יוון ביקשה היום (ג') לכנס ישיבת חירום של שרי החוץ של האיחוד האירופי בעקבות החלטתה של טורקיה לשלוח כלי שיט לסקור אזור במזרח התיכון ששתי המדינות טוענות לזכויות על המשאבים בו. הספינה העיקרית, Oruc Reis, ושני כלי שיט המסייעים לה הגיעו לאזור אתמול, מלוּוים באוניות מלחמה טורקיות שהגנו עליהם.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה. "תיאטרון יווני"
(צילום: AP)
ליוון וטורקיה, ששתיהן חברות בנאט"ו, יש יחסים מתוחים באופן מסורתי, וכבר עשרות שנים שהן מנהלות עימותים על שלל סוגיות. מאז שנות ה-70 הן הגיעו לסף מלחמה שלוש פעמים, פעם אחת מתוכן בשל ויכוח בנוגע לזכויות על משאבים בים. הגילוי של מרבצי גז טבעי במזרח הים התיכון בשנים האחרונות, ותוכניות הקידוח שגובשו בעקבות זאת, עוררו מתיחות מחודשת.
בלב הסכסוך הממושך על הזכויות בים התיכון ניצבת תלונתה של טורקיה על כך שאף שחופה הוא הארוך ביותר במזרח הים התיכון, היא נאלצת להסתפק ברצועת ים צרה בשל העובדה שקרוב לחוף הטורקי יש שלל איים יווניים קטנים. טורקיה טוענת כי בקביעת הגבולות הימיים אין להחשיב את האיים האלה – עמדה שיוון ובעלות בריתה באזור דוחות בהסתמך על הסכמים בינלאומיים.
5 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
הספינה הטורקית מלווה על-ידי אוניות הקרב של ארדואן
(צילום: AP)
המתיחות של היומיים האחרונים היא המשך ישיר למתיחות שהתעוררה בחודש שעבר: הטורקים הודיעו כבר אז על שליחת כלי שיט לביצוע עבודות סקר באזור שבמחלוקת בים התיכון, אבל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התערבה אז והצליחה להרגיע את הצדדים ולשכנע את טורקיה להשעות את פעילותה. אלא שאתמול הודיע הטורקים שוב כי הם שולחים כלי שיט לאזור, לדבריהם במחאה על כך שביום חמישי חתמו יוון ומצרים על הסכם המגדיר אזור כלכלי בלעדי בין שתיהן במזרח הים התיכון.
לדברי אנקרה, חתימת ההסכם היווני-מצרי הוכיחה שטורקיה אינה יכולה לסמוך על יוון, ולכן היא מחדשת את הפעילות. עם זאת, יצוין כי ההסכם בין יוון למצרים בא אחרי שבשנה שעברה חתמה טורקיה על הסכם דומה עם ממשלת טריפולי בלוב, צעד שעורר אז את זעמן של יוון, מצרים וקפריסין, שטענו כי הוא מערער על זכויותיהן הכלכליות באזור. האיחוד האירופי קבע אז כי ההסכם הטורקי-לובי הוא הפרה של החוק הבינלאומי.

טורקיה: "מייצגים גם קפריסאים"

בהודעתו אתמול בבוקר מסר חיל הים הטורקי כי הוא שולח את האונייה Oruc Reis לאזור בים התיכון מדרום לאנטליה הטורקית וממערב לקפריסין, וכי היא תפעל שם ב-23-10 באוגוסט. מדובר באזור שיוון טוענת כי הוא נמצא במדף היבשתי שלה. הספינה ושני כלי שיט המסייעים לה הגיעו לאזור אתמול בליווי אוניות מלחמה טורקיות, וגורמים יווניים סיפרו כי אוניות מלחמה יווניות היו גם הן באזור ועקבו אחר פעילותה של הספינה הטורקית. הצבא היווני, כך נמסר, היה בכוננות.
5 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
הספינה Oruc Reis. שבועיים של פעילות
(צילום: EPA)
משרד החוץ היווני קרא היום לטורקיה לחדול מיד מ"פעולותיה הבלתי חוקיות", והאשים אותה כי מעשיה מערערים את השלום והיציבות באזור. דובר הנציבות האירופית פטר סטאנו אמר כי מדינות האיחוד יקיימו התייעצויות לפני שיחליטו אם להיענות לבקשתה של יוון לקיים ישיבה דחופה של שרי החוץ. "אנחנו מסכימים שהמצב במזרח הים התיכון מדאיג ביותר ושיש לפתור אותו באמצעות דו-שיח, לא באמצעות צעדים שמגבירים את המתיחות", אמר סטאנו. "האיחוד האירופי ניצב לימינן של יוון וקפריסין תוך הזדהות מלאה".
5 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
המשט הטורקי בדרך לאזור הפעילות, אתמול
(צילום: AP)
טורקיה אותתה גם היום שאין לה שום כוונה להיענות לקריאות של יוון ואירופה. יתרה מכך: בצהריים הודיעה אנקרה כי עד סוף אוגוסט תנפיק רישיונות חדשים לעבודות חיפוש גז וקידוח במזרח הים התיכון. אומר צ'ליק, דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, מסר בתגובה על הפנייה היוונית לאיחוד האירופי שלאיחוד "אסור לאפשר ליוון להפוך את כל אירופה לתיאטרון שלה". שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושלו הצהיר כי פעילותה של טורקיה נעשית לא רק בשם עצמה – אלא גם בשם הטורקים החיים בצפון קפריסין. ממשלתה של קפריסין היוונית, מנגד, הביעה כמובן גם היא התנגדות לפעילות הטורקית.
במסר מאיים-משהו פרסם היום בכיר במפלגת השלטון הטורקית, פהרטין אלטון, סרטון-אזהרה בעמוד הטוויטר שלו, ובו נראים מטוסי קרב טורקיים, ירי טילים, ספינות מלחמה וכלי שיט לחיפוש משאבים בים: "כל טיפה של מולדתנו הכחולה – מקודשת", כתב בציוץ. שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס, מנגד, הבהיר כי "יוון תגן על ריבונותה ועל זכויותיה".