הקצינים בחטיבה המרחבית יהודה, החולשת על אזור חברון, נוהגים לומר כי כל פיגוע בשטחם הוא "קאט קליר", כלומר תקריות עם פוטנציאל קטלני שעלולות להביא לנפגעים רבים. הוכחות לכך התקבלו בשפע השבוע. תוך יומיים סיכלו לוחמי גדוד שקד של חטיבת גבעתי שני פיגועי ירי שהיו יכולים לגרום לנפגעים רבים. שני לוחמים קיבלו על כך תעודת הוקרה היום.
הכוחות המוצבים בגזרה נמצאים בדריכות שיא. "החיילים מחודדים. הם רק מחכים לעלות לעמדה. והם מבינים שכאן זה החזית", מסביר גורם ביטחוני בגזרת יהודה. "בשלב מסוים הייתה מחשבה להוריד אותם דרומה והם התאכזבו שזה לא קרה. אבל ברגע שהבינו מה קורה פה הם לא מאבדים ריכוז".
5 צפייה בגלריה
חברון
חברון
"הלוחמים לא מאבדים ריכוז". כוח צה"ל בגזרת יהודה
(צילום: אלישע בן קימון)
5 צפייה בגלריה
חברון
חברון
זירת פיגוע בחברון השבוע
(צילום: אלישע בן קימון)
ביום שלישי הגיע מחבל פלסטיני לכיכר גרוס בחברון, חמוש במטענים, רובה וסכין. הוא ניסה לירות לעבר הלוחמים, אך נתקל בתקלה בנשק, נורה ונוטרל. לאחר התקרית התברר כי היה ניסיון לבצע פעולת הסחה כדי להסיט את תשומת ליבם, אך היא נכשלה. "זה אירוע שיכול היה להיגמר בהרוגים באופן שלא היה פה הרבה זמן", אומר הגורם הביטחוני.
גם אתמול ניסו לעשות מחבלים פעולת הסחה שכזו. רכב ובו מחבלים נוסע דרומה על כביש 60 ועצר מעט לפני צומת הכניסה לקריית ארבע. מחבלים ירו מתוכו לפחות שני כדורים. אישה שירדה ממנו החביאה רובה M-16, והרכב נמלט. הירי הראשוני אמור היה להסיט את הקשב של הלוחמים, בזמן ירי של המחבלת. אך הלוחמים ירו לעברה ונטרלו אותה. שוב נמנע פיגוע קטלני.
5 צפייה בגלריה
חברון
חברון
"לא מפחד מכלום". מישאל כהן ומכוניתו העטורה בשישה דגלי ישראל
(צילום: אלישע בן קימון)

5 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הפיגוע בחברון
זירת ניסיון הפיגוע בחברון
פעולת ההסחה נכשלה. זירת ניסיון הפיגוע בחברון
(צילום: רויטרס)
היום הוחלט כי שלוש הפלוגות של מג"ב שעזבו את יהודה ושומרון בגלל הפרעות בערים המעורבות בפנים הארץ יחזרו למשימתן מעבר לקו הירוק. זאת לאור הרגיעה היחסית בערים המעורבות, ובמטה לחזק את הכוחות הפועלים ביהודה ושומרון.
בהנהגת המתנחלים באזור מותחים ביקורת על התנהלות כוחות הביטחון. "יש כאן תקלה נוראית בתפיסה המדינית", קובע ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן. "המחבלים הללו היו צריכים למות עוד בבתים שלהם עם הנשק. אנחנו לא צריכים הלוויות ונסים כדי שנתעורר. אנחנו דורשים מראש הממשלה ושר הביטחון לעצור את הפיגועים עוד לפני שהם מגיעים אלינו ליישובים ולצירים. צריך להעביר את המערכה למרכזי הערים".
הלוחמים שומרים בעמדות שש שעות וזוכים למנוחה. לעתים גם קצינים נכנסים למשמרות כדי לאפשר ללוחמים זמן מנוחה ארוך יותר. הכול בכדי לשמור על הערנות שלהם. בקריית ארבע וחברון אומרים התושבים כי התגברות האירועים לא הפתיעה אותם. "בלי קשר למה שקורה בעזה, אנחנו חווים את זה ביום-יום ולא תמיד מפרסמים את המקרים בחדשות", אומרת תושבת קריית ארבע יעל קארו. "יום-יום אנחנו סופגים יידויי אבנים ובקבוקי תבערה. הפיגועים האלה לא חדשים לנו. אבל אנחנו חזקים ולא ישברו אותנו".
5 צפייה בגלריה
חברון
חברון
"להעביר את המערכה למרכזי הערים". חברון
(צילום: אלישע בן קימון)
בחברון פגשנו את מישאל כהן, אדם ססגוני שמסתובב שמכונית שעליה מתנוססים שישה דגלי ישראל. "אני נוסע כאן כמו נשיא המדינה, לא מפחד מכלום", הוא אומר. "קדוש ברוך הוא עושה לנו נסים, אבל צריך להראות מי בעל הבית. חייבים להחזיר את ההרתעה ולהיות אגרסיבים בטיפול במחבלים. הם לא יזיזו אותנו מפה".
ראשי מועצת יש"ע קיימו אתמול הערכת מצב עם אלוף פיקוד המרכז תמיר ידעי ושמעו ממנו על היערכות הפיקוד בגזרה. האלוף הסביר כי המטרה היא לשלוט באירועים ולטפל בהם מהר ובאגרסיביות, על מנת שלא יתפתחו לאירועים גדולים יותר שעלולים להבעיר את הגזרה.
"אני מודה לראשי המועצות על שיתוף הפעולה והחוסן שמפגינים התושבים המאפשרים לצה"ל לבצע את משימתו", אמר האלוף ידעי. יו"ר מועצת יש''ע דוד אלחיאני השיב לו: "אנו נמצאים באופן שוטף בקשר עם מפקדי הצבא באזור, ואנו סומכים עליהם בעיניים עצומות. המצב הביטחוני ביהודה, שומרון ובקעת הירדן הוא מאוד מתוח בימים האחרונים, אך בסיועם של כוחות הביטחון אנו יכולים להרשות לעצמנו לשמור על שגרת חיים טובה".