ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו שינתה בן לילה את כיוון החלטותיה - מהידוק הסגר ומתווה מוסכם להפגנות ותפילות כפי שהסתמן, לסגר מחמיר וקיצוני. לפי החלטת הממשלה, שעוד כפופה לאישור הכנסת, ניתן יהיה להפגין רק במרחק של 1,000 מטרים מהבית.
בקרב שרים רבים ניכרת הבוקר (יום ה') תרעומת סביב המפנה, ולנוכח טענות שלפיהן נתניהו התחכם בתרגיל פוליטי על מנת להפסיק למעשה את ההפגנות נגדו מחוץ למעונו ברחוב בלפור בירושלים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגנה בלפור
בנימין נתניהו הפגנה בלפור
ההפגנות בבלפור. נתניהו "דרס את הנרטיב"
(צילום: יואב דודקביץ, עמית שאבי)
עד אתמול היו משוכנעים השרים בהסתמך על הדיונים בקבינט הקורונה, שנתניהו חותר למתווה מוסכם לקיום הפגנות ותפילות וקושר בין הנושאים - בין היתר בגלל שיקולים בריאותיים ושיקולי מראית עין (שלא יתערב בהחלטה על הפגנות נגדו).
בסיום ישיבת ועדת השרים המכונה "קבינט הקורונה" ביום שלישי בלילה, ובהמשך להצעתו של שר החוץ גבי אשכנזי, הורה ראש הממשלה לצוות מיוחד הכולל נציגי משרד הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה והמשרד לביטחון פנים, לגבש מתווה סביר לתפילות והפגנות שכולם יוכלו לחיות איתו.
מתווה כזה נועד גם לענות על הדרישה שעלתה מרוב שרי כחול לבן, שלא לבטל את ההפגנות באופן גורף, ולהתמודד עם הטענה שהממשלה כדרג פוליטי לא יכולה לטפל בנושא ההפגנות לנוכח ניגוד עניינים שבו היא מצויה. קל וחומר לגבי נתניהו, שרוב אש המחאה מופנית אליו.
הצוותים התכנסו בהוראת נתניהו. ישבו לאורך כל הלילה וגיבשו תוכנית. על פי הצוותים המקצועיים, המתווה שהוצג בבוקר כולל מבט על כל שטח בנפרד וקביעת מספר הנוכחים המירבי בו. במתחם בלפור, לדוגמה, הם הצביעו על 2,000 מפגינים לפי שיטת החישוב.
בין השורות, הבהירו לנתניהו בכחול לבן, הדרך היחידה לבטל כליל הפגנות, היא סגר מלא ומהודק. ראש הממשלה, כך נראה, לא שקל ללכת בכיוון באותו שלב. הוא נטה לקבל את עמדת גורמי המקצוע, בראשם פרויקטור הקורונה רוני גמזו, ולהטיל סגר שיטיל הגבלות על 50 אחוזים מהמשק בלבד.
הישיבה התפזרה עם השורה התחתונה הזאת. אלא שביום רביעי, התהפך הכול. נתניהו, לתדהמת חברי הצוות שגיבש מתווה, דרס לדברי גורמים מעורבים את הנרטיב הקודם ועבר לדבר במונחים של סגר מלא. ביקש לקבוע תקדים שבמסגרתו כשיש משבר - אין הפגנות.
ראש הממשלה חתר לפתע להגבלות על כל המשק - בניגוד לעמדת גמזו, שחזר ואמר בישיבה כי הדבר מנוגד להמלצתו; בניגוד לעמדת שר האוצר ישראל כץ ובניגוד לעמדת הכלכלנית הראשית באוצר, שתיארה מצב של קטסטרופה שתיווצר כתוצאה מההחלטה.
חלק מהשרים האשימו וטענו כי נתניהו סטה מהמסלול הראשון והמידתי ששרטט, הכולל חלופות סבירות להפעלת משק תחת מגבלות מחמירות, מכיוון שבראש מעייניו עמד ביטול ההפגנות בכל מחיר. לאחר שהבין שבכחול לבן יסכימו לביטולן רק במצב של סגר מלא, גרסו השרים, הטון פתאום השתנה.
בסביבת נתניהו מכחישים את הטענה ואומרים כי השיקול היה נתוני התחלואה הגבוהים. ככל שהדבר יאפשר, הדגישו, כפי שגם אמר בישיבת הממשלה, יוחזר "מתווה הרמזור" שקובע הגבלות לפי רמת תחלואה ברשות מקומית.
כך או כך, החלטות הממשלה יגיעו היום להכרעה בכנסת. שם, כמו תמיד, יש גם אפשרות לרוב לביטול החלטות הממשלה. לפי שעה לא כל חברי הכנסת גיבשו את עמדתם.
פורסם לראשונה: 12:38, 24.09.20