האפיפיור פרנסיסקוס הביע תמיכה גדולה בחיסונים לקורונה, ובוותיקן מתייחסים לעניין ברצינות רבה: כל עובד שיסרב להתחסן – ללא סיבה רפואית הולמת – יהיה בסכנת פיטורים.
בצו שעליו חתם החודש מושל הוותיקן, הקרדינל ג'וזפה ברטלו, נדרשים כל העובדים לשתף פעולה עם מבצע החיסונים. המושל הזהיר שמי שלא יתחסן עלול להיענש בקנס – ואף לקבל הודעת פיטורים. הוא הסביר שחשוב לשמור על העובדים במקום העבודה, ולהישמע להנחיות של הוועדה המייעצת לאפיפיור בנושא הקורונה. לפי הוועדה, לעובדי הוותיקן יש אחריות מוסרית להתחסן – מכיוון שאם יסרבו לעשות זאת הם עלולים להדביק אחרים בנגיף.
3 צפייה בגלריה
האפיפיור פרנסיסקוס עם מסכה
האפיפיור פרנסיסקוס עם מסכה
האפיפיור פרנסיסקוס עם מסכה
(צילום: AP)
הצו של הקרדינל עורר ויכוח סוער, לאור הפערים בין מדיניות החיסונים המסתמנת בוותיקן – מדינה עצמאית בתוך רומא - לבין זו של איטליה ושל מדינות רבות אחרות. למרות המחיר הכבד שגבתה המגפה, באיטליה אין חובת חיסונים. עם זאת במערכת הבריאות איימו להעניש חלק מהרופאים ומהעובדים שדיברו בגנות החיסונים, או הטילו ספק בחומרת הנגיף.
ההתנגדות של חלק מהקתולים לחיסונים הייתה מכיוון שבכמה מהמחקרים נעשה שימוש בתאי גזע עובריים. הוותיקן פסק שלא מדובר בשאלה מוסרית ושהקתולים יכולים להתחסן - ולקבל גם את החיסונים שנבדקו על תאי גזע שנתרמו למדע על ידי נשים שעברו הפלה.
הוותיקן היא המדינה העצמאית הקטנה בעולם - 0.437 קמ"ר בלבד. בקריית הוותיקן יש כ-5,000 עובדים - רובם מתגוררים באיטליה ולא בשטח הוותיקן. הוותיקן צפויה להיות המדינה הראשונה בעולם שמסיימת לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת שלה. בחודש שעבר נפתח מבצע החיסונים בוותיקן. האפיפיור, בן 84, כבר קיבל את שתי המנות של החיסון.
3 צפייה בגלריה
בזילת פטרוס הקדוש ב ותיקן
בזילת פטרוס הקדוש ב ותיקן
מחוץ לבזיליקת פטרוס הקדוש בוותיקן
(צילום: AP)
הקרדינל ברטלו, שחתם על צו החיסונים, נדבק בקורונה בחודש דצמבר ונכנס לבידוד. בקריית הוותיקן אובחנו מתחילת המגפה פחות מ-30 נדבקים. רוב הנדבקים היו חיילי המשמר השווייצרי, הכוח הצבאי של קריית הוותיקן. החיילים מתגוררים במעונות.
בחודש שעבר, בראיון לערוץ טלוויזיה איטלקי, אמר האפיפיור פרנסיסקוס שהחיסונים הכרחיים למאבק במגפה העולמית. האפיפיור אמר לצופים: "מדובר בבחירה אתית, מכיוון שאתם מהמרים על בריאותכם ועל חייכם – ומהמרים גם על חייהם של אחרים".