ממשל טראמפ הטיל הערב סנקציות על טורקיה בעקבות רכישת מערכות הגנה אווירית מרוסיה. הטלת הסנקציות מחריפה את המתיחות בין שתי המדינות שחברות בברית נאט"ו, לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.
מייק פומפאו, מזכיר המדינה של דונלד טראמפ, אמר שארה"ב הבהירה לטורקיה בהזדמנויות רבות שרכישת מערכות S-400 מרוסיה תסכן את הביטחון של הצבא האמריקני ואת האמצעים הטכנולוגיים שלו. "בכל זאת טורקיה החליטה לקדם את העסקה", אמר פומפאו, וקרא לטורקיה לפתור את הנושא באמצעות שיתוף פעולה עם וושינגטון.
2 צפייה בגלריה
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
כריסטופר פורד ממחלקת המדינה האמריקנית אמר כי ההחלטה הטורקית לרכוש נשק מרוסיה "לא הותירה לנו ברירה". בתגובה להחלטה אמרו במשרד החוץ הטורקי שמדובר ב"טעות קשה" ו"בלתי מוסברת", ושאנקרה תגיב בהתאם. המשרד קרא לוושינגטון לשנות את ההחלטה, כדי לא לגרום נזק קשה ליחסי המדינות.
בשבוע שעבר, כשסוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שוושינגטון נערכת להטיל סנקציות על הטורקים, משקיעים זרים בטורקיה הביעו דאגה שהסנקציות יהיו נרחבות ויגרמו נזק גדול. הסנקציות האמריקניות הן נגד נשיאות התעשייה הביטחונית של טורקיה, שאחראית על עסקאות של הצבא, נגד איסמאעיל דמיר שעומד בראש הנשיאות ונגד שלושה בכירים טורקים אחרים.
2 צפייה בגלריה
משלוח ראשון של S-400 לטורקיה
משלוח ראשון של S-400 לטורקיה
משלוח של S-400 מרוסיה לטורקיה
(צילום: EPA)
אנקרה רכשה את מערכות ה-S-400 באמצע 2019, והבהירה שהעסקה לא מהווה איום על בעלות הברית שלה בנאט"ו. ארה"ב הזהירה להטיל עליה סנקציות. ההנהגות בוושינגטון ובברית נאט"ו הביעו חשש שהשימוש של הטורקים בנשק הרוסי יאפשר למוסקבה לחשוף סודות צבאיים של צבאות המערב, בראש ובראשונה כאלה הקשורים למטוסי ה-F-35 החדשים. ארה"ב כבר סילקה את אנקרה מתוכנית ה-F-35 שלה כעונש על הרכישה.
לקראת ההודעה המתוכננת על הטלת הסנקציות אמר נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהוא כועס על המהלך האמריקני ומצפה שארה"ב תחזור בה. "מארה"ב, בעלת ברית שלנו בנאט"ו, אנחנו מצפים לתמיכה במאבק שלנו בארגוני הטרור ובכוחות עם יומרות באזור", אמר הנשיא הטורקי. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר הערב שהסנקציות האמריקניות אינן לגיטימיות, ומלמדות על בורות אמריקנית ביחס לחוק הבינלאומי.