"פצצת המצרר" החדשה של צה"ל נחשפת: כעבור 14 שנה מהשימוש הראשון וגם האחרון שנעשה בה במלחמת לבנון השנייה, חיל התותחנים יחזיר בקרוב לחיים גרסה חדשה של רקטה שנושאת עשרות רימונים קטנים, המתפזרים בשטח ויוצרים אפקט הרס קטלני עם אלפי רסיסים בכל פגיעה וברדיוס נרחב. בפתח הכתבה – תיעוד הרקטה בפעולה.
הרקטה החדשה, המכונה "רעם איתן", צפויה להיקלט בשלושת החודשים הקרובים בגדוד הרקטי של חטיבת האש 282 של חיל התותחנים, ותצטרף לרקטה המדויקת "רומח", שמיועדת לפגוע בשורת מטרות – ממבנים, דרך סוללות נ"מ ועד כלי רכב, בטווחים של כ-40 ק"מ.
5 צפייה בגלריה
רעם איתן
רעם איתן
"החימוש הקטלני ביותר ביבשה". רקטת "רעם איתן"
רקטת "רעם איתן" תשוגר ממשגרי ה-MLRS של חיל התותחנים. החידוש המרכזי בה הוא שיעור הרימונים שיתפוצצו עם פגיעת הרקטה במטרה – שיעור גבוה מאוד, בניגוד לאמצעי הלחימה הקודם – שלא נבנה בצורה מתוחכמת כל כך ועלול היה להותיר נפלים רבים של רימונים שלא התפוצצו. "שיעור הנפלים יהיה קטן עד אפסי", הסביר ל-ynet קצין בכיר בחיל התותחנים, "יצרנו מספר מנגנונים כדי שכל הרימונים ברקטה יתפוצצו ולא יישארו על הקרקע".
במלחמת לבנון השנייה עלתה טענה חמורה נגד השימוש בגרסה הישנה של הרקטה. חלק מהרימונים שהתפזרו אחרי פגיעת הרקטה לא התפוצצו, נותרו על האדמה וסיכנו בהמשך אזרחים וילדים שנגעו בהם. מדינות רבות במערב חתמו מסיבה זו לפני כ-10 שנים על אמנה בינלאומית שאוסרת את השימוש בפצצות מצרר, אולם ישראל לא נמנית על המדינות.
5 צפייה בגלריה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
הרס בנגורנו קרבאך. האזרים השתמשו בפצצות ישראליות
(צילום: EPA)
"הרעם איתן היא הרקטה החדשה של צה"ל", אמר קצין בכיר בחיל. "זוהי רקטת רסס לשטחים פתוחים. הרקטה היא פיתוח טכנולוגי עם אפקט נזק גדול לשטחים פתוחים". מאז מלחמת לבנון השנייה נותרו "רקטות המצרר" הצה"ליות במחסני הצבא ולא נעשה בהן שימוש. לפי דיווחים בעת האחרונה, הצבא האזרי תקף יעדים ארמניים בנגורנו קרבאך בחודשים האחרונים בשימוש ב"פצצות מצרר" רקטיות, שהתגלו בהמשך ככאלה שיוצרו בישראל.
"מדובר באמצעי לחימה טוב אבל מאז לבנון השנייה לא עשינו בו שימוש", הסביר הקצין הבכיר, "בעוד שהרומח מיועד לפגוע במטרה קטנה יחסית כמו חדר בבניין, רעם איתן היא יותר סטטיסטית, עם טווחי ירי דומים לרומח, אבל למטרה כתא שטח פתוח שבו מסתתר או נערך האויב".

"החימוש הקטלני ביותר של כוחות היבשה בצה"ל"

רקטת רעם איתן תוכל לשמש את הכוחות הלוחמים במרחבים פתוחים, ובתרחישים שונים, דוגמת תמרון של כוח חי"ר ושריון צה"לי בלבנון, בצל חשש שחיזבאללה הציב חוליית נ"ט הכוללת משגרים ותצפיתנים שאינם סמוכים אחד לשני. גם שטחי כינוס והיערכות של עשרות לוחמי כוח רדואן של חיזבאללה לפני פשיטה על שטח ישראלי יכול להוות יעד פוטנציאלי לשימוש ברקטה.
5 צפייה בגלריה
רעם איתן
רעם איתן
מקום ל-12 רקטות מאותו משגר, עם פגיעה מדויקת
אם תשוגר רקטה למרחב כזה, ייווצר אפקט הרס נרחב, לצד פגיעה ואף הריגת חיילי אויב. כך, מעריכים בצה"ל, השטח ינוקה מאויב, נסתר או גלוי, יאפשר מעבר בטוח יותר לכוחות או לכל הפחות "יעורר" את השטח ויאפשר איתור מודיעיני או איסוף טוב יותר של מידע על האויב שבו.
לוחמי התותחנים יוכלו לשגר במקביל עד 12 רקטות מאותו משגר, אולם לפי ההערכה קצב האש יהיה מתון יותר. הרקטה תפגע בנקודת הציון שתוזן ב"מוח" שלה, אך בניגוד לחימושים מונחים דומים, בעיקר של חיל האוויר, לא ניתן יהיה לנהג אותה לאחר השיגור. "הרעם איתן יהיה החימוש הכי קטלני שיהיה קיים בקרב כוחות היבשה בצה"ל", הדגיש הקצין, שהזכיר כי משגר יבשתי יכול להכיל פי שלושה עד ארבעה חימושים מאשר במטוס קרב ממוצע.

בין הליטני במזרח לצור במערב

הרקטות ייקלטו כאמור בגדוד הרקטי של חטיבה 282, שבה משרתות גם לוחמות וקצינות שיובילו את מהלומות האש בפתיחתה ובשיאה של המלחמה הבאה בצפון. בשבועות האחרונים ערך הגדוד תרגיל נרחב ברמת הגולן, שכלל שימוש בטכניקות ירי שונות מעמדות מרוחקות, כחלק מהמאמץ להגדיל משמעותית את רדיוס הפגיעה.
כך למשל, מאותה סוללה שתמוקם מעל עמק החולה בזמן אמת, יוכלו כוחות התותחנים לסייע באש לכוחות הקרקעיים שמתמרנים בגזרה המערבית של דרום לבנון, ולאלו שמתקרבים לחציית נהר הליטני במרחבים המזרחיים של הגזרה הלבנונית.
5 צפייה בגלריה
התותחנים יוכלו להפעיל סיוע באש למגוון אזורים בלבנון מסוללה אחת
התותחנים יוכלו להפעיל סיוע באש למגוון אזורים בלבנון מסוללה אחת
התותחנים יוכלו להפעיל סיוע באש למגוון אזורים בלבנון מסוללה אחת
(צילום: דובר צה"ל)
"נבצע גם מבצעי אש עצמאיים בהובלת החטיבה עם מכ"מים ומזל"טים שלנו דוגמת רוכב שמיים ודוהר שמיים שיסייעו בדיוק הפגיעות", אמרו קצינים בחיל התותחנים, "מפקד הגדוד או החטיבה שיתמרנו יקבלו בפרקי זמן מיידיים את כל הארסנל לסיוע בתמרון שלו – מאש מדויקת ועד פגזי ארטילריה סטטיסטיים מהתותחים המתנייעים".
הם הוסיפו: "באש שלנו אפשר לעשות גם שימוש תחבלוני כמו ירי למרחבים שלא נתמרן בהם בפועל. בתרגיל הגדוד, מפקד הסוללה נדרש לכמה משימות באותה שעה: חילוץ המ"פ מגולני מקרב בכפר לבנוני, במקביל לתקיפת יעדים אחרים בשני מקומות שונים כמבצעי אש בלבד, עשרות קילומטר משם. אין מ"פ חי"ר או שריון שלא יודע היום להפעיל ולהשתמש בפגז, ברקטה או בטיל שנעמיד לרשותו, והוא יעשה זאת באמצעות מש"ק תקיפה, תפקיד חדש יחסית שלוחם מהפלוגה שלו ירכוש בהכשרה אצלנו במחנה שבטה".
5 צפייה בגלריה
מפקד חטיבת האש 282 אל"מ יאיר נתנס
מפקד חטיבת האש 282 אל"מ יאיר נתנס
אל"מ יאיר נתנס
(צילום: דובר צה"ל )
מפקד חטיבת האש 282, אל"מ יאיר נתנס שסיים את תפקידו בחודש האחרון, אמר כי "כאשר רעם איתן ייכנס, הגדוד הרקטי של החטיבה הוא הגדוד סדיר היחידי שיקבל אותו. הלוחם של היום אוהב את השילוב בין טכנולוגיה ללוחמה. אני רוצה להיות קטלני ולשלול יכולות, אני לא רוצה לירות סתם פגזים. בסוף אני צריך שהמפקדים בחטיבות המתמרנות יסמכו עליי שאסייע להם להסתער, שהאש תעזור להם ותהיה עבורם. לאש יש תפוקה מסויימת והתמרון משלים את זה. צימוד המודיעין האש והתמרון זה מה שיביא להישג".