3 צפייה בגלריה
פרויקט לינקולן עמוד תרומות לא פעיל יותר
פרויקט לינקולן עמוד תרומות לא פעיל יותר
עמוד התרומות של "פרויקט לינקולן" כבר לא פעיל
סערה בפוליטיקה האמריקנית, עם השלכות גם על הבחירות הקרובות בישראל: חודש לאחר שמפלגתו של גדעון סער שכרה ארבעה יועצים אמריקנים בכירים שהיו בין מייסדי "פרויקט לינקולן" - רפובליקנים נגד דונלד טראמפ - הוקפאה ההתקשרות איתם. ברקע: לפחות 21 תלונות על הטרדות מיניות נגד בכיר אחר בארגון, טענות שכמה מהבכירים האחרים ידעו ולא עשו דבר – ומה שנראה כסופו למעשה של "פרויקט לינקולן".
היועצים ש"תקווה חדשה" שכרה הם סטיב שמידט, סטיוארט סטיבנס, ריק וילסון וריד גיילן - ארבעה משמונת מייסדי "פרויקט לינקולן" שהוקם לפני מעט יותר משנה ונקרא על שמו של הנשיא הרפובליקני אברהם לינקולן. אנשיו חתרו להחזיר למפלגה הרפובליקנית את דמותה ואת ערכיה מהימים שקדמו לדונלד טראמפ, והארגון נהנה מתרומות ממיליארדרים וממיליונרים, רובם שמרנים.

הסרטונים שפרסם הארגון העניקו לו פרסום רב והפכו אותו למוביל בתנועת אנטי-טראמפ בקרב הרפובליקנים, אבל אז החל המשבר הפנימי. בסוכנות הידיעות AP נכתב כי לפי גורמים המעורים בנושא, ביוני אשתקד נודע לבכירים בהנהגת הארגון שנגד אחד ממייסדיו, ג'ון ויבר, יש לפחות 10 תלונות על הטרדות מיניות של גברים, כולל מצד שניים שעבדו ב"פרויקט לינקולן". אבל שום פעולה לא ננקטה בארגון נגד ויבר, ובחודש שעבר - לאחר התפוצצות הפרשה - טענו בכיריו כי הם "המומים".
בינתיים, מספר התלונות הלך וגדל והגיע ל-21 איש, כולל נער בן 14. בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר העיתונאי שחשף את הפרשה, ריאן גירדוסקי, כי נער נוסף התלונן שהותקף מינית על ידי ויבר. לפי העיתונאי, ויבר היה יוצר קשר בטוויטר עם גברים צעירים, בהם נערים, ומציע להם עבודה או התמחות "תמורת טובות הנאה מיניות".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער. ירד בסקרים מאז ששכר את האמריקנים
(צילום: הדר יואביאן)
אתמול, שעות לפני הריאיון הזה, "פרויקט לינקולן" הסיר מהאוויר את עמוד התורמים שלו והודיע כי הוא משחרר עובדים בהווה ובעבר מהסכמי סודיות, כך שיוכלו לספר את שאירע בארגון מבלי לחשוש מתביעה.
מייסדי "פרויקט לינקולן" היו דמויות מוכרות מאוד במפלגה הרפובליקנית, לפני שדחו את טראמפ ויצאו נגד מפלגתם שלהם. אחד המייסדים הוא ג'ורג' קונוויי, עורך דין שמרן שנשוי ליועצת הבכירה לשעבר של טראמפ קליאן קונוויי. ויבר עבד בקמפיין של ג'ון מקיין בעת שזה התמודד לנשיאות מול ברק אובמה, וכמוהו גם גיילן ושמידט – שאותם שכר סער.
ב-AP נכתב כי קונוויי היה הראשון שעזב, בחודש אוגוסט, לדבריו עקב מחויבויות משפחתיות. ויבר לקח "חופשת מחלה" בערך באותו הזמן. גיילן ושני מייסדים נוספים יצרו צוות קטן יותר של שלושה, ותוך זמן קצר החלו עימותים בקרב הבכירים שנותרו בארגון.
3 צפייה בגלריה
ג'ון ויבר פרויקט לינקולן תלונות על הטרדות מיניות
ג'ון ויבר פרויקט לינקולן תלונות על הטרדות מיניות
ג'ון ויבר. תקווה חדשה: "לא מכירים אותו"
(צילום: AP)
בכתבה שהתפרסמה ב"וושינגטון פוסט" תוארו גם סביבת עבודה "רעילה" ויחס סקסיסטי לנשים והועלתה ביקורת ספציפית נגד וילסון ושמידט, שניים מאלו שעבדו לטובת "תקווה חדשה". למעשה, מהמייסדים נותרו כעת בארגון רק וילסון, שמידט וגיילן, עוד יועץ ששכר סער.
בעת ששכר את הרביעייה האמריקנית, "תקווה חדשה" הייתה במקום השני בסקרים אחרי הליכוד, וסער נראה כיריב הגדול ביותר של נתניהו בבחירות 2021. אבל לפי כמעט כל הסקרים האחרונים, יש עתיד ויאיר לפיד עקפו אותו, בדרך למקום השני במספר המנדטים.
ב"תקווה חדשה" אמרו כי מעולם לא עבדו עם "פרויקט לינקולן" או עם ויבר: "המפלגה התקשרה בהסכם ייעוץ עם ארבעה יועצים בכירים שהיו מזוהים עם הפרויקט. האדם המדובר לא מוכר לנו ומעולם לא היה איתו קשר כלשהו ובטח לא עבודה מולו. בכל מקרה הודענו ליועצים על שינוי החוזה המקורי בגלל נושא כספי. בימים הקרובים תיבחן המשך העבודה המשותפת".