להוציא את המידע במרמה מידי עובדי בנק שהיו חשופים אליו.
עוד עולה כי הכניסה למאגרי המידע נעשתה תוך הטעיית העובדים באותם גופים, על ידי שימוש במידע מזהה שהושג במרמה והתחזות לאחר. התיק הועבר כעת לפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) לצורך עיון והחלטה.
מהרשות להגנת הפרטיות נמסר כי "בחקירה זו נחשפה שיטה לאיסוף מידע כלכלי, אישי ורגיש ממאגרי מידע, תוך התחזות לאנשים שלהם שייך המידע. העבירות הפליליות במקרה זה חשפו שקרים מתמשכים על גבי שנים, בין החשודים לבין אנשים מהם הצליחו להוציא את המידע.
"על הציבור לדעת כי בנושא זה חלים על חוקרים פרטיים אותם חוקים והוראות החלים על שאר אזרחי המדינה והם אינם רשאים להחזיק או לסחור במידע על אדם אשר הושג בדרכים לא חוקיות", נמסר עוד, "חשוב לזכור שאיסוף וסחר במידע המשמש לזיהוי של אדם במערכות מידע, המכילות מידע אודות אנשים, עלול להוביל לחשיפה של המידע ולפגיעה קשה בפרטיות – והוא מהווה עבירה פלילית".