כל כך קל יהיה להרוס את מה שהושג בדרך הקשה: בזמן שנתוני התחלואה בקורונה מעידים על שיפור משמעותי, נראה כי בחלקים רבים בחברה הערבית מתעקשים שוב להימנע משמירה על הכללים. בכמה מהיישובים מדווחים על יציאה מהבתים ללא מסכות והתקהלויות. "המצב חמור, יש אנשים שהמחלה לא מעניינת אותם והם ממשיכים לזלזל", סיפרו ל-ynet.
אחת הבעיות שהובילה לזינוק בתחלואה לפני ההחלטה על סגר החגים, מאיימת להעלות מחדש את מספר הנדבקים עם היציאה מהסגר: בעיר כפר קאסם בשרון נערכו ביומיים האחרונים כמה חתונות וכוחות משטרה נקראו לפזר את החוגגים.
3 צפייה בגלריה
חתונה בניגוד להנחיות בכפר קאסם
חתונה בניגוד להנחיות בכפר קאסם
שוטר מפזר חתונה בכפר קאסם
אתמול (יום ה') זומנו שוטרים לפזר שתי חתונות ושתי מסיבות חינה בעיר, שנכון לעדכון האחרון של משרד הבריאות יש בה 29 חולי קורונה פעילים בלבד. "אני מבקש מכם זריז, שכולם יחזרו לבתים כי אחרי כמה דקות אנחנו חוזרים וכל מי שנמצא כאן יקבל דו"ח של אלף שקל", כרז שוטר שהגיע לחתונה בעיר. "כל מה שאנחנו עושים הוא לטובת בריאותכם ואני מבקש מכל אחד מכם לקום מהכיסא ולעזוב את המקום".

"ניצלו את המצב"

ראש העיר עו"ד עאדל בדיר אמר בהתייחסו לדברים: "קל מאוד שהעיר תחזור לאדום אם לא נשמור על ההוראות, במיוחד בחתונה. בתקופה האחרונה הזהרנו את התושבים מהסכנה שנשקפת בגלל נגיף הקורונה והרוב נענו ושיתפו פעולה עד שיצאנו מהרמה האדומה.
"בימים האחרונים עבדנו על תוכנית בעניין החתונות וקראנו לאזרחים שכל מי שמתכנן לקיים אירוע צריך לתאם את זה עם העירייה כדי שהאירוע יתקיים לפי המבוקש. לצערי, יש כאלו שניצלו את המצב והחליטו לא לכבד שום הוראה. בסופו של דבר הגופים האחראיים באים אליי בביקורת. כל מי שלא מקיים חתונה לפי הכללים יהיה אחראי בעצמו על התוצאות".
3 צפייה בגלריה
חתונה בניגוד להנחיות בכפר קאסם
חתונה בניגוד להנחיות בכפר קאסם
חתונה בכפר קאסם. "האחריות תהיה על מי שמפר את הכללים"

מפקד משטרת כפר קאסם, סגן-ניצב אסף דורון, אמר: "יש אנשים שמשכירים מחסנים באזור התעשייה לאנשים מחוץ לעיר לצורך הקמת אירועים. אם חס וחלילה אנשים יידבקו, גם תושבי כפר קאסם יידבקו. האנשים האלה צריכים לחשוב על התושבים ולא על הכסף.
"ישבתי עם ראשי היישובים כפר קאסם, כפר ברא וג'לג'וליה במטרה לקיים חתונות לפי ההנחיות של משרד הבריאות, אבל לצערי יש אנשים שחושבים שהקורונה ברחה והולכים בלי מסכות. אם המצב יישאר כך - כפר קאסם תחזור לאדום וזה יפגע בבריאות ובמערכת החינוך והכלכלה בעיר".
במשטרה ציינו כי "אתמול החל משעות אחר הצהריים החלה פעילות אכיפת קורונה ממוקדת נגד מפירי הנחיות משרד הבריאות בכפר קאסם. במהלך הפעילות הגיעו השוטרים למקומות שבהם נערכו חתונות ומסיבות חינה בניגוד להנחיות.
"השוטרים קראו למשתתפים להתפזר, הפסיקו את האירועים וקנסו כל אחד מבעלי האולמות ב-5,000 שקל. בעלי האולמות זומנו לשימוע, שם תיבחן אפשרות סגירתם לפרק זמן שייקבע. בנוסף, השוטרים קנסו שלושה משתתפים בדו"חות בסך אלף שקל כל אחד בגין סירוב לדרישה להתפנות מהמקום. כמו כן ניתנו חמישה דו"חות בסך 500 שקל בגין אי עטיית מסכה".
המשטרה פיזרה חתונה בהשתתפות 180 איש גם באולם סגור במסעדה ביקנעם. השוטרים שהגיעו למקום במהלך החופה הבחינו בכמות הגדולה של האורחים, בניגוד להנחיות שמאפשרות עד 10 איש בחלל סגרו, ופיזרו את החתונה מיד לאחר החופה. לבעל המקום ניתן קנס בסך 5,000 שקלים והוא הוזמן לשימעו ביום ראשון. בעלי השמחה זומנו לחקירה בגין הפצת מחלה.

"כאילו לא היה כלום"

גם באום אל פחם נערכו בימים אחרונים כמה חתונות. ראש העיר ד"ר סמיר סובחי אמר: "בשבוע האחרון החתונות חזרו ופתחו סוכות אבלים כרגיל כאילו לא היה כלום. זה יחזיר אותנו למצב שהיינו בו - עלייה בתחלואה שאולי תגיע לעשרות נדבקים ביום.
"אנחנו עומדים מול אתגרים כדי להחזיר את התלמידים לבתי הספר בצורה בטוחה ולפתוח את בתי העסק, וזה צריך להיות בצורה מקצועית שלא תפגע בנו. אני קורא לכולם לשתף פעולה ולשמור על ההוראות. יחד נוכל להתגבר על הכול".
איימן סיף, ראש מטה הקורונה בחברה הערבית, אמר בתחילת השבוע: "אנו רואים תופעה של חזרה לחתונות ביישובים הערביים, ויש כאלה שמרחיקים לכת ועושים חתונות בשטחי הרשות הפלסטינית. תופעה זו מאוד מדאיגה אותנו ונפעל לטפל בה. חזרה של חתונות משמעה יותר נדבקים, יותר חולים, לרבות חולים קשים ובמקרים מסוימים זה יכול להוביל למקרי מוות. לכן אסור לאפשר חתונות ואנחנו לא רוצים שום מתווה בנושא".
3 צפייה בגלריה
נתפסה נהגת בת 20 במהירות חריגה של 151 קמ"ש והתברר כי היא מפרה בידוד
נתפסה נהגת בת 20 במהירות חריגה של 151 קמ"ש והתברר כי היא מפרה בידוד
רכבה של הצעירה שנסעה במהירות מופרזת
(צילום: דוברות המשטרה)
במקביל, צעירה בת 20 מהיישוב ריינה בצפון עוכבה לבדיקת רישיונות לאחר שנסעה במהירות של 151 קמ"ש. במהלך הבדיקה התברר כי לפי מערכות משרד הבריאות, הצעירה נדרשת לשהות בבידוד. השוטרים רשמו לה דו"ח בגין הפרת בידוד בסך 5,000 שקל, ורישיון הנהיגה שלה נפסל.
ביממה החולפת נרשמו על ידי המשטרה 1,673 דו"חות בסך הכול בגין הפרות שונות של תקנות הקורונה. 1,490 מהם בגין אי עטיית מסכה במרחב הציבורי, 109 בגין הפרות שונות של בתי עסק ו-50 בגין הפרות חובת הבידוד.
10 בתי עסק נסגרו לכמה ימים בתום שימועים בגין הפרות. כמו כן בוצעו בדיקות של הימצאות בבידוד ל-380 חולים מאומתים המאושפזים בבית וכן ל-2,118 מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ. בנוסף, מאז תחילת השבוע נבדקו כאלף מוסדות חינוך ברחבי הארץ ובמסגרתם נרשמו יותר מ-100 דו"חות בגין הפרות שונות.