במודיעין האמריקני מעריכים כי איראן שילמה ללוחמים הקשורים לטליבאן לבצע מתקפות נגד כוחות אמריקניים שמוצבים באפגניסטן. כך דיווחה בצהריים (ב') רשת CNN.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
טליבאן אפגניסטן
טליבאן אפגניסטן
לוחמי טליבאן. קיבלו כספים מהאיראנים?
(צילום: EPA)
לפי מסמך של הפנטגון שהגיע לידיה, רשת החדשות דיווחה כי המודיעין האמריקני הצליח לקשר בין מענקים כספיים שאיראן העבירה לכאורה לפעילי הטרור ללפחות שש מתקפות שהם ביצעו בשנה שעברה. הלוחמים הללו נמנים עם רשת הטרור "חקאני", שאותה מוביל האדם השני בחשיבותו בטליבאן.
ברשת מציינים כי השם של המדינה הספציפית שעמדה מאחורי התשלומים נותר חסוי, אך שני גורמים שמעורים במודיעין הזה אמרו לה שאותה מדינה היא איראן.
אחת מאותן מתקפות שקושרו לאיראנים הייתה זו שבוצעה בבסיס חיל האוויר בבגראם ב-11 בדצמבר, שבה נהרגו שני אזרחים ונפצעו עשרות חיילים, בהם ארבעה אמריקנים. בבסיס הזה ביקר שבועיים לפני כן הנשיא דונלד טראמפ, כשהכריז על חידוש שיחות השלום עם הטליבאן.
3 צפייה בגלריה
מפקד כוח קודס קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס קאסם סולימאני
(צילום: AP)
לפי המסמך שהגיע לידי CNN, המתקפה הזו עוררה דאגה בקרב גורמים בממשל האמריקני מכיוון שהיא הייתה מתוחכמת למדי וחשפה נקודות תורפה במתקנים של ארה"ב באפגניסטן.
למרות שגורמי הביטחון בארה"ב הגיעו למסקנה שאותה מתקפה דרשה תגובה, בממשל העדיפו לפי הדיווח להימנע מכך - כדי לא לפגוע בשיחות השלום הרגישות עם הטליבאן, שיחות שהניבו בסופו של דבר הסכם שנחתם בין האמריקנים לטליבאן בפברואר השנה.
גורמים שונים אמרו ל-CNN כי במרץ התקבלה במועצה לביטחון לאומי החלטה סופית שלא להגיב לאותה מתקפה בבגראם, כדי למנוע כאמור פגיעה במגעים הרגישים עם הטליבאן, שממשיכים גם כעת בשיחות שלום בין ארגון הטרור לממשלה האפגנית בקאבול.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
טראמפ מבקר חיילים בבסיס בגראם בסוף נובמבר 2019. שבועיים אחר כך היה שם פיגוע
(צילום: רויטרס)
למרות זאת, ברשת החדשות מציינים כי הקשרים בין איראן לרשת חקאני באפגניסטן חיזקו את גישתו הניצית של טראמפ כלפי איראן. גורם בממשל וגורם בכיר לשעבר בממשל צוטטו בדיווח באומרם כי אחד השיקולים שגורמי ממשל השתמשו בו כדי להצדיק את חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני היה הקשר הזה - בין איראן למתקפות נגד כוחות אמריקניים באפגניסטן. סולימאני חוסל בהפצצת מל"טים אמריקנית בינואר, פחות מחודש לאחר המתקפה בבגראם.
הדיווח ב-CNN מגיע כחודשיים לאחר הדיווחים שגם המודיעין הרוסי שילם ללוחמים הקשורים לטליבאן, על מנת שיוציאו פיגועים קטלניים נגד כוחות אמריקניים וכוחות זרים אחרים שפועלים באפגניסטן. ברוסיה הכחישו את הדיווחים הללו בצורה נחרצת, בעוד בממשל טראמפ המעיטו שוב ושוב בערכם.
בפנטגון סירבו לאשר בתגובתם לדיווח שאיראן אכן שילמה ללוחמי טליבאן לבצע מתקפות נגד כוחות אמריקניים, אך האשימו את טהרן בניסיון לפגוע בתהליך השלום באפגניסטן.
"הממשל דרש שוב ושוב, בערוצים פומביים ופרטיים, שאיראן תחדל מהתנהגותה הזדונית ומערערת-היציבות ברחבי המזרח התיכון והעולם", מסר דובר הפנטגון רוב לודוויק. "בעוד ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו והקואליציה הפועלת באפגניסטן פועלות על מנת לאפשר סיום ל-19 שנים של שפיכות דמים, בפעילותה העוינת מנסה איראן לחתור תחת תהליך השלום ולעודד את המשך האלימות וחוסר-היציבות".