2 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
גנץ, חיות ונתניהו
(צילום: אורן בן חקון, AP)
נשיאת העליון אסתר חיות מתחה ביקורת על ממשלת האחדות שעדיין לא העבירה תקציב מדינה וניסתה להבין מנציגת הכנסת מדוע התקציב לשנת 2020 יעבור רק בשבוע האחרון של דצמבר. לדברי חיות, "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב - ואין לה הסבר לדבר הזה".
חיות דנה יחד עם השופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן בעתירה שהגישה חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר עם התנועה לאיכות השלטון, עמותת "אחריות לאומית" ועמותת "חוזה חדש" נגד הסחבת באישור התקציב, אך הנשיאה הסכימה לדון רק בסוגיית השימוש לרעה בחוק היסוד.
הנשיאה אסתר חיות שאלה את נציגת הכנסת, עו"ד אביטל סומפולינסקי, אם העברת התקציב לשנת 2020 יומיים לפני שהשנה נגמרת לא פוגעת בכנסת, והנדל הוסיף כי "הגענו למצב שלמעשה אין תקציב שנה שלמה. זה אחד הדברים הכי חשובים שהכנסת עושה". חיות הדגישה כי "לצד זה, מחוץ לתקציב מחלקים 11 מיליארד שקלים".
2 צפייה בגלריה
הצבעת החוק בקריאה שניה ושלישית לפיזור הכנסת והקדמת תאריך הבחירות השלישיות
הצבעת החוק בקריאה שניה ושלישית לפיזור הכנסת והקדמת תאריך הבחירות השלישיות
ממשיכים להתעכב עם התקציב. מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עורכת הדין אביטל סומפולינסקי השיבה כי "חברי הכנסת סברו שבחודש יולי לא נכון לצאת לבחירות, היינו רגע לפני הגל השני של הקורונה ואופטימיים לגבי המשבר הפוליטי. חברי הכנסת השתכנעו שיש לתת לממשלה עוד 120 ימים להעברת התקציב". הנשיאה חיות שאלה שוב: "מה הסיבה שלא אושר חוק תקציב 2020 בדרך המלך?", וסומפולינסקי השיבה כי "המשבר הפוליטי הביא לזה שהממשלה לא הביאה את תקציב 2020 לכנסת. אין לי הסבר יותר טוב לזה. הממשלה לא הצליחה להתכנס ולהתגבש ועדיין בוחנת את השאלה אם צריך להביא תקציב דו שנתי או לא. בשורה התחתונה לא הונחה הצעת החוק לתקציב. הכנסת מצאה פתרון יצירתי ששומר על פיקוח של 11 מיליארד ועדיין כובל את הממשלה לפעול רק במסגרת התקציב ההמשכי אז יש תמריץ לממשלה". לדבריה, "אנחנו עדיין שומרים על מענה של הכנסת לסיטואציה הזו שהיא חריגה".
עורך הדין חגי קלעי שמייצג את סתיו שפיר ועמותת "חוזה חדש" טען כי "יש קושי מיוחד לתיקון חוק יסוד שמיטיב עם קואליציה ספציפית. אין תכלית להצדקת הדחייה - אלא לכנסת הנוכחית בשל אי היכולת להעביר את התקציב, ובכדי לא ללכת לבחירות. העיקרון הבסיסי הוא שהשלטון לא יכול לדחות את התפזרותו, אחרת מה יהיה אם יחוקקו חוק יסוד שהכנסת הנוכחית לא תתפזר?".
עורך הדין גלעד ברנע המייצג את 'אחריות לאומית' הזכיר כי "התיקון לחוק יסוד: משק המדינה מנסה להתגבר רק על התקציב ההמשכי. כלומר, ה'קופסה' של 11 מיליארד ש"ח צריכה להיות מפורטת, לאן כל שקל הולך, וזה לא ככה. מדובר בצ'ק פתוח". עוד הוא טען כי התיקון לחוק הוא פוליטי "למה הוכנס נושא התמיכות? בשביל הישיבות. המוסדות התורניים היו במצוקה והיה צריך למצוא לזה פתרון".
עורכת הדין דניאל מרקס מפרקליטות המדינה הודתה כי "אין ספק שהעיתוי שהוא לא בשליטתנו מוסיף רובד ייחודי ובעייתי. הממשלה הוקמה בשלב מאוחר של השנה, לא הצליחה לגבש תקציב בפרק הזמן של חוק היסוד, ומצאה את עצמה על רקע נסיבות חריגות ביותר". על כך השיבה הנשיאה חיות: "הממשלה נמצאת במצב של הפרת חוק התקציב - וגבירתי, אין לה הסבר לדבר הזה".
עו"ד גלעד ברנע, בא-כוח תנועת אחריות לאומית, אמר כי "זה דיון חשוב ועקרוני. השופטים היו קשובים וגם העלו מיוזמתם את העובדה שהממשלה נמצאת בהפרת חוק יסוד שכן לא הוגש תקציב, לא ל-2020 ולא ל-2021. הציפייה היא שבית המשפט יאמר דברים משמעותיים לגבי המהלך עצמו ולגבי העתיד".