1 צפייה בגלריה
חאפד אל אסד
חאפד אל אסד
הבן (והנכד), חאפז אל אסד
(צילום: AFP)
לכאורה אפשר להיות מופתעים מכך שחאפז אל-אסד – בנו הבכור של נשיא סוריה, בשאר אסד – תופס עכשיו את המקום הבולט ברשימת הגל השני של "חוק קיסר" האמריקני, החוק שמטיל סנקציות כלכליות על סוריה. אסד ג'וניור – שקרוי על שם סבו, הנשיא לשעבר – רק בן 18. הוא גבוה כמו אביו, ונאה מאוד כמו אימו, אסמא, אך תיאור זה לא מנע אזהרה אמריקנית חריפה נגדו: אם ינסה להגיע לארה"ב הוא ייעצר ורכושו יוחרם, ואפילו אם יטוס למדינות שמחזיקות בהסכמי הסגרה עם ארה"ב הוא צפוי להיות מועבר לוושינגטון.
מעט מאד ידוע על אסד ג'וניור. בגיל 16 הוא טס לרומניה וברזיל כמשתתף במשחקי מתמטיקאים מצטיינים. בעוד כלי התקשורת הסוריים הקפידו להציגו כבן תחרות צנוע וכמי שהתעקש "קראו לי רק חאפז", התקשורת האמריקנית מתארת אותו כעת במלוא עליבותו: זכה במקום ה-528 מבין 615 משתתפים, וייתכן שגם את המקום הזה השיג רק הודות לשליח סורי שמילא עבורו בהיחבא את השאלונים. מאז הוא נראה פה ושם מלווה את הוריו, אחותו זיין ואחיו הצעיר כרים בסיורי פתע במחוזות סוריה, תמיד מוקפים בטבעת ביטחונית.
הנה עובדה לא ידועה: חאפז אסד לומד בבית ספר פרטי בשכונת ברזה, הצמוד ל"מתקן 300" לייצור נשק לא קונבנציונלי. הוא תמיד מגיע מלווה בכלי רכב של מאבטחים, שדואגים להחרים טלפונים ניידים מהמורים ומהתלמידים עד שהוא יעזוב. הוא גם זוכה לשיעורים פרטיים, ומובל בכלי רכב מיוחד ל"מתקן 300" כדי להכיר מקרוב את סודות הנשק הכימי. מדריכים צמודים מעבירים אותו בין חדרי המתקן, והוא מקשיב ורושם לעצמו הערות בפנקס קטן. הוא אפילו לומד רוסית.
אין זה מקרי שדווקא עכשיו מופיע שמו של חאפז ג'וניור ברשימת חוק קיסר: בקרוב, אחרי דחייה קלה, צפוי בית המשפט המיוחד בהאג לפרסם את גזר הדין בעניין רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי ב-2005. בנו, סעד חרירי, גם הוא היה ראש ממשלת לבנון, ייצא בשבוע הבא לשמוע את מסקנות השופטים. ארבעה פעילי חיזבאללה (החמישי חוסל) ושישה קציני צבא סורים צפויים להיות הנאשמים המרכזיים. איש מהם לא התייצב בהאג, אבל שמותיהם ייכנסו לסבב הבא של חוק קיסר.
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שמנהל את המלחמה נגד משפחת הנשיאות, הוסיף לחוק קיסר גם את הסוחרים זוהייר וכאמל אסד, בני הדוד – אבל שמו של בן דוד נוסף, המיליארדר ראמי מחלוף, נעלם מהרשימה, למרות השתלטותו על הכלכלה הסורית, למרות הקשר המשפחתי ההדוק ואף שעשק עשרות אלפי אזרחים בסוריה. מחלוף מפעיל את הרשתות החברתיות כדי להשמיץ את משפחת השלטון, ולאמריקנים זה מספיק.
כשהטבעת האמריקנית מתהדקת סביב אסד וחבורתו, הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו מכוונים בעיקר אל הנשיא פוטין: או שיקבע "התנהגות חדשה" של צמרת המשטר, או שיוציא את בני משפחת אסד מסוריה. ישראל מפגינה בינתיים אדישות: הבעיה שלנו היא עם האיראנים בסוריה, כשאסד ובני משפחתו הם רק שחקני הספסל.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com