2 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל Hage Gottfrid Geingob
אנגלה מרקל Hage Gottfrid Geingob
נשיא נמיביה האגה גיינגוב וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: gettyimages, google)
גרמניה הכירה היום (ו') בפעם הראשונה באופן רשמי ברצח העם שביצע השלטון הקולוניאלי שלה בנמיביה בשנים 1908-1904. בעקבות לקיחת האחריות וההתנצלות הרשמית על הטבח של כ-75 אלף מבני השבטים ההררו והנאמה, תממן גרמניה ב-30 השנים הקרובות פרויקטים בנמיביה בסכום של יותר ממיליארד אירו.
בתחילת 1904 יצאו בני שבט ההררו למרד נגד השלטון הקולוניאלי הגרמני בשטח שאז נקרא דרום מערב אפריקה. הם הרגו מאות מתיישבים וסוחרים גרמנים, אולם בהמשך רצחו הגרמנים ילדים, נשים וגברים. בסך בכול נהרגו בידי הגרמנים 65 אלף אנשי שבט ההררו ו-10,000 אנשי שבט הנאמה. היסטוריונים קבעו כי מדובר ברצח העם הראשון במאה ה-20.
האירועים הקשים בתחילת המאה הקודמת יצרו מתיחות ארוכת שנים בין נמיביה לגרמניה. אף על פי שברלין הודתה בעבר כי למעשי הזוועה היו אחראיות הרשויות הקולוניאליסטיות שלה – היא סירבה פעם אחר פעם לשלם פיצויים ישירים לנמיביה כדי להימנע מתביעות.
ואולם, היום הודיע שר החוץ הגרמני הייקו מאס על שינוי בהתייחסות של ארצו לטבח. "מעכשיו נתייחס לאירועים באופן רשמי כאל מה שהם מנקודת המבט של היום, כאל רצח עם", אמר השר הגרמני. הוא בירך על ההסכם לאחר יותר מחמש שנים של משא ומתן מול המדינה ששוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי.
"לנוכח האחריות ההיסטורית והמוסרית של גרמניה, נבקש סליחה מנמיביה ומצאצאי הקורבנות על הזוועות שהתרחשו", אמר האס. "על מנת להכיר בסבל שנגרם לקורבנות, גרמניה תתמוך בשיקום ובפיתוח של נמיביה באמצעות תוכנית כלכלית בסך 1.1 מיליארד אירו".
לפי גורמים המעורים במשא ומתן, הסכום יועבר לנמיביה במשך 30 השנים הקרובות, והוא מיועד בעיקר לסייע לצאצאי ההררו והנאמה. עם זאת, הגורמים ציינו כי התשלום אינו מאפשר להגיש בקשות משפטיות לפיצוי.