קבוצות קטנות, שיעורים מחוץ לכיתה וחיזוק הקשר בין ההורים למורים: תוכנית "עזרה ראשונה" של עיריית ירושלים לקראת החזרה לשגרה אמורה לטפל בפערים שנוצרו אצל התלמידים במהלך מגפת הקורונה ולאמץ את תהליכי הלמידה החיוביים שנוצרו בתקופה.
2 צפייה בגלריה
שיעורים מחוץ לכתלי בית הספר
שיעורים מחוץ לכתלי בית הספר
"בהתחלה המורים לא ידעו מה לעשות עם עצמם". שיעור בטבע
(צילום: נועם פיינר)
בעיריית ירושלים יזמו את התוכנית בין היתר על רקע מבצע החיסונים שמאפשר לדמיין את החזרה לשגרה. תחילה הוקצו תקציבים לטיפול רגשי ותגבור לימודי כדי לצמצם פערים ולמנוע נשירה. מעבר לסיוע המידי, במנהל החינוך העירוני עובדים בשבועות האחרונים על תוכנית ליום שבו מערכת החינוך תחזור ללמידה סדירה בבתי הספר. בין היתר מדובר בלמידה בקבוצות קטנות, בחוץ, יום בשבוע.
התוכנית מבקשת מצוותי החינוך למפות את הילדים בכיתה, ובעירייה הקצו תקציבים לטיפול רגשי ותגבור לימודי של התלמידים בעשירון התחתון, כדי למנוע נשירה וצמצום פערים עם שאר התלמידים. אבל מעבר לסיוע מיידי, במנהל החינוך העירוני עובדים בחודשים אחרונים על תוכנית ליום שבו מערכת החינוך תחזור ללמידה סדירה בבתי הספר.
התוכנית מבוססת על מידע שנאסף מסקר עמדות מורים, שעליו ענו מעל 4,000 אנשי חינוך ירושלמים ולפי הנתונים נבנתה התכנית שכוללת עבודה בקבוצות קטנות, למידה בחוץ וכלים של למידה רגשית. במשך שנים מדברים במערכת החינוך על הקטנת הכיתות, והקורונה הראתה שהדבר אפשרי. בירושלים רוצים לשמור חלק משעות הלמידה בקבוצות קטנות ועל הלמידה באוויר הפתוח, כך שיום אחד בשבוע התלמידים ילמדו מחוץ לכיתה. 
"הקורונה הכריחה את המורים לעשות דברים אחרת, לחשוב אחרת. גילינו הרבה הזדמנויות", סיפרה ענבל סיטון, מנהלת בית הספר "עופרים" בהר חומה. "הצד הטכנולוגי אילץ את כל המורים, צעירים ומבוגרים, להכיר את האפליקציות השונות. הלמידה הייתה חייבת להיות חווייתית יותר כדי לרתק את התלמידים".
2 צפייה בגלריה
ענבל סיטון
ענבל סיטון
"אי אפשר לחזור אחורה". סיטון
(צילום: ריקי רחמן)
מסקנה מפתיעה שעלתה מסקר שנערך בקרב 4,000 אנשי חינוך בבירה היא שלא נמאס להם מהודעות הווטסאפ מההורים, והם אף מעריכים את הקשר שהתחזק. "פתאום המורים רואים את החדר של כל ילד בכיתה, ההורים שומעים את השיעור שהמורה מעבירה, וכולם תיארו תהליך של קרבה", אמרה סיטון.
היא הוסיפה: "אנחנו לימדנו בשכונה שהייתה כתומה ואדומה והיינו חייבים להיות בחוץ. בהתחלה המורים לא ידעו מה לעשות עם עצמם. אין לוח, המחברת עפה באוויר, היו מורות שהתלבטו אם להביא מחשב נייד. אבל הן הבינו שזו למידה מסוג אחר. זה לא מושלם, אבל היום המורות מבינות שאי אפשר לחזור אחורה".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר: "מערכת החינוך בירושלים ערוכה ליום שאחרי הקורונה. נשתמש בהזדמנויות שהמשבר העניק לנו כדי לקדם את התלמידים".