2 צפייה בגלריה
אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
התקרית המביכה עם האלוף – וההתנצלות: מפקד בסיס חצרים התנצל שלשום (יום ג'), פעמיים, בפני מפקד פיקוד הדרום וסגן הרמטכ"ל המיועד, אלוף הרצי הלוי, אחרי שזה הושפל בכניסה לבסיס חיל האוויר בדרכו בדרכו לאימון של חטיבת גבעתי ברמת הגולן.
האירוע פורסם לראשונה בכאן רשת ב' על-ידי כרמלה מנשה. מפרטי התחקיר עלתה תמונה של אירוע מביך עד כדי השפלה שעבר אלוף הפיקוד, שתיאם מראש את הגעתו לבסיס הסמוך לבאר שבע. אל הלוי התלוו קצין האג"ם הפיקודי בדרגת אלוף-משנה, מזכירתו, קצינה בדרגתה, וגם נהגו. הלוי התקרב עם רכבו לשער המרכזי של הבסיס, ולאחר שהנהג הזדהה – דרשו החיילות בכניסות תעודה מזהה גם מהאלוף, שהציג להן את תעודת החוגר שלו.
2 צפייה בגלריה
הלוי אמור היה להגיע במסוק לרמת הגולן
הלוי אמור היה להגיע במסוק לרמת הגולן
הלוי אמור היה להגיע במסוק לרמת הגולן
(צילום: מוטי קמחי)
בניגוד לנהלים, כך עלה מהתחקיר, החיילות לא הצדיעו, אולם הלוי ציפה שלכל הפחות יפתחו לו את השער ויאפשרו לו להמשיך למסוק שהמתין לו בתוך הבסיס לטובת המראה לביקור לילי בן שעה-שעתיים בתרגיל הגדודי של גבעתי. ואולם, במקום לאפשר לאלוף להיכנס אחרי שהזדהה, החיילים בכניסה דרשו ממנו להדליק את האור בתוך הרכב כדי לבדוק את תכולתו וסרקו פעמיים את הרכב הצבאי.
הלוי ביקש שיכניסו אותו, אך החיילים בשער הבסיס התעקשו לראות תעודות מזהות גם מקצין האג"ם ומזכירתו שהיו עימו, אלא שאלו לא נשאו עימם ארנק בגלל ביקור הבזק שהיה אמור להסתיים תוך שעות ספורות, כולל הטיסות בחזרה מהצפון. בשלב זה השער נפתח והלוי החל להיכנס לשער הפנימי, אך החיילים הכריזו על נוהל חדירה לבסיס, והקפיצו כיתת כוננות נגד האלוף.
צה"ל: הכניסה תואמה ואושרה מראש, האלוף עוכב לזמן ממושך
שערי הבסיס ננעלו לפתע וקצין בדרגת סגן רץ לעבר האלוף, שנחשב לאחד האנשים השקטים בצבא, עם נשק שלוף. לפי העדויות, הלוי דרש ממנו להוריד מיד את הנשק ואמר לו שאחרת יקשור אותו. מפקד פיקוד הדרום נדהם מההתנהגות המחפירה כלפיו. האירוע תוחקר, ומפקד הבסיס התנצל בפניו.
לא מדובר במקרה הראשון שבמסגרתו גורמים מצה"ל "הירוק" מעוכבים בכניסות לבסיסי חיל האוויר במשך דקות ארוכות, בגלל הקשחת יתר של נהלי האבטחה, גם אם הגעתם תואמה מראש. לכך ניתן להוסיף ביקורות תכופות של גורמי ביטחון מידע המתחזים לקצינים, ובמידה שהם חודרים לבסיס, החיילים הם אלו שנענשים. לצד זאת, לאחרונה אירעו פריצות רבות וגניבות מבסיסים בדרום, ויש לציין גם את הרגישות האסטרטגית שמאפיינת בעיקר בסיסים מבצעיים של חיל האוויר.
הלוי לא העלה טענות כלפי החיילת שעיכבה אותו חרף המצב המביש, אלא כלפי הקצין שהגיע לטפל בתקרית ולא הפעיל שיקול דעת מתבקש. יצוין כי בצה"ל דורשים מחיילים לבדוק גם קצינים בכירים בכניסות לבסיסים ולא להקל עם אף נושא דרגה בכירה. בחודשים האחרונים עוכבו לא אחת תתי-אלופים ואלופים בכניסות לבסיסים לאחר שחיילים דרשו מהם לבדוק חום ולמלא שאלון בנושא הקורונה בטרם אפשרו להם להיכנס לבסיס.
מדובר צה"ל נמסר: "כניסתו של מפקד פיקוד הדרום לבסיס חצרים בדרכו לטיסה לתרגיל ברמת הגולן, תואמה ואושרה מראש. החיילים בשער סירבו להכניסו לבסיס על אף שהזדהה במספר דרכים ועיכבו אותו למשך זמן ממושך, מכיוון שהיו עמו ברכב קצינים נוספים אשר חלקם לא נשאו תעודות מזהות. אמש הציג מפקד בסיס חצרים את התחקיר למפקד הפיקוד והופקו הלקחים הנדרשים".