יום העיוור - והשראה לשנים: נגה כהן, בת 16 מחצור הגלילית, סובלת מלקות ראייה קשה - אך זה לא עמד בדרכה לסיים תיכון בהצטיינות יתרה, להתכונן ללימודי מדעים באוניברסיטה העברית בשנה הבאה, ובין לבין לסיים לקרוא חמישה ספרים בשבוע. "אני מצמידה אותם לעיניים וממש נושמת את המילים", סיפרה.
נגה, שהספיקה גם לקפוץ כיתה, תיגש לבגרויות עם ממוצע ציונים של 130. וגם אחריהן היא לא מתכוונת לעצור - אלא ללמוד בפקולטה למדעים באוניברסיטה העברית בירושלים. נגה לבקנית, כמו שתיים משלוש אחיותיה. מגיל צעיר היא למדה במסגרות חינוך רגילות - אף שבגיל שש הוכרה כזכאית לתעודת עיוור. השתלבותה לא תמיד הייתה קלה, היא מספרת, אבל כפי שניתן לראות - היא לא נתנה לאתגרים ולקשיים לעצור אותה.
1 צפייה בגלריה
נגה כהן
נגה כהן
נגה כהן
(צילום: יריב כץ)
"הייתי גם בסביבה פחות מכילה, ונתקלתי במקרים לא נעימים מצד ילדים שלא ידעו איך 'לאכול' אותי", היא שיתפה. ולמרות זאת, נגה פיתחה טכניקת לימוד אישית וייחודית שמסייעת לה להצטיין כבר מכיתה א'.
בניגוד לשאר התלמידים, היא לא רואה את שהמורה כותבת על הלוח. "אני לומדת הכול משמיעה", היא הסבירה. אמה, ליאת, סיפרה כי נגה בלטה בלימודיה ובכיתה ב' אף הוגדרה כמחוננת. "בבית הספר היסודי ממוצע הציונים שלה היה 100", אמרה האם, "רק כשהיא קפצה כיתה, מ-ה' ישירות ל-ז', הממוצע שלה ירד ל-95. אחרי שנה הוא חזר ל-100".
קריאה מרובה היא אחד מסודות ההצלחה של נגה. "ביסודי קראתי בערך חמישה ספרים בשבוע, השיטה היא להצמיד את הדפים ממש לעיניים, כך אני נושמת את המילים", שיתפה. בשיעורים עצמם היא אף לא יכולה לכתוב - אך יכולות השמיעה והזיכרון החזקות שלה מאפשרות לה "לשחות" בחומר.
וגם כאן נגה נתקלת בקושי. "בכיתה לפעמים קשה לי לשמוע בגלל הרעש, אבל גם עם זה למדתי להתמודד. אם לא שמעתי משהו - אני מבקשת מהמורה לחזור שוב על הדברים. היום אני לומדת בכיתה נהדרת, תומכת ומסייעת, כל הצוות החינוכי עומד לימיני", היא סיפרה.
בימים אלה נגה מתוכננת לגשת לבגרות ברמה של חמש יחידות במתמטיקה, אנגלית, פיזיקה, תושב"ע, ביולוגיה, מחקר והיסטוריה. הממוצע הכללי שלה קרוב ל-100, ויחד עם הבונוס על הרחבות לבגרות - היא תיגש עם ממוצע מגן שמתקרב ל-130.
לצד זאת, היא מתכננת בהמשך גם להתנדב לשירות צבאי או לאומי. "נגה היא נערה מאוד ערכית", אמרה האם ליאת, "היא עושה הכול כדי להצליח בלימודים וגם לתרום לקהילה. שלוש מבנותיי הן לבקניות וכולן מצטיינות. חינכתי אותן שהדבר החשוב בחיים הוא הרצון והמוטיבציה".
"נגה היא דוגמה לכל עם ישראל", אמר בגאווה ראש מועצת חצור הגלילית שמעון סויסה, "אנחנו משקיעים משאבים אדירים בחינוך כדי להעניק לילדי חצור את נקודת הפתיחה הטובה ביותר".

לקויות ראייה בישראל כיום, הנתונים

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד העבודה והרווחה, 24.4 אלף בני אדם חיים עם עיוורון או לקות ראייה בארץ, 4.5% מהם - ילדים ובני נוער. 88% מהם לומדים בכיתות רגילות, עם שירותי שילוב.
בשנים 2019-2018 למדו בישראל 1,687 תלמידים עם לקות ראייה. 56% הם בני 66 ומעלה. 3,100 מהם - נכי צה"ל שנפגעו בעיניהם. בשנת 2020 הוכרו כמתעוורים 1,418 ישראלים.