עניין אחד חזר בשני הנאומים שנשאו אתמול (יום א') ראש הממשלה היוצא והנכנס – היחסים עם ארצות הברית, ובייחוד הסכם הגרעין עם איראן. בעוד בנט הסתפק בהתנגדות להסכם, נתניהו חשף טפח מהשיחה הרגישה עם הממשל האמריקני, רק כדי להביך את מחליפו. אחרי ההצבעה במליאה, ביידן מיהר לברך את הממשלה הנכנסת.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
שניהם התייחסו ליחסים עם ארה"ב. בנט ונתניהו בהשבעת הממשלה, אתמול
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה היוצא תקף את הנכנס וטען כי "אין לו את המעמד הבינלאומי, אין לו אמינות ויכולת, אין לו את הידע, אין לו ממשלה ואין לו מילה שתאפשר התנגדות אמיתית" להסכם הגרעין.
הוא הוסיף כי "ראש ממשלה בישראל חייב להיות מסוגל להגיד 'לא' לנשיא ארה"ב בנושאים שמסכנים את קיומנו, ולגבות זאת בפעולה מסיבית בקונגרס, בסנאט ובדעת הקהל בארה"ב", והתייחס לנאום שנשא בקונגרס האמריקני ב-2015 חרף התנגדות הנשיא דאז, ברק אובמה. נתניהו חשף את תוכנה של שיחה פרטית בין ישראל לבין ממשל ביידן: "הממשל האמריקני ביקש ממני לשמור את חילוקי הדעות בענייני הגרעין, אמרתי שלא אנהג כך. לקחי ההיסטוריה עומדים לנגד עיניי. כראש ממשלת ישראל אעשה הכול כדי להתנגד להסכם שיביא להתחמשותה הגרעינית של איראן, הן ברמה הציבורית והן ברמה הביצועית".
נתניהו העריך כי הממשלה הנכנסת לא תנקוט בפעולות על אדמת איראן, והוסיף כי האיראנים חוגגים את השבעת הממשלה, "כי הם מבינים שמהיום תהיה בישראל ממשלה חלשה ורופסת שתתיישר עם תכתיבי הקהילה הבינלאומית. יש לי מסר לצוהלים בטהרן: לאופוזיציה בישראל יהיה קול ברור וחזק".

בכך ניסה נתניהו לאגף מימין את ממשלתו של בנט עוד בטרם התחילה לעבוד, לאור העובדה שגם בנט עצמו הביע התנגדות בנאומו להסכם הגרעין: "הממשלה מתחילה את דרכה כשהאיום המשמעותי ביותר על ישראל, פרויקט הגרעין האיראני, נמצא בנקודה קריטית", אמר ראש הממשלה הנכנס בנאומו. "חידוש הסכם הגרעין הוא טעות שתיתן שוב לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים והאלימים ביותר בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. היא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא".
לעומת נתניהו, בנט לא צפוי לנגח את ממשל ביידן. "אני רוצה להודות בשם כולנו לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, על עמידתו הנחושה לצד ישראל במהלך מבצע 'שומר החומות' ועל מחויבותו ארוכת השנים לביטחון ישראל", אמר מעל במת המליאה. "ממשלתי תעשה מאמץ להעמיק ולטפח את היחסים עם ידידינו בשתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות, ננהל אותן מתוך אמון בסיסי וכבוד הדדי". במקום שיח מתריס ולעומתי, ראש הממשלה ינסה להגיע להבנות שקטות מאחורי הקלעים – איזה פיצוי ביטחוני ישראל תקבל במידה ותהיה חזרה להסכם, ותיאום ישראלי־אמריקאי לגבי תרחיש בו האיראנים לא מכבדים את ההסכם.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
נתניהו וביידן בירושלים ב-2016. "ראש ממשלה חייב להיות מסוגל להגיד 'לא' לנשיא ארה"ב"
(צילום: עמית שאבי)
נתניהו עשה דבר שלא ייעשה רק כדי להביך את בנט כאשר השתמש במידע רגיש לצרכים פוליטיים ואישיים. מעבר לנזק שהדבר גורם בקשר מול גדולת הידידות של ישראל – זה שולח מסר שאי אפשר עוד לסמוך על נתניהו, כי סביר להניח שמה שנאמר בחדרים סגורים ייחשף על ידו לצרכים אישיים.
בנט יצטרך לחתור במהירות להבנות עם האמריקאים. סביר להניח שיבקש לפגוש את ביידן כבר בשבועות הקרובים כדי להגיע איתו לתיאום בנושאים הרגישים שעומדים על הפרק: איראן, סוריה, חיזבאללה, פלסטינים, בנייה בהתנחלויות ובית הדין בהאג. בהיבט הפלסטיני הבהיר בנט, כי "בחודש שעבר קיבלנו תזכורת לכך שהסכסוך עם הפלסטינים עדיין פה. עלינו לזכור ולהזכיר לעולם שאויבינו שוללים את עצם קיומנו כמדינה יהודית בארץ ישראל, ולא מדובר במחלוקת על שטח. אם חמאס יבחר שוב בדרך של אלימות נגד אזרחים ישראלים, שום קונסטלציה פוליטית לא תקשור את ידינו מלעשות את מה שצריך".
לאחר הצבעת האמון בממשלה והשבעת נפתלי בנט ויאיר לפיד כראשי ממשלה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך. "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב, מצפה לחזק את היחסים", אמר ביידן, והוסיף: "ארה"ב תמשיך לתמוך ללא פשרות בביטחון ישראל".